Emner
Nethandel og digitale tjenester
Når du handler med en virksomhed på nettet, er du omfattet af reglerne for forbrugerbeskyttelse. Læs om sikker handel på nettet, køb af digitalt indhold, datahøst og om, hvordan du undgår at dine børn foretager uønskede køb af apps.
Pristjek på nettet – sådan gør du
På nettet kan du finde hjemmesider, hvor du kan sammenligne priser på produkter og ydelser hos forskellige virksomheder. Men hold godt øje – ikke alle sider viser alle virksomheder på markedet. Læs mere om prissammenligning på nettet.
Ofte stillede spørgsmål
Hvis der er fejl på en vare, du har købt på nettet, er det netbutikken, der skal betale for forsendelsen tilbage til netbutikken og reparationen.
Læs mere om reparation og omlevering uden udgift for forbrugeren
Når du handler på nettet, er aftalen som udgangspunkt indgået, når du bestiller varen. Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet, medmindre det er åbenlyst, at der er tale om en fejl i prisen.
Når du vil købe en vare på nettet, er det sikrest at betale med betalingskort, fx dankort. Så kan banken nemlig føre pengene tilbage til din konto, hvis varen fx aldrig dukker op, eller du får en forkert vare.
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du køber en vare på nettet. Du har ansvaret for varen, fra du modtager pakken, og indtil netbutikken har fået den retur igen. Hvis en vare bliver forringet i værdi, mens du har haft den, kan netbutikken forlange, at du betaler værdiforringelsen.
Fortrydelsesfristen starter, når du har modtaget varen. Du må gerne prøve varen og undersøge den på samme måde, som du kan gøre det i en almindelig butik.
Ønsker du at fortryde købet, skal du sørge for at give netbutikken besked inden fristens udløb. Herefter har du 14 dage til at returnere varen.
Har du købt en vare over nettet, som forsvinder på sin vej til din hoveddør, kan du forlange pengene tilbage eller en ny vare. Netbutikken har ansvaret for varen, indtil den er afleveret til dig – medmindre du har valgt et fragtfirma, som ikke er blandt dem, som netbutikken tilbyder.
Netbutikker bestemmer selv, hvilke regler der gælder for brugen af rabatkoder, så længe de tydeligt informerer om eventuelle begrænsninger.
Hvis der er aftalt en bestemt leveringsdag, og det er åbenlyst for netbutikken, at varen skal bruges i en bestemt anledning, kan du ophæve købet, hvis leveringen bliver forsinket.
Hvis der ikke er aftalt en bestemt frist for levering, har netbutikken normalt 30 dage til at levere varen.
Hvis du får en kopivare i stedet for den ægte vare, du troede, du havde bestilt, afhænger dine rettigheder af, hvor netbutikken hører hjemme.
Du vil fx have to års reklamationsret og 14 dages fortrydelsesret, hvis varen er købt i en netbutik inden for EU.
Hvis varen er købt i en netbutik uden for EU, vil du også have to års reklamationsret og 14 dages fortrydelsesret, hvis netbutikken markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner.
Hvis netbutikken ligger uden for EU og ikke markedsfører sig over for danskere, vil det være reglerne i netbutikkens hjemland, som gælder. Du kan derfor ikke være sikker på fx at have to års reklamationsret.
Du bør altid på forhånd spørge, om varen er original og bede om bevis på det, hvis du er i tvivl.
Du kan selv prøve at tjekke netbutikken ved at se efter sprogfejl, skæve eller mistænkelig lave priser, om der er mangelfulde kontaktoplysninger eller mistænkelige betalingsmuligheder.
Du kan også prøve at undersøge, hvor netbutikken hører hjemme ved at se, hvem der har registreret domænenavnet på whois.com.
Når du handler med en privatperson på nettet, gælder de forbrugerbeskyttende regler for nethandel ikke. De gælder kun, når du handler med en virksomhed. Det betyder fx, at du ikke har fortrydelsesret, medmindre du har aftalt det med sælgeren.
Det er en rigtig god idé at få den oprindelige kvittering med, hvis du køber en brugt vare af en anden privatperson.
Hvis varen er under to år gammel, vil der stadig være reklamationsret på den, hvis den oprindelig blev solgt af en virksomhed i Danmark til en forbruger.
Vær opmærksom på, at du ikke kan få en bedre retsstilling, end den oprindelige køber havde, da han eller hun ejede varen.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Guide til julehandel: Sådan er reglerne
Vi har samlet den relevante forbrugerinformation, så du kan komme trygt gennem julehandlen. Der er mere viden at hente på forbrug.dk, den offentlige forbrugerportal med myndighedernes forbrugerinformation.
Læs mere
-
Forbrugerne fejlvurderer ofte effekten af klimavenlige tiltag
De danske forbrugere vil gerne leve mere klimavenligt, hvis det kan bidrage til mindre udledning af CO2, men forbrugerne har svært ved at vurdere, hvilke tiltag der har den bedste effekt. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere
-
Høj loyalitet: Forbrugerne skifter næsten aldrig autoværksted
En tur på autoværksted med bilen kan være en dyr fornøjelse. Alligevel viser en undersøgelse blandt forbrugerne lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at de fleste ikke henter tilbud fra flere autoværksteder, og at næsten ingen forsøger at forhandle sig til et bedre tilbud.
Læs mere