Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Guide til julehandel: Sådan er reglerne
Vi har samlet den relevante forbrugerinformation, så du kan komme trygt gennem julehandlen. Der er mere viden at hente på forbrug.dk, den offentlige forbrugerportal med myndighedernes forbrugerinformation.
Læs mere
-
Forbrugerne fejlvurderer ofte effekten af klimavenlige tiltag
De danske forbrugere vil gerne leve mere klimavenligt, hvis det kan bidrage til mindre udledning af CO2, men forbrugerne har svært ved at vurdere, hvilke tiltag der har den bedste effekt. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere
-
Høj loyalitet: Forbrugerne skifter næsten aldrig autoværksted
En tur på autoværksted med bilen kan være en dyr fornøjelse. Alligevel viser en undersøgelse blandt forbrugerne lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at de fleste ikke henter tilbud fra flere autoværksteder, og at næsten ingen forsøger at forhandle sig til et bedre tilbud.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.