Klage

Det offentlige forbrugerklagesystem

Det offentlige forbrugerklagesystem består af Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet, der behandler klager over forbrugerkøb på områder, der ikke er dækket af private ankenævn.

Det offentlige forbrugerklagesystem er et alternativ til domstolssystemet.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Mæglingsteamet for Forbrugerklager er den første del af det offentlige forbrugerklagesystem. Det er kun forbrugere, der kan starte en sag her, og forbrugeren skal betale et klagegebyr før sagen kan behandles.

I Mæglingsteamet for Forbrugerklager hjælper mæglere forbrugere og erhvervsdrivende med at finde fælles løsninger på sagerne. Mæglerne er neutrale og har stor erfaring med at hjælpe parter med at finde fælles løsninger. Mæglerne er uddannede jurister, og de kan under sagens behandling vejlede begge parter om deres rettigheder.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager træffer ikke en juridisk afgørelse i sagerne, men mægler mellem forbrugere og erhvervsdrivende. Hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager finder 2/3 af alle parter en løsning.

Forbrugerklagenævnet

Finder forbrugeren og den erhvervsdrivende ikke en fælles løsning hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager, kan forbrugeren gå videre og klage til Forbrugerklagenævnet. Der skal også ved indgivelse af klage til Forbrugerklagenævnet betales et klagegebyr af forbrugeren.

  • Forbrugerklagenævnet træffer en juridisk afgørelse i sagen.
  • Sagsbehandlingen ved Forbrugerklagenævnet foregår som udgangspunkt på skriftligt grundlag.
  • Sagsbehandleren kan bede en sagkyndig person om at undersøge varen for at vurdere, om der er en fejl på varen, og hvad årsagen til fejlen er.
  • Du kan ikke overvære, når Forbrugerklagenævnet behandler din sag.

Forbrugerklagenævnet minder om en domstol og består af en formand, to medlemmer, der repræsenterer forbrugerinteresser, og to medlemmer, der repræsenterer erhvervsinteresser. Forbrugerklagernævnet repræsenterer derfor hverken forbrugeren eller den erhvervsdrivende.

Læs mere om, hvordan sagsbehandlingen foregår (nævneneshus.dk)

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan med få undtagelser behandle klager, der udspringer af en aftale om køb af en vare eller en tjenesteydelse mellem en forbruger og en erhvervsdrivende.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan kun behandle klager over forbrugerkøb. Det betyder, at du hovedsageligt skal have købt varen til privat brug hos en erhvervsdrivende.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan kun behandle en klage, hvis den erhvervsdrivende har etableret sin virksomhed i Danmark.

Prisen for varen eller tjenesteydelsen, som du klager over, skal være mindst 1.220 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen mindst være 790 kr.

  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager over en aftale mellem to privatpersoner, mellem to erhvervsdrivende eller klager fra en erhvervsdrivende over en forbruger.
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager over køb af sundhedsydelser. Har du købt en kosmetisk behandling, vil Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet, alt efter karakteren af behandlingen, kunne behandle klagen.
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager over uddannelse udbudt af det offentlige, eller uddannelse som det offentlige i overvejende grad har betalt.
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager over køb af fast ejendom.
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager over forhold, der er endeligt afgjort ved dom eller lignende.
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager, hvis der findes et godkendt privat ankenævn inden for branchen.

Se en liste over klageinstanser

Læs mere på Nævnenes Hus’ hjemmeside

Se grafik i stort format (åbner i nyt vindue)


Grafikken er ikke webtilgængelig. Har du brug for en tilgængelig version, så kontakt vores webmaster på webmaster@kfst.dk.

Hvis du får fuldt eller delvist medhold i Forbrugerklagenævnet

Virksomheden er ikke bundet af Forbrugerklagenævnets afgørelse. Virksomheden har mulighed for at meddele Forbrugerklagenævnet, at den ikke vil følge afgørelsen. I nogle tilfælde tilkendegiver virksomheden, at den vil følge afgørelsen, men undlader dette fuldt eller delvist.

Hvis virksomheden vil følge Forbrugerklagenævnets afgørelse, har virksomheden en frist på 30 dage til at efterleve nævnets afgørelse. 

Forholder virksomheden sig passivt, og efterlever den ikke afgørelsen, kan du anlægge sagen ved Fogedretten. Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus kan vejlede dig om fremgangsmåden.

Meddeler virksomheden til Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus, at virksomheden ikke vil efterleve afgørelsen, kan sagen ikke tvangsfuldbyrdes i Fogedretten. I stedet kan Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus hjælpe dig med at anlægge sagen for domstolene. Virksomheden kan også vælge at anlægge sagen for domstolene.

 

Firmatjek er Forbrugerklagenævnets og Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Se, hvilke virksomheder der er på Firmatjek-listen (nævneneshus.dk)

 

Hvis du går videre til domstolene med sagen, kan Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus dække de omkostninger, der ligger ud over det, dine egne forsikringer dækker. Du skal selv ansøge om, at få dækket omkostningerne, og Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus dækker kun omkostningerne for den del af sagen, som du har fået medhold i.

Det gælder både i tilfælde af, at du selv indbringer sagen for domstolene, eller hvis det er virksomheden, der har anlagt sagen.

Har du en retshjælpsforsikring eller en anden forsikring, der dækker omkostninger ved sagen, skal du bruge den først. Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus kan efter ansøgning betale de omkostninger, der overstiger forsikringens maksimum eller en eventuel selvrisiko.

Har du haft udgifter i forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en afgørelse eller et forlig, kan Forbrugerklagenævnet og Nævnenes Hus også betale disse omkostninger efter ansøgning og relevant dokumentation.

Læs mere om Nævnenes Hus

Quiz: Forbrugerrettigheder

Test din viden om forbrugerrettigheder.

 

Du skal acceptere cookies for at få vist quizzen.

Tag quizzen

Mangler du svar?

Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden. 

Søg videre

Sidst opdateret 19.12.2025