Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Dine rettigheder
Fortrydelsesret og returret
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Gode råd og regler til julehandlen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet en pakke til pressen og andre interesserede med gode råd og information om forbrugernes rettigheder ved julehandel og udsalg.
Læs mere
-
Elselskaber har sendt tvivlsomme opkrævninger
Elselskaber har krævet ekstra betaling fra kunder gennem korrektionsopkrævninger uden at være berettiget til det. Siden nytår har 20 kunder klaget til Ankenævnet på Energiområdet, og 17 af dem fik enten medhold eller indgik et forlig med deres elselskab.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.