Klage
Sådan klager du over køb af vare eller ydelse i Danmark
Hvis du og virksomheden ikke kan blive enige om en løsning på problemet med varen eller ydelsen, kan du gå videre med en klagesag. Her kan du tjekke, hvem du kan kontakte med din klage.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Frisører:
Du kan kontakte Mæglingsteamet/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Hud og kropspleje:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal behandlingen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Hårfjerning med laser:
Kontakt Advokatvagten eller domstolene.
Tandlæge:
Det er forskellige steder, du skal henvende dig, hvis du vil søge erstatning eller klage over din tandlæge. Det kan fx være, at du mener, at du ikke har fået den behandling, du har betalt for. Eller det kan være, at behandlingen har skadet dine tænder.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Biler eller autoreparationer:
Hvis du har købt en ny eller brugt bil eller fået foretaget en reparation af en bil, som du ikke er tilfreds med, kan du kontakte Ankenævn for biler.
Øvrige køretøjer, fx cykler, både, motorcykler, scootere mv. samt udstyr og tilbehør til biler, cykler mv.:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Leasing af bil
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal din billet have kostet over 1.110 kroner. Har du købt flere billetter på én gang, skal de tilsammen have kostet over 1.110 kroner.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal kæledyret/dyrlægeydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Brænde, oliefyr, solfangere, træbriketter mv.:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen minimum have kostet 1.110 kroner.
Bygas til kogebrug/bygas til opvarmning:
Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.
Kontakt Ankenævnet på Energiområdet
Elforsyning, fx elregninger:
Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.
Kontakt Ankenævnet på Energiområdet
Naturgas:
Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.
Kontakt Ankenævnet på Energiområdet
Vandforsyning eller spildevand:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Varmeforsyning (fjernvarme):
Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.
Kontakt Ankenævnet på Energiområdet
Varmepumpe
Hvis du vil klage over selve varmepumpen, skal du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvis du vil klage over installationen af varmepumpen, kan du kontakte et af de tre ankenævn inden for byggeri og håndværk.
Bus, tog og Metro:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro behandler klager fra kunder over problemer oplevet i bus, tog eller metro.
Kontakt Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Hvis busrejsen er købt hos et privatejet selskab, kan du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal busrejsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvis busrejsen er bestilt hos et selskab, der hører hjemme i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.
Flyrejser:
Trafikstyrelsen behandler klager over forsinkede eller aflyste flyrejser samt boardingafvisning og kan afgøre, om du har ret til kompensation.
Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet kan også behandle klager over flyrejser, fx klager over mistet og forsinket bagage, flyforsinkelser og problemer med rejsedokumenter.
Du kan også kontakte Forbruger Europa, hvis du vil have rådgivning om en flyklage.
Hotel, restaurant og turisme i Danmark:
Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme behandler klager over tjenesteydelser, der udbydes af danske hoteller, restauranter, forlystelsesparker og vandrehjem.
Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme
Hotelophold i udlandet, som ikke er en del af en pakkerejse:
Hvis hotelopholdet er bestilt via en dansk virksomhed, kan du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal hotelopholdet minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvis hotelopholdet er bestilt via en udbyder i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.
Leje af feriebolig, fx sommerhus:
Ankenævnet for Feriehusudlejning behandler klager over leje af feriehuse i Danmark gennem bureauer eller huse lejet i udlandet gennem danske bureauer. I visse tilfælde kan klager over leje af feriehuse i Danmark gennem portaler også behandles.
Ankenævnet for Feriehusudlejning
Pakkerejser:
Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager fra forbrugere mod rejseudbydere, der er etableret i Danmark, vedrørende rejser, der er arrangeret og/eller solgt af en virksomhed her i landet.
Hvis du har købt rejsen hos et udenlandsk rejsebureau, kan du kontakte Forbruger Europa.
Øvrige, herunder busrejse og færgerejse:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal rejsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal flytningen/opbevaringen minimum have kostet 1.110 kroner.
Ankenævnet for Forsikring behandler klager fra private forbrugere om forsikrings- og pensionsforhold.
Kontakt Ankenævnet for Forsikring
Tillægsforsikring ved køb af vare:
Hvis din klage både vedrører tillægsforsikringen og fejl ved varen, kan du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Hvis din klage alene vedrører afgørelsen fra dit forsikringsselskab, kan du kontakte Ankenævnet for Forsikring.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal gavekortet have kostet mere end 1.110 kroner.
Hvis det drejer sig om et gavekort til et hotelophold, kan du kontakte Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal høreapparatet minimum have kostet 1.110 kroner.
Der er tre ankenævn inden for byggeri og håndværk. Hvilket af de tre ankenævn, du skal klage til, afhænger af, hvilken brancheforening håndværkeren er tilknyttet.
