Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Oplevelsesgavekort kan ende med klagesager
Gavekort til spise- og hoteloplevelser kan ende med klagesager, selvom de fleste har gode oplevelser. Det viser en sagsgennemgang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af en række afgørelser fra Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme. Læs om de typiske faldgruber, og hvordan du undgår dem.
Læs mere
-
Feriegæster klager for sent og mister erstatning
Over halvdelen af klagesagerne til Pakkerejse-Ankenævnet i 2024 handlede om indkvartering. I nogle af sagerne fik forbrugerne afslag på kompensation, fordi de ikke kunne dokumentere, at de havde klaget under rejsen og dermed gav rejsearrangøren mulighed for at rette op på problemerne.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.