Aftaler og abonnementer
Bogklubber
Inden du tilmelder dig en bogklub, er det en god idé at undersøge bogklubbens vilkår og betingelser grundigt.
I nogle bogklubber får man automatisk tilsendt varer, medmindre man afbestiller dem hver gang. Det kan fx være "månedens bog". Du skal altså tjekke, hvad der bliver tilsendt og huske at afbestille, hvis du ikke ønsker at tage imod tilbuddet. Det gælder også, når du har ferie eller har travlt med noget andet.
Tjek, om prisen reelt er lavere end i butikkerne, når forsendelsen er betalt, og om et godt tilbud er betinget af, at du køber et vist antal varer.
Før du indgår en aftale med en bogklub, er det vigtigt, at du læser vilkårene - også "det med småt". Så ved du, hvad du forpligter dig til. Det kan fx være:
- at du forpligter dig til at købe et vist antal varer
- at du er bundet i en længere periode
- at du kun kan udmelde dig/afbestille varer med et bestemt varsel
- at du skal betale fuld pris for allerede leverede medlemstilbud, hvis du melder dig ud i utide.
Du har krav på at blive oplyst om dine forpligtelser som medlem. Gem alle dokumenter, så du senere kan se, hvad du egentligt aftalte.
Det kan ske, at du ved at acceptere et særligt fordelagtigt tilbud på en bog samtidig bliver medlem af bogklubben. Det er et krav, at du bliver tydeligt gjort opmærksom på, at du bliver medlem. Hvis medlemskabet ikke kan opsiges i en vis periode, eller opsigelsen skal gives med et vist varsel, skal dette også oplyses på en klar måde.
Læs annoncen godt igennem, før du bestiller. Så ved du, hvad du har bundet dig til.
Ofte stillede spørgsmål
I mange tilfælde fortsætter et prøveabonnement som almindeligt abonnement, hvis du ikke opsiger det. Hvis du vælger at købe et prøveabonnement, fx tre blade til nedsat pris, er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i aftalevilkårene. I mange tilfælde vil abonnementet løbe videre til almindelig pris, når prøveperioden er udløbet.
Du skal bevise, at du har opsagt aftalen, hvis der senere opstår strid om det. Det er derfor vigtigt, at du efterfølgende har beviser på, at du har forsøgt at få kontakt til virksomheden. Kontakt derfor virksomheden på en måde, hvor det kan være muligt at få en bekræftelse på din opsigelse. Gem en kopi af din opsigelse.
Undersøg desuden, om du har brugt den rigtige mailadresse, postadresse osv.
Når du har dokumentation for, at du har opsagt dit abonnement, kan du kontakte din bank og bede den om at stoppe fremtidige betalinger.
En udbyder af et abonnement må gerne tage gebyr for betalinger, der ikke går over PBS, hvis det står i abonnementsbetingelserne. Hvis virksomheden indfører gebyret, efter aftalen er indgået, skal du varsles om dette i rimelig tid, inden ændringen eller det nye gebyr får virkning, så du har mulighed for eventuelt at finde en anden udbyder.