Leksikon
For virksomheder
Her kan du som virksomhed finde samlet vejledning om købeloven og tjenesteydelser specielt målrettet erhvervsdrivende. Du kan også læse om forbrugerklagesystemet.
-
A
-
Afhjælpning - hvad er det?
Du kan reparere eller afhjælpe, hvis det kan udføres fagmæssigt korrekt, uden at salgsgenstanden forringes i værdi. Det skal være gratis og uden væsentlig ulempe for kunden...
-
Afhjælpning - hvad er det?
-
B
-
Bevisbyrderegler
Er der noget galt med varen, skal du sammen med kunden afklare, hvad problemet er. Som udgangspunkt bør du tage dig af klager i hele den 2-årige reklamationsfrist...
-
Brugsanvisninger
Det kan være en mangel ved varen, hvis der ikke følger en forståelig brugsanvisning med ved købet - medmindre du og kunden har aftalt noget andet...
-
Bevisbyrderegler
-
E
-
Et forholdsmæssigt afslag i prisen
Et forholdsmæssigt afslag i prisen kommer typisk på tale ved mindre mangler, der ikke har betydning for varens funktion eller levetid...
-
Et forholdsmæssigt afslag i prisen
-
F
-
Forbehold for fejl og mangler
Upræcise og generelle forbehold som fx "købt som beset" er ikke gyldige. Du kan derimod godt tage et konkret forbehold, hvis du sælger en vare, der har en fejl...
-
Fortrydelsesret ved køb i butik
Ved salg fra en fysisk butik er det frivilligt, om du vil tilbyde fortrydelsesret. Du kan i vid udstrækning selv bestemme, hvilke regler der skal gælde for den...
-
Forbehold for fejl og mangler
-
K
-
Klageadgang
Du skal oplyse kunder, der har en klage, hvilket klageorgan de kan gå til, fx Mæglingsteamet for Forbrugerklager, et godkendt ankenævn eller anden klageinstans...
-
Kunden henter ikke sin vare
Du har pligt til at passe på kundens vare, indtil den bliver afhentet. Du må ikke sælge eller kassere den, selvom du flere gange har bedt kunden om at hente den...
-
Købet hæves
Når købet hæves, skal du have varen tilbage, og kunden skal have sine penge retur. Kunden skal have det beløb retur, han i sin tid betalte for varen...
-
Klageadgang
-
L
-
Leveringen bliver forsinket
Hvornår en levering er så forsinket, at din kunde kan blive frigjort af aftalen, vil afhænge af, hvad du har lovet kunden, da aftalen blev indgået...
-
Leveringen bliver forsinket
-
O
-
Omlevering af varen
Når du omleverer en vare, skal kunden have en ny vare magen til den gamle. Det er en forudsætning, at en omlevering er gratis og uden væsentlig ulempe for kunden...
-
Omlevering af varen
-
P
-
Prisen på varer
Når du handler med forbrugere, skal du altid oplyse prisen inklusive moms og alle afgifter. Kunderne skal tydeligt kunne se prisen på alle varerne...
-
Produktansvar
Du kan som sælger blive erstatningsansvarlig, hvis det produkt, du har solgt til en forbruger, er årsag til skader på en person eller en genstand...
-
Prisen på varer
-
R
-
Reklamationsfristen er to år i forbrugerkøb
Købeloven giver forbrugeren to års reklamationsret. Denne ret kan ikke fraviges til skade for forbrugeren. Du kan ikke aftale en kortere reklamationsret med kunden...
-
Reklamationsretten – hvad har kunden ret til?
Kunden kan i første omgang vælge, om han vil have varen repareret eller have en ny. Du kan dog afvise kundens krav, hvis det fx er en meget dyr løsning for dig...
-
Reparationsforsøg og "rimelig tid"
Det er en forudsætning, at varen bliver bragt i orden inden for rimelig tid, efter kunden har klaget. Tager det lang tid at reparere, må du i stedet omlevere varen...
-
Reklamationsfristen er to år i forbrugerkøb
-
S
-
Skader på varen, bortkomst og tyveri
Det er vigtigt, at du har styr på varer, du opbevarer eller reparerer. Er du skyld i, at varen forsvinder eller bliver skadet, kan du blive erstatningsansvarlig...
-
Skader på varen, bortkomst og tyveri
-
T
-
Tjenesteydelse - hvad er det?
En tjenesteydelse er en arbejdsydelse eller anden ydelse, hvor der ikke er tale om køb af en egentlig vare. Det kan fx være en flytning, rensning eller leje af løsøre...
-
Tjenesteydelser: Afhjælpning af mangler
Når kunden klager, har du som hovedregel ret til at afhjælpe. Det vil sige, at du kan prøve at rette op på arbejdet eller eventuelt gøre det om...
-
Tjenesteydelser: Aftaler
Det er vigtigt, at aftalen med kunden er klar og tydelig. I nogle brancher vil en mundtlig aftale være mest naturlig. En skriftlig aftale vil dog være det bedste...
-
Tjenesteydelser: Kunden kan klage i op til tre år
Kunden kan komme med indsigelser over en tjenesteydelse i op til tre år, efter den er udført. Det er kunden, der skal bevise, at ydelsen er mangelfuld...
-
Tjenesteydelser: Tilbud og pris
Få en klar aftale med kunden om omfang af arbejde og pris. Ændrer aftalen sig undervejs, og har det betydning for prisen, skal du tydeligt oplyse det til kunden...
-
Transport af varen ved reklamationer
Er en klage omfattet af reklamationsretten, skal afhjælpning være gratis for kunden. Som sælger skal du i den forbindelse betale alle udgifter, også transport...
-
Tjenesteydelse - hvad er det?
-
U
-
Undersøgelsesgebyr - hvornår?
Nogle erhvervsdrivende opkræver et undersøgelsesgebyr for at have undersøgt varen, hvis det viser sig, at det, der klages over, ikke er en mangel efter købeloven...
-
Undersøgelsesgebyr - hvornår?
-
V
-
Valget mellem reparation og omlevering
Kunden vælger i første omgang, om varen skal omleveres eller repareres. Uanset kundens valg, kan du afvise kravet, hvis det påfører dig uforholdsmæssige omkostninger...
-
Valget mellem reparation og omlevering