Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Fortsat mange klager: Kend dine rettigheder før du køber flybilletter
Forbruger Europa oplever fortsat et stort antal klager over flyselskaber. Derfor er det en god ide, at du som forbruger kender dine rettigheder, når du booker sommerens rejser. Det kan spare dig for tab af penge og feriedage. Læs rådene fra Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her.
Læs mere
-
Ankenævn: Forbruger havde ikke ret til at få penge tilbage efter aflyst show
Der er forskel på at sælge billetter og formidle billetter. Det måtte en forbruger sande efter at have købt billetter til et aflyst hesteshow gennem en hjemmeside. Afgørelsen kan få betydning for forbrugerne fremadrettet, vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere
-
Loyale forsikringskunder betaler mere for deres forsikringer
Kunder, som har haft samme forsikringsselskab i flere år og ikke genforhandlet aftalen, betaler for det meste mere end tilsvarende nye kunder, viser Konkurrencerådets nye analyse. Andre kundegrupper skiller sig også ud. For eksempel kunder på 65 år eller derover eller kunder med en kort uddannelse. Kunder, som forhandler om prisen eller skifter selskab, opnår generelt en bedre pris.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.