Klageinstanser og hjælp
Advokathjælp og retshjælp
Er der ikke noget ankenævn, der kan behandle din klage, er der andre muligheder. Her kan du finde adresser på advokatvagter og retshjælpskontorer. Du kan også læse om småsagsprocessen for krav på højst 50.000 kr.
Det er gratis at gå til en af landets mere end 80 advokatvagter. Du har også mulighed for at kontakte Retshjælpen.
Advokatvagten
Advokatvagten er en slags juridisk "skadestue", hvor der ydes mundtlig juridisk førstehjælp.
Hos Advokatvagten kan du:
- søge hjælp hos advokater, der giver gratis rådgivning.
- få besvaret de mest almindelige spørgsmål om skilsmisse, forældremyndighed, fast ejendom, boligleje, arveforhold mm.
- få en hurtig juridisk vurdering af din situation, men ikke føre din sag.
Du kan ikke ringe til Advokatvagten, men skal møde op personligt.
Se åbningstider på advokatvagterne.dk
Retshjælp
Retshjælp er rådgivning og bistand, der bliver givet til personer, der opfylder nogle økonomiske betingelser. Advokater yder retshjælp. Det er kun personer - og ikke firmaer - som kan få offentlig retshjælp.
Retshjælpen yder bistand i de fleste juridiske sager. Dog ikke i straffesager.
En retshjælp kan både yde mundtlig og skriftlig rådgivning.
Læs mere om offentlig retshjælp på domstol.dk
Domstolene
Hvis din sag ikke kan behandles af et klagenævn, har du mulighed for at indbringe sagen for domstolene.
Hvis kravet er på højst 100.000 kroner, kan du bruge den forenklede proces. Desuden kan den forenklede proces bruges, hvis tvisten (uenighederne) falder uden for Forbrugerklagenævnet eller et af de godkendte, private klagenævn.
Med den forenklede proces kan du få behandlet sagen ved domstolene på en lettere og billigere måde end ved en almindelig retssag.
Den forenklede proces kan bruges ved sager, der har en økonomisk værdi på højst 50.000 kr. uden renter og omkostninger.
Læs mere om den forenklede proces på domstol.dk
Se liste over godkendte retshjælpskontorer på civilstyrelsen.dk
Forbruger Europa
Forbruger Europa kan hjælpe og vejlede dig, hvis der er opstået problemer mellem dig og en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.
Forbruger Europa har en gratis hotline, som er åben alle hverdage kl. 10.00-12.00 på telefon 41 71 52 00.
Hvis du vil klage over et køb, skal du i første omgang selv kontakte virksomheden og forsøge at finde en fælles løsning. Hvis I ikke kan blive enige, kan du oprette en klage gennem Forbruger Europa.
Quiz: Klagemuligheder
Test din viden om klagemuligheder.
Du skal acceptere cookies for at få vist quizzen.
Mangler du svar?
Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden.
Sidst opdateret 05.12.2025