Sådan klager du
Dine rettigheder
Inden du klager til forhandleren, kan du med fordel undersøge, om der reelt er tale om en mangel ved varen, og om du dermed kan stille krav til forhandleren.
Dine rettigheder efter købeloven
Du er kun dækket af købelovens forbrugerbeskyttende paragraffer, hvis du selv er forbruger, og sælgeren er erhvervsdrivende.
En mangel efter købeloven er ikke kun en egentlig fejl. Det kan også være, at varen ikke kan det, du er blevet lovet. Du kan se en liste med eksempler på mangler i vores forbrugerleksikon.
Klagefrister
Husk at overholde klagefristerne. Du har 2 års reklamationsret på varer, men det er også et krav, at du klager i rimelig tid, efter du har opdaget, at varen er mangelfuld. Du kan læse mere om klagefrister i vores forbrugerleksikon.
Fejl på varen - hvad siger reglerne?
Modsat af, hvad mange tror, giver lovgivningen ikke et præcist svar på, hvad der gælder, når der opstår et problem med et varekøb. Men lovene udstikker rammerne for, hvad der kan være en rimelig løsning i en konkret situation.
Det kan være spørgsmål om, hvorvidt du har ret til at få varen omleveret eller repareret, eller om hvor mange reparationsforsøg forhandleren har.
I den konkrete vurdering af, hvad der er rimeligt, skal det blandt andet indgå:
Varens alder har især betydning for varer, der naturligt bliver slidt mere eller mindre op i løbet af købelovens to års reklamationsfrist. Det kan eksempelvis være et par sko. Men varens generelle tilstand har også betydning for vurderingen. Er varen slidt og skrammet, eller har du passet på den.
Jo ældre og mere slidt varen er, jo mindre kan du forlange.
Nogle fejl er mere vanskelige end andre. De kræver måske en større undersøgelse, eller varen skal sendes til et specialværksted, og det kan tage ekstra tid. Med i vurderingen må være, hvor vigtig varen er for dig, og om forhandleren kan låne dig en anden vare i ventetiden.
Andre fejl er nemmere at gå til, men det er stadig af betydning, hvor svært det er for dig at undvære varen, og om den før har været repareret for det samme eller for flere andre fejl.
Varens tilstand – ud over fejlen – kan have betydning. Er en vare meget slidt og tæt på at være brugt op, kan du forlange mindre, end hvis varen er velholdt og kan bruges lang tid fremover. Et slidt udseende behøver dog ikke at have betydning for hverken funktion eller levetid.
Når du skal undvære din vare i forbindelse med en reparation eller en omlevering, har det betydning for, den tid det må tage, hvor vigtig varen er dig, og især hvor svært det er at undvære den. Det har betydning, at du bruger varen hver dag og ikke kan erstatte den med noget andet, eller at du har akut brug for varen, eksempelvis vinterstøvler om vinteren.
Det må med i vurderingen, om forhandleren kan låne dig en anden vare i ventetiden.
Det har altid betydning, hvis en vare før har været repareret for den samme eller for andre fejl. Hvad der er rimeligt, skal ses i det samlede billede af de problemer, du har haft med varen, og de muligheder forhandleren har haft for at bringe varen i orden.
Her finder du en liste over typiske fejl på forskellige varegrupper og beskrivelser af, hvornår en klage normalt vil være rimelig, og hvornår den normalt ikke vil være det.
Hvis du vil klage over en digital tjeneste eller digitalt indhold
Siden 2022 har digitalt indhold også været omfattet af købeloven.
Reglerne betyder:
- at når der er tale om digitalt indhold eller digitale tjenester, som du får leveret løbende, vil du kunne klage over mangler ved produktet to måneder efter, at leveringsperioden er udløbet.
- er der tale om løbende levering af det digitale indhold eller den digitale tjeneste i en vare med digitale elementer, eksempelvis en spillekonsol, vil reklamationsfristen tidligst udløbe, når leveringen er udløbet.
RÅD OG ANBEFALINGER TIL SIKKER HANDEL PÅ NETTET
- udarbejdet af 14 danske myndigheder.
Quiz: Købeloven
Test din viden om købeloven.
Du skal acceptere cookies for at få vist quizzen.
Mangler du svar?
Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden.
Sidst opdateret 05.12.2025