- Er håndværkeren medlem af Dansk Byggeri: Du kan klage til Byggeriets Ankenævn
- Er håndværkeren medlem af Danske Malermestre, Dansk Håndværk, Danske Anlægsgartnere eller Kristelig Arbejdsgiverforening: Du kan klage til Håndværkets Ankenævn
- Er håndværkeren medlem af TEKNIQ Arbejdsgiverne: Du kan klage til Ankenævnet for Tekniske Installationer
Hvis håndværkeren ikke er medlem af en brancheforening, gælder følgende:
- Klager over fx nybygnings-, ombygnings-, tilbygnings- og reparationsarbejder vedrørende murer-, tømrer-, snedker-, kloak-, maler- og anlægsgartnerarbejder samt klager over leverancer af vinduer og yderdøre behandles af Byggeriets Ankenævn og Håndværkets Ankenævn
- Klager over vvs- og elarbejde behandles af Ankenævnet for Tekniske Installationer og Håndværkets Ankenævn
Byggematerialer
Hvis du har købt enkeltstående byggematerialer, fx i et byggemarked, og hvis købsaftalen ikke indebærer montering, kan du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet.
Vær dog opmærksom på, at Byggeriets Ankenævn kan behandle sager om levering af vinduer, yderdøre og køkkenelementer mod virksomheder, som er medlemmer af Dansk Byggeri.
Hvis købsaftalen inkluderer montering, eller hvis leveringen sker som led i en entrepriseaftale, kan du kontakte et af ankenævnene inden for byggeri og håndværk. (Se ovenfor)
Værktøj, tilbehør og haveredskaber:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Havearbejde, rengøring eller vagt-eller sikkerhedstjeneste:
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Ejendomsformidling vedrørende køb og salg af fast ejendom samt andet end køb og salg af fast ejendom:
Klagenævnet for Ejendomsformidling behandler klager fra forbrugere over statsautoriserede ejendomsmæglere og andre mellemmænd, der beskæftiger sig med tilsvarende virksomhedsområder.
Kontakt Klagenævnet for Ejendomsformidling
Leje af bolig hos en privat udlejer:
Hvis du bor til leje hos en privat udlejer og har nogle lejemæssige vilkår, som du er utilfreds med, kan du få det særlige klagenævn - huslejenævnet - til at afgøre, om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med Lejelovens og Boligreguleringslovens bestemmelser.
Leje af almen bolig:
Hvis du bor til leje i en almen bolig, skal du henvende dig til det lokale beboerklagenævn, hvis du skal klage. Beboerklagenævnet træffer afgørelse i tvister mellem lejere og udlejere i almene boliger.
Tilstandsrapport:
Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige behandler klager over tilstandsrapporter, der er udfærdiget under huseftersynsordningen. Nævnet kan behandle klager fra både køber og sælger af en ejendom.
Kontakt Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
Elinstallationsrapport:
Ankenævnet for Tekniske Installationer behandler klager over elinstallationsrapporter.
Ankenævn for Køreundervisning behandler klager fra forbrugere over kørelærere vedrørende modtagelse af teoretisk eller praktisk køreundervisning.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Advokat:
Hos Advokatsamfundet kan du læse om dine muligheder for at klage til Advokatnævnet over advokatens rådgivning eller salær.
Bank eller pengeinstitut:
Det finansielle ankenævn behandler klager fra forbrugere over pengeinstitutter.
Kontakt Det finansielle ankenævn
Fondsmæglerselskaber:
Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber behandler klager over fondsmæglerselskaber som omfattet af lov af finansiel virksomhed.
Kontakt Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber
Forbrugslån:
Hvis selskabet, du låner penge af, er ejet af et pengeinstitut, kan du kontakte Det finansielle ankenævn.
Kontakt Det finansielle ankenævn
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis du vil klage over fritstående lån og kreditter, der er ydet af finansieringsselskaber, der er etableret i Danmark.
Du kan også kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis lånet er ydet i forbindelse med køb af en vare eller ydelse, som Mæglingsteamet for Forbrugerklager kan behandle sager om. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner eller minimum 720 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.
Investeringsfonde:
Det finansielle ankenævn behandler klager over investeringsfonde.
Kontakt Det finansielle ankenævn
Realkredit:
Det finansielle ankenævn behandler klager over realkreditinstitutter.
Kontakt Det finansielle ankenævn
Revisor:
Revisornævnet behandler klager over, at en statsautoriseret eller registreret revisor ved udøvelsen af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som stillingen medfører.
Hvis du vil klage over en revisors vederlag, skal du kontakte Danske Revisorer.
Rykkergebyrer, renter og inkasso:
Forbrugerklagenævnet kan kun behandle klager over rykkergebyrer, renter og inkasso m.v., hvis disse er krævet i forhold til en vare eller ydelse, som du vil klage over.
Økonomisk rådgivning (ikke bank eller revisor):
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Abonnement på bredbånd, mobil, mobilt bredbånd, fastnet og TV-forbindelse:
Teleankenævnet behandler klager mellem slutbrugere og teleudbydere vedrørende telefon- og internetabonnementer samt registrering og debitering af indholdstjenester. Din klage kan enten vedrøre selve regningen eller de vilkår, som er aftalt med teleselskabet.
Domænenavne:
Klagenævnet for Domænenavne behandler klager over forhold i forbindelse med registrering og anvendelse af domænenavne.
Kontakt Klagenævnet for Domænenavne
Kabel-TV:
Hvis du vil klage over dit abonnement på en tv-pakke, fx aftalevilkår eller bindingsperiode, kan du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet, hvis din klage ikke kan behandles af et godkendt ankenævn. I Danmark findes der 18 godkendte ankenævn. Her kan du se, hvilke ankenævn der findes.