Sådan klager du
Det skal du vide, før du klager
Har du købt en vare eller ydelse med fejl, skal du altid klage direkte til forhandleren først. Det er en god idé at klage skriftligt og gemme al dokumentation.
Kontakt forhandleren først
Har eksempelvis din opvaskemaskine en fejl, som du mener, er dækket af købeloven, skal du reklamere direkte til forhandleren, hvor du har købt opvaskemaskinen. Du skal gøre det hurtigst muligt, efter du har opdaget fejlen. Det er vigtigt for dine rettigheder senere i forløbet, at forhandleren ved, at du har reklameret over varen/ydelsen.
Du skal derfor reklamere direkte til forhandleren, før du eventuelt kontakter en montør eller producenten.
Opstår den samme fejl flere gange, kan forhandleren være forpligtet til at levere en ny vare eller give dig pengene tilbage, hvis forhandleren ikke kan eller vil afhjælpe problemet eller levere en ny vare.
Da det er dig, der skal bevise, at du har klaget til forhandleren, er det bedst at gøre det skriftligt - eksempelvis per mail. Husk at gemme en kopi af din klage.
I de fleste tilfælde vil en klagesag kunne ordnes mundtligt. Men når du indgår en mundtlig aftale, kan det være svært at bevise senere, hvad der blev aftalt - og det kan sommetider være nødvendigt. Det gælder især, hvis forhandleren ikke reagerer på din klage eller dine henvendelser, eller I ikke kan blive enige om, hvad der skal ske med din klage.
Hvis du senere ønsker at gå videre med din klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager eller et godkendt ankenævn, skal du kunne bevise, at du har klaget til forhandleren først. Har du givet forhandleren en frist til at få varen leveret eller få en reparation eller omlevering afsluttet, skal du også kunne bevise, at du har givet den aktuelle frist.
Din skriftlige klage kan eksempelvis være en mail. Sørg for, at du kan dokumentere, at du har klaget skriftligt. Gem en kopi af mailen.
Her kan du downloade eksempler på, hvordan du kan gøre:
- Skabelon til klage over mangel ved vare (doc)
- Skabelon til klage over mangel ved tjenesteydelse (doc)
Læs også: Om klageprocessen
Reklamation trin for trin
Hvis du som forbruger oplever problemer med en vare eller en ydelse, skal du kontakte forhandleren.
I første omgang har forhandleren lov til at forsøge at afhjælpe fejlen eller manglen ved at reparere den eller omlevere varen - altså give dig en ny vare uden fejl.
I visse tilfælde er der undtagelser til den hovedregel, eksempelvis hvis afhjælpning eller omlevering er umulig eller uforholdsmæssigt dyrt for forhandleren.
Hvis forhandleren afviser afhjælpning eller omlevering, har køber ret til forholdsmæssigt afslag i prisen eller at ophæve købet og få sine penge tilbage.
Der er også nogle regler om, at afhjælpning eller omlevering skal ske 1) gratis, 2) inden for rimelig tid, og 3) uden væsentlig ulempe for køberen.
Forhandleren skal undersøge varen
Forhandleren skal undersøge varen, før vedkommende tager stilling til din klage. Forhandleren kan også sende varen til undersøgelse hos producenten, hvis den mener, at det er nødvendigt. Det er dog forhandleren, der i sidste ende er ansvarlig for varen, og den skal tage sig af din klage, selvom producenten afviser at medvirke.
Forhandleren må selv kontakte producenten og selv sende varen til værkstedet, hvis det er nødvendigt. Nogle gange kan det dog være en fordel, at du selv laver en aftale med eksempelvis reparatøren, hvis vedkommende skal komme hjem til dig. I det tilfælde skal du huske også at klage til forhandleren.
Forhandleren accepterer din klage
Accepterer forhandleren din klage, må vedkommende bringe varen i orden. Det gælder også, selvom producenten har afvist at medvirke.
Læs også: Om klageprocessen
Du og forhandleren må tage stilling til følgende spørgsmål:
- Er varen helt ude af funktion?
- Er det en mindre "skønhedsfejl"?
- Mangler varen en funktion eller egenskab, som blev lovet ved købet?
- Er det en periodisk fejl?
- Kan varen bruges på trods af fejlen?
Forbrugerens behov for varen
- Er det en vare, du bruger hver dag?
-
Er den svær at undvære i en periode?
-
Er det en sæsonvare?
Varens tilstand
- Hvor gammel er varen?
- Hvor slidt er den?
- Hvad er den forventede restlevetid?
- Hvad er varens værdi uden fejlen?
Kan problemet løses?
- Kan varen repareres – hvor lang tid tager det?
- Kan varen omleveres til en identisk vare eller en lignende vare – hvad vil det koste?
- Skal varen sendes til importør eller producent?
- Er det muligt at låne dig en lignende vare i en periode?
Forhold omkring købet
- Er varen en del af et samlet køb, eksempelvis jakken til en habit?
- Følger der en brugsanvisning med varen?
- Er der taget et forbehold ved købet, såsom at varen ikke er til udendørs brug?
- Er varen købt på kredit?
Eksempler på løsningsmodeller
- Hvis en reparation tager lang tid, eller hvis du akut har brug for varen, kan du låne en anden vare i mellemtiden.
- Hvis en reparation tager lang tid, eller hvis du er flyttet langt væk fra butikken, kan det aftales, at varen repareres på et andet værksted.
- Hvis varen er blevet repareret flere gange, kan den i stedet omleveres til en ny vare eller en anden vare med de samme egenskaber afhængig af den oprindelige vares alder og tilstand.
- Hvis en vare er repareret flere gange, kan forhandleren få et sidste forsøg fx mod et løfte om omlevering, hvis reparationen ikke hjælper.
- Hvis købet bliver ophævet, kan du få alle dine penge retur, hvis der er tale om en nyere vare. Har du brugt varen gennem længere tid uden problemer, kan forhandleren opkræve et beløb for din brug af varen.
- Er varen tæt på at være slidt op, kan du i stedet for reparation eller omlevering få et forholdsmæssigt afslag i prisen.
Forhandleren har som udgangspunkt kun ét forsøg på at bringe din vare i orden, når du klager. Kun i særlige tilfælde må du acceptere flere forsøg. Bliver forhandleren ved med at reparere eller omlevere din vare, og vil du ikke acceptere flere forsøg, skal du klage skriftligt.
Trækker en levering, reparation eller omlevering i langdrag, kan du forlange at få sagen afsluttet. Det gør du ved at sende en skriftlig klage til forhandleren, hvori du forlanger at få sagen afsluttet inden for en rimelig frist på eksempelvis 14 dage.
Husk bonen
Gem altid din bon, så du kan bevise, hvor og hvornår du har købt varen, og hvad du har betalt for den.
Forhandleren afviser din klage
Afviser forhandleren din klage, kan du undersøge, om du kan gå videre med din klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager eller et godkendt ankenævn.
Quiz: Forbrugerrettigheder
Test din viden om forbrugerrettigheder.
Du skal acceptere cookies for at få vist quizzen.
Mangler du svar?
Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden.
Sidst opdateret 05.12.2025