Regler

Bytteret og returret

Det er vigtigt at kende forskellen mellem fortrydelsesret, bytteret og returret. De dækker over forskellige rettigheder og afhænger af, om du handler i en fysisk butik eller på nettet. Læs her om bytte-og retturret ved køb i fysisk butik.

Bytte- og returret er typisk noget, man taler om ved køb i fysiske butikker. Du har kun bytte- og returret, hvis butikken selv vælger at tilbyde det og på de vilkår, butikken bestemmer.

Ved nethandel har du som udgangspunkt fortrydelsesret i 14 dage.

Retur- og bytteret i fysiske butikker

Et køb i en fysisk butik er en bindende aftale, og du kan som udgangspunkt ikke fortryde. Mange butikker tilbyder en retur- eller bytteret, men det er ikke en ret, du har efter lovgivningen.

Butikken bestemmer altså selv, om butikken vil tilbyde en retur- eller bytteret, og hvilke regler der skal gælde. Det, der gælder for retur- eller bytteretten, skal være aftalt ved købet, eksempelvis fremgå af butikkens betingelser eller stå på kvitteringen.

Det kan være:

  • Hvor lang fristen for at fortryde købet skal være
  • Om du kan få pengene igen eller bytte til andre varer i butikken
  • Om du kan få et tilgodebevis

Er du blevet lovet en returret, skal du have dine penge igen. Er du blevet lovet en bytteret, kan du bytte til andre varer i butikken.

Som udgangspunkt må du forvente, at varen skal returneres i en stand, så den kan sælges igen som ny. Stiller butikken andre krav til varens stand, skal butikken oplyse det tydeligt inden købet.

Det kan være:

  • At varen skal returneres i original emballage
  • At alle mærker sidder på varen
  • At plomberinger ikke er brudt

Fortryder du købet, skal du bevise, hvor og hvornår du har købt varen, hvad den har kostet, og at du er blevet lovet en ret til at bytte eller returnere varen. Det er derfor vigtigt, at du gemmer din kvittering og får noteret på den, at du har bytte- eller returret, hvis det ikke står der.

7 gode råd om retur- og bytteret i fysisk butik

  1. Er det er vigtigt for dig, at varen kan byttes, må du undersøge, om butikken tilbyder en retur- eller bytteret

  2. Tjek, hvor lang fristen for at fortryde er

  3. Vær forberedt på, at varen skal leveres tilbage i en stand, så den kan sælges igen som ny. Du kan altså ikke tage varen i egentlig brug

  4. Tjek, om sælgeren stiller andre krav til varen, eksempelvis at alle mærker sidder på varen, eller at den leveres tilbage i den originale emballage

  5. Få vilkårene for retur- eller bytteretten på skrift - eksempelvis på din kvittering

  6. Husk at gemme din kvittering

  7. Stiller sælgeren specielle krav, når du vil returnere eller bytte en vare, skal det ske meget tydeligt. Det skal helst være skriftligt, så du kender vilkårene, før du køber varen. Sælgerens krav skal være rimelige i forhold til den vare, det drejer sig om.

 

Fortrydelsesret og bytteret ved click and collect

Hvis du handler varen som click and collect, afhænger fortrydelsesretten af, hvordan du betaler varen.

Det afgørende er, om varen betales online i forbindelse med bestilling eller fysisk i butikken i forbindelse med afhentning.

Hvis du handler en vare ved click and collect – og både bestilling og betaling foregår på nettet – hvorefter du henter varen i en fysisk butik, gælder fortrydelsesretten på 14 dage på samme måde som ved øvrig nethandel.

Hvis du derimod kun reserverer varen eller bestiller den til click and collect – men først betaler nede i den fysiske butik – gælder fortrydelsesretten som udgangspunkt ikke. Dette tæller nemlig som et køb i en fysisk butik, og derfor gælder fortrydelsesretten ikke.

 

Fortrydelsesret og bytteret ved handel med privatperson

Når du køber brugt fra en privatperson, køber du som udgangspunkt varen som beset. Det vil sige, at du kun har ret til at fortryde købet, hvis I har aftalt det på forhånd.

Hvis varen ikke passer eller ikke er, som du havde håbet, er det bedst at have en klar aftale med sælgeren. Aftal derfor med sælgeren – inden købet – at du kan fortryde købet.

Handler du på Trendsales, DBA, Vinted eller andre af den type hjemmesider, så tjek, hvem sælgeren er.

Hvis du køber brugte varer af en person fysisk – eksempelvis på loppemarked – har du som udgangspunkt kun bytte- og returret, hvis I har aftalt det på forhånd inden købet.

 

Podcast: Bytte- og returret (7:58)

I denne episode af "Råd til forbrug" fortæller kontorchef i Forbrugerpolitisk Center, Susanne Aamann, hvilke rettigheder du har, hvis du gerne vil af med din vare igen eller måske vil bytte den til noget andet. Podcasten er genudgivet 2. januar 2025.

Hent transskriberet version (pdf)

Quiz: Købeloven

Test din viden om købeloven.

 

Du skal acceptere cookies for at få vist quizzen.

Tag quizzen

Mangler du svar?

Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden. 

Søg videre

Sidst opdateret 06.10.2025