Emner
Biler - nye og brugte
Hvis du skal købe bil, er det vigtigt, at du ser dig godt for, før du underskriver slutsedlen. Husk også at få testet bilen, inden du køber den - specielt hvis den er brugt. Læs om køb og reparation af bil, bilsyn, vejhjælp, kørekort og p-bøder.
Typer af forsikringer
Som bilejer skal du sørge for, at forsikringen er i orden. En ansvarsforsikring på et motorkøretøj er lovpligtig, mens en kaskoforsikring delvis er frivillig. Læs mere om forskellen på en bilforsikring og en kaskoforsikring.
Ofte stillede spørgsmål om nye og brugte biler
Hvis fejlen på den brugte bil viser sig at være dækket af reklamationsretten, skal bilforhandleren afhjælpe fejlen uden udgift og væsentlig ulempe for dig.
Hvis forhandleren kræver, at bilen skal repareres på hans eget værksted, skal forhandleren betale eventuelle rimelige udgifter til transport, herunder også bro- og færgeudgifter.
Bilforhandleren kan ikke sætte købelovens regler ud af spil ved at tage generelle forbehold som ”købt som beset” og ”uden reklamationsret”.
Selvom bilforhandleren skriver, at bilen er ”købt som beset”, vil du fortsat have din reklamationsret, hvis der viser sig at være mangler på den brugte bil.
For at et forbehold skal være gyldigt, skal det være meget konkret. Er der fx fejl på airconditionanlægget, skal du klart oplyses om, at det ikke virker.
Hvis du har købt bilen af en privat sælger, kan bilen godt være ”købt som beset”.
Hvis bilen viser sig ikke at have det udstyr, som bilforhandleren lovede i salgsannoncen, fx hvis den ikke har aircondition som lovet, kan det udgøre en mangel efter købeloven.
I den situation kan du have ret til fx at få afhjulpet fejlen eller få et afslag i prisen.
Når du køber en brugt bil hos en bilforhandler, har du altid to års reklamationsret efter købeloven. En eventuel garanti, du blev lovet ved købet, erstatter ikke reklamationsretten.
Hvis fejlen er dækket af reklamationsretten, har du ret til at få afhjulpet den fx ved en reparation.
Hvorvidt en fejl er dækket af reklamationsretten, afhænger af, om fejlen eller årsagen til den var til stede på leveringstidspunktet, og om fejlen er ud over, hvad du kan forvente i forhold til bilens alder, pris og kilometerantal.
Bilimportøren kan ikke kræve, at garantien på bilen kun kan opretholdes, hvis bilen serviceres på et af de autoriserede værksteder, der er knyttet til importøren.
Hvis du vælger et uafhængigt autoværksted, som ikke er blandt importørens egne værksteder, til fx et serviceeftersyn af bilen, har garantigiver pligt til at udlevere specificerede service- og eftersynsplaner til autoværkstedet.
Du skal som bilejer kunne dokumentere, at serviceplanen er overholdt i form af en udfyldt og underskrevet servicebog.
Hvis du har købt bilen hos en forhandler, er bilen dækket af købelovens reklamationsret, og du kan klage over eventuelle fejl, som bilen har ved købet.
Du skal altid klage til forhandleren først. Hvis I ikke kan blive enige om en løsning, kan du klage til Ankenævn for biler.
Ankenævn for biler behandler klager, som vedrører:
- Køb af bil, både ny og brugt, der har kostet mere end 10.000 kr.
- Reparationer, der har kostet mere end 1.500 kr.
Hvis bilen er købt af en privatperson, skal du først klage til sælgeren. Hvis I ikke kan blive enige, kan du gå til domstolene. Når du har købt bilen af en privatperson, kan du ikke klage til Ankenævn for biler.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Guide til julehandel: Sådan er reglerne
Vi har samlet den relevante forbrugerinformation, så du kan komme trygt gennem julehandlen. Der er mere viden at hente på forbrug.dk, den offentlige forbrugerportal med myndighedernes forbrugerinformation.
Læs mere
-
Forbrugerne fejlvurderer ofte effekten af klimavenlige tiltag
De danske forbrugere vil gerne leve mere klimavenligt, hvis det kan bidrage til mindre udledning af CO2, men forbrugerne har svært ved at vurdere, hvilke tiltag der har den bedste effekt. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere
-
Høj loyalitet: Forbrugerne skifter næsten aldrig autoværksted
En tur på autoværksted med bilen kan være en dyr fornøjelse. Alligevel viser en undersøgelse blandt forbrugerne lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at de fleste ikke henter tilbud fra flere autoværksteder, og at næsten ingen forsøger at forhandle sig til et bedre tilbud.
Læs mere