Nethandel og digitale tjenester
Digitale platforme: Indsamling og brug af data
Sociale medier og søgemaskiner er 2 eksempler på nettets platforme. Mange af dem indsamler store mængder data om deres brugere. Bliv klogere på, hvordan dine data indsamles, og hvad de bruges til.
Gode råd om datahøst - det skal du være opmærksom på
Hvis du gerne vil bestemme over dine egne data, så er her nogle gode råd til, hvad du kan være særlig opmærksom på, når du færdes på nettet.
- Undersøg platformens vilkår for indsamling af data, før du opretter en profil.
- Vurdér, om du vil takke ja til cookies, når du besøger en platform. Det skal være lige så let at takke nej til cookies, som det er at takke ja. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være funktioner på platformen, som du ikke kan bruge, hvis du blokerer for cookies.
- Tjek, hvordan du blokerer for cookies i de forskellige browsere. Hos Erhvervsstyrelsen kan du læse mere om, hvordan du sletter eller blokerer cookies.
- Tjek, hvilke apps på din mobil/tablet der har tilladelse til at registrere din placering. Det kan du typisk se under indstillinger på din mobiltelefon.
- Vær opmærksom på, at en app ikke på samme måde som en browser skelner mellem, om den får oplysningerne direkte fra dig eller fra en tredjepart. Når du downloader en app, så undersøg, om du giver udvikleren tilladelse til at dele data, fx lokationsdata eller billeder med en tredjeparter.
- Overvej, om du vil logge ind via din profil på et socialt medie, når du handler på en anden hjemmeside. Hvis du logger ind via din profil, giver det den digitale platform mulighed for at spore din adfærd på hjemmesiden, hvor du handler.
- Tjek, om du er logget ind via et Google- eller Apple-login, når du surfer på nettet. Hvis du er logget ind, så afgiver du data om din færden til Google eller Apple.
- Overvej om det er det værd, hvis du kun kan få adgang til en app eller andre funktioner ved at ”betale” med dine data.
- Vær opmærksom på, at databeskyttelsesforordningen giver dig en række rettigheder, fx retten til at få indsigt i de oplysninger, der behandles om dig selv, til at få rettet urigtige oplysninger om dig og retten til i en række tilfælde at få slettet dine personoplysninger.
- Vær opmærksom på, at det vil være et forbrugerkøb, hvis du betaler for levering af digitalt indhold eller digitale tjenester med dine personoplysninger. Der er tale om en betaling, hvis du afgiver flere personoplysninger, end det er nødvendigt for, at virksomheden kan levere indholdet eller tjenesten. Det vil typisk være nødvendigt at afgive oplysning om fx navn og mailadresse, men det vil komme an på hvilket digitalt indhold/hvilken digital tjeneste, der leveres. Hvis der er tale om et forbrugerkøb, er du dækket af de forbrugerbeskyttende regler i købeloven, hvis der fx viser sig at være en mangel på det digitale indhold/den digitale tjeneste. Der vil desuden være krav til, hvordan sælgeren behandler dine personoplysninger, hvis købet hæves som følge af forsinket levering eller mangler ved det digitale indhold/den digitale tjeneste. Fx skal sælger overholde databeskyttelsesforordningen.
Se, hvordan du blokerer og sletter sporingsteknologier på digst.dk