Emner
Nethandel og digitale tjenester
Når du handler med en virksomhed på nettet, er du omfattet af reglerne for forbrugerbeskyttelse. Læs om sikker handel på nettet, køb af digitalt indhold, datahøst og om, hvordan du undgår at dine børn foretager uønskede køb af apps.
Pristjek på nettet – sådan gør du
På nettet kan du finde hjemmesider, hvor du kan sammenligne priser på produkter og ydelser hos forskellige virksomheder. Men hold godt øje – ikke alle sider viser alle virksomheder på markedet. Læs mere om prissammenligning på nettet.
Ofte stillede spørgsmål
Hvis der er fejl på en vare, du har købt på nettet, er det netbutikken, der skal betale for forsendelsen tilbage til netbutikken og reparationen.
Læs mere om reparation og omlevering uden udgift for forbrugeren
Når du handler på nettet, er aftalen som udgangspunkt indgået, når du bestiller varen. Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet, medmindre det er åbenlyst, at der er tale om en fejl i prisen.
Når du vil købe en vare på nettet, er det sikrest at betale med betalingskort, fx dankort. Så kan banken nemlig føre pengene tilbage til din konto, hvis varen fx aldrig dukker op, eller du får en forkert vare.
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du køber en vare på nettet. Du har ansvaret for varen, fra du modtager pakken, og indtil netbutikken har fået den retur igen. Hvis en vare bliver forringet i værdi, mens du har haft den, kan netbutikken forlange, at du betaler værdiforringelsen.
Fortrydelsesfristen starter, når du har modtaget varen. Du må gerne prøve varen og undersøge den på samme måde, som du kan gøre det i en almindelig butik.
Ønsker du at fortryde købet, skal du sørge for at give netbutikken besked inden fristens udløb. Herefter har du 14 dage til at returnere varen.
Har du købt en vare over nettet, som forsvinder på sin vej til din hoveddør, kan du forlange pengene tilbage eller en ny vare. Netbutikken har ansvaret for varen, indtil den er afleveret til dig – medmindre du har valgt et fragtfirma, som ikke er blandt dem, som netbutikken tilbyder.
Netbutikker bestemmer selv, hvilke regler der gælder for brugen af rabatkoder, så længe de tydeligt informerer om eventuelle begrænsninger.
Hvis der er aftalt en bestemt leveringsdag, og det er åbenlyst for netbutikken, at varen skal bruges i en bestemt anledning, kan du ophæve købet, hvis leveringen bliver forsinket.
Hvis der ikke er aftalt en bestemt frist for levering, har netbutikken normalt 30 dage til at levere varen.
Hvis du får en kopivare i stedet for den ægte vare, du troede, du havde bestilt, afhænger dine rettigheder af, hvor netbutikken hører hjemme.
Du vil fx have to års reklamationsret og 14 dages fortrydelsesret, hvis varen er købt i en netbutik inden for EU.
Hvis varen er købt i en netbutik uden for EU, vil du også have to års reklamationsret og 14 dages fortrydelsesret, hvis netbutikken markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner.
Hvis netbutikken ligger uden for EU og ikke markedsfører sig over for danskere, vil det være reglerne i netbutikkens hjemland, som gælder. Du kan derfor ikke være sikker på fx at have to års reklamationsret.
Du bør altid på forhånd spørge, om varen er original og bede om bevis på det, hvis du er i tvivl.
Du kan selv prøve at tjekke netbutikken ved at se efter sprogfejl, skæve eller mistænkelig lave priser, om der er mangelfulde kontaktoplysninger eller mistænkelige betalingsmuligheder.
Du kan også prøve at undersøge, hvor netbutikken hører hjemme ved at se, hvem der har registreret domænenavnet på whois.com.
Når du handler med en privatperson på nettet, gælder de forbrugerbeskyttende regler for nethandel ikke. De gælder kun, når du handler med en virksomhed. Det betyder fx, at du ikke har fortrydelsesret, medmindre du har aftalt det med sælgeren.
Det er en rigtig god idé at få den oprindelige kvittering med, hvis du køber en brugt vare af en anden privatperson.
Hvis varen er under to år gammel, vil der stadig være reklamationsret på den, hvis den oprindelig blev solgt af en virksomhed i Danmark til en forbruger.
Vær opmærksom på, at du ikke kan få en bedre retsstilling, end den oprindelige køber havde, da han eller hun ejede varen.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Store beløb at spare på pensionsgebyrer
Danskerne betaler hvert år over én milliard kroner i gebyrer for at få administreret de pensionsordninger, som de ikke længere indbetaler til. Størstedelen af gebyrerne kunne være sparet. Det fremgår af en undersøgelse, som Konkurrencerådet udgiver i artiklen ”Hvilende ordninger”.
Læs mere
-
Nudging kan fremme sikkerheden ved handel mellem private
Private handler oftere med hinanden på nettet, men den øgede aktivitet har også trukket flere falske annoncer og købere med sig. Et nyt eksperiment fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at små justeringer på handelsplatformene kan nedbringe svindlen.
Læs mere
-
Guide: Forbrugernes rettigheder på ferien
Når danskerne drager på ferie, har de rettigheder med i kufferten. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet gode råd til ferien og giver her et overblik over rettigheder på ferien.
Læs mere