Flyrejser og flybilletter

Usædvanlige vejrforhold, krig og epidemier

Bliv klogere på dine rettigheder, hvis usædvanlige vejrforhold, krig, konflikt eller epidemier aflyser din rejse. Læs også, hvordan du er stillet, hvis den aflyste rejse gør, at du går glip af en koncert eller dit hotel på destinationen.

  • Hvis du ikke kan få hjælp af flyselskabet eller rejsebureauet til hjemtransporten, så undersøg, om der er alternative hjemrejsemuligheder til en rimelig pris. Hvis det er muligt, så få et skriftligt samtykke fra flyselskabet eller rejsebureauet til, at du vælger alternativ transport.
  • Klag straks til flyselskabet eller rejsebureauet både per telefon og per mail, hvis du ikke mener, du får det, du har ret til. Du skal have dokumentation for, at du har forsøgt at komme i kontakt med flyselskabet eller rejsebureauet.
  • Gem dine kvitteringer for eksempelvis hotelovernatning og forplejning. Det er vigtigt, at du kan dokumentere dine udgifter.
  • Gør ikke dit ophold dyrere end nødvendigt. Du har kun krav på at få erstatning for rimelige ekstraudgifter.
  • Kontakt flyselskabet eller rejsebureauet, når du er hjemme igen, og gør dit krav gældende.
  • Tjek, om du har en rejseforsikring eller anden forsikring, som dækker dine udgifter, hvis din rejse bliver aflyst som følge af usædvanlige hændelser.
  • Du skal i første omgang kontakte flyselskabet eller rejsebureauet, hvis du vil have pengene tilbage for din rejse.
  • Er eksempelvis flyvningen aflyst som følge af naturforhold, politisk uro, krig eller lignende, og er det ikke muligt for flyselskabet eller rejsebureauet at ombooke dig til en anden afgang, vil udgangspunktet være, at du skal have dine penge for rejsen retur.
  • Er flyvningen ikke aflyst, men ønsker du alligevel at blive hjemme på grund af forholdene på den destination, du skal rejse til, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for flybilletterne tilbage. Det gælder, uanset om Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen.
  • Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettype, så tjek aftalevilkårene og kontakt flyselskabet for at høre mere herom.
  • Hvis du alligevel gerne vil afbestille, kan du i nogle tilfælde have ret til at få visse skatter og afgifter refunderet – eventuelt mod et mindre gebyr.
  • Vil flyselskabet ikke betale, kan du undersøge, om dit forsikringsselskab dækker dit tab.
  • Er der aftalt en fortrydelsesret, kan du naturligvis fortryde købet. Vær dog opmærksom på, at der ikke er automatisk fortrydelsesret på køb af flybilletter.
  • Du kan eventuelt have yderligere rettigheder efter forordningen om flypassagerers rettigheder. Læs mere på Forbruger Europas hjemmeside
  • Hvis det er en pakkerejse købt via et rejsebureau, kan du i nogle tilfælde afbestille pakkerejsen og få pengene tilbage, hvis der på destinationen opstår ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt vil påvirke pakkerejsen eller transporten dertil. Det beror dog på en konkret vurdering og kræver derudover typisk, at Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Så kontakt dit rejseselskab, og forhør dig om mulighederne, inden du tager stilling til afbestilling.
  • Hvis en usædvanlig hændelse gør, at dit fly ikke kan komme frem til den destination, hvor du har haft udgifter til noget, du skulle foretage dig, er det ikke sikkert, at du kan få dækket dine udgifter hertil. Det kan eksempelvis være et hotelophold, en lejet bil eller billetter til en koncert eller sportsbegivenhed.
  • Muligheden for at få dækket udgifter ud over selve flybilletten vil afhænge af din helt konkrete situation. Blandt andet har det betydning, om din flybillet er en del af en pakkerejse eller ej, og hvilke vilkår der gælder for afbestilling af hotellet, lejebilen eller udeblivelse fra den konkrete koncert.
  • Det kan også være, du har en forsikring, som kan dække sådanne udgifter.
  • Hvis du selv har bestilt hotel, bil og billetter, så vær opmærksom på, at du selv kan have ansvaret for at begrænse skaden - og derfor hurtigst muligt selv skal afbestille, når du ved, du ikke kan nå frem.

Danskerlisten

Skal du opholde dig i et land i længere tid, eller rejser du i et land med særlige risikoforhold, kan du registrere dig på den såkaldte ”danskerliste”. Så kan Udenrigsministeriet kontakte dig, hvis der opstår problemer i området.

På Udenrigsministeriets hjemmeside kan du læse mere om danskerlisten

Klage over køb af flyrejser

Afviser flyselskabet eller rejsebureauet at give dig pengene tilbage, kan Mæglingsteamet for Forbrugerklager behandle sagen, hvis du vil klage.

 

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

 

Har du købt flybilletten hos et flyselskab, der hører hjemme i EU, kan du kontakte Forbruger Europa.

 

Gå til Forbruger Europa

 

Har du købt en pakkerejse, du vil klage over, skal du rette henvendelse til Pakkerejse-Ankenævnet.

 

Læs mere hos Pakkerejse-Ankenævnet