Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Dine rettigheder
Fortrydelsesret og returret
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Fra studie til fuldtidsjob: Tjek dine økonomiske aftaler
Når studietiden er overstået, og voksenlivet står for døren, skal privatøkonomien have et tjek. Forbrug.dk - den offentlige forbrugerportal - giver her en liste med økonomiske tips til overgangen fra studerende til færdiguddannet.
Læs mere
-
Oplevelsesgavekort kan ende med klagesager
Gavekort til spise- og hoteloplevelser kan ende med klagesager, selvom de fleste har gode oplevelser. Det viser en sagsgennemgang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af en række afgørelser fra Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme. Læs om de typiske faldgruber, og hvordan du undgår dem.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.