Aftaler og abonnementer

Nyt mobilabonnement?

Skal du have nyt mobilabonnement? Her får du en kort guide til, hvordan du finder frem til et tilbud på mobiltelefoni, som passer til dine behov og ønsker. Læs også om børn og mobilabonnementer.

Søg på nettet efter produkter og priser. Brug eventuelt prissammenligningssider til at se de forskellige mobilselskabers tilbud. Tjek også priserne på mobilselskabernes egne hjemmesider.

Hvis du bruger en prissammenligningsside, så vær opmærksom på, hvordan søgeresultaterne rangeres. Vises det billigste produkt øverst eller fx et anbefalet? Vær også opmærksom på, at virksomhederne kan betale for at blive fremhævet i din søgning, fx ved at du ser deres produkt øverst.

Kontakt evt. dit nuværende mobilselskab. På dit nuværende mobilselskabs hjemmeside kan du danne dig et overblik over, hvilke produkter de tilbyder, og hvilke priser de tager for dem. Kontakt dit selskab, og bed om et tilbud på et bedre og billigere produkt end det, du allerede har.

Hold øje med reklamer, medieomtale og tests af mobiltelefoner og mobilabonnementer - men vær opmærksom på det, der står med småt, inden du hopper på et tilbud. Hold også øje med, om der bliver brugt markedsføringsgreb som ”tilbuddet varer kun x dage” eller ”din særpris udløber snart”. Lad dig ikke påvirke af udsagn som disse.

Spørg familie, venner og kollegaer, om deres erfaringer med et specifikt mobilselskab. Måske kan det hjælpe dig på vej.

Tjek også øvrige forhold, der har betydning for den samlede pris, fx gebyrer.

Tjek altid ”mindsteprisen i bindingsperioden”, og hvor lang bindingsperioden er. I salgsoplysninger for teleprodukter, herunder mobiltelefoner, skal det altid oplyses, hvad mindsteprisen er i bindingsperioden.

Bindingsperioden er den periode, hvor du er bundet til at betale et bestemt abonnement. Det vil ofte være 6 måneder.

Mindsteprisen er alle udgifter for selve telefonen og det tilhørende abonnement, som du ikke kan undgå, ved for eksempel at bruge telefonen meget lidt. Det kan være prisen eller afdrag og renter, oprettelsesgebyr, administrationsgebyr og selve abonnementsprisen i bindingsperioden. Angivelse af mindsteprisen betyder, at du nemmere kan sammenligne priser fra forskellige forhandlere.

Tjek, hvilken abonnementstype der er oplyst i mindsteprisen. Måske har du behov for et andet abonnement, der kan være dyrere.

Du skal være opmærksom på, hvor lang bindingsperioden er, og om der kan komme andre udgifter, som fx betalingsgebyr. Det har fx betydning for mindsteprisen, om du kun er bundet af et bestemt abonnement i en måned eller om der er regnet 6 måneders abonnement med. Som forbruger kan bindingsperioden maksimalt være på 6 måneder.

I abonnementer vil der ofte indgå et vist forbrug, fx taletid og dataforbrug, Men du skal være opmærksom på, at dit forbrug af telefonen, udover det der er med i abonnementet, skal lægges oveni.

Vil du gerne beholde dit telefonnummer, skal du kontakte dit nye mobilselskab. Det nye mobilselskab vil så flytte nummeret for dig. Husk, ikke at opsige dit nuværende abonnement forinden. Herefter vil dit nye mobilselskab flytte nummeret og på dine vegne opsige dit gamle abonnement.

Nummeret skal være flyttet senest ved udgangen af næstfølgende arbejdsdag, efter dit nye mobilselskab har bedt dit gamle selskab om det. Fristen regnes fra den dato, du har aftalt med dit nye mobilselskab, men flytningen kan tidligst ske, når dit abonnement hos det nye mobilselskab er trådt i kraft.

Selvom det tager kort tid at flytte nummeret, kan der gå længere tid, før du kan blive fri af dit tidligere abonnement, da selskaberne typisk har en opsigelsesfrist på 30 dage. Bindingsperioder og opsigelsesfrister er dog ikke en hindring for at flytte dit nummer, men du skal dog være opmærksom på, at du i en periode fortsat skal betale til dit gamle mobilselskab.

Det kan være, at du ud over selve prisen for mobilabonnementet skal betale nogle gebyrer. Det kan fx være et oprettelsesgebyr, når du opretter abonnementet.

Nogle mobilselskaber opkræver et administrations- eller terrorlogningsgebyr, og stadig flere mobilselskaber opkræver også et månedligt fakturerings- eller betalingsgebyr. Størrelsen af gebyret afhænger af, om du betaler via betalingsservice, eller om du får tilsendt en faktura via post. Undersøg, om der findes en betalingsmåde, der ikke koster noget, fx en bankoverførsel.

Du har 14 dages fortrydelsesret, hvis abonnementet eller telefonen er købt via nettet. Når det gælder ydelser, kan du give dit samtykke til, at din fortrydelsesret ophører, selvom de 14 dage endnu ikke er gået. Det kan du fx komme ud for, hvis du ønsker at tage abonnementet i brug, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Vær opmærksom på, at fortrydelsesretten regnes i hele dage. Hvis du afgiver din bestilling fx mandag den 1., har du en frist til og med mandag den 15. Falder den sidste dag på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, udløber fristen den følgende hverdag.

Mobilselskaberne må binde dig til abonnementet i maksimalt 6 måneder. Efter 5 måneder kan du opsige dit abonnement med 1 måneds varsel. Der er dog mobilselskaber, som reklamerer med ingen binding, så du kan opsige dit mobilabonnement fra dag til dag.

Ønsker du en ny mobiltelefon, kan du vælge at købe den på afbetaling. Du kan vælge at afbetale den over en kortere eller længere periode. Undersøg, om du skal betale for oprettelse, renter og gebyrer i forbindelse med afbetalingen.

Hos Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan du læse mere om dine rettigheder på teleområdet.

Gå til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur

Har du fået trukket beløb via din telefonregning, som du ikke har godkendt?

Hvis du ikke har givet samtykke til, at der bliver hævet penge via din telefonregning, fx for såkaldte indholdstakserede tjenester, skal teleselskabet tilbageføre de penge, virksomheden har trukket via din telefonregning.

Du skal kontakte dit teleselskab hurtigst muligt efter, at du har konstateret hævningerne og senest 13 måneder efter, at pengene er trukket fra din telefonregning. Som udgangspunkt vil kriteriet ”snarest muligt” være opfyldt, hvis du kontakter dit teleselskab senest 14 dage efter, at du har konstateret de uretmæssige hævninger.

Læs mere om indsigelsesfristen på forbrugerombudsmanden.dk

Hvis du og dit teleselskab ikke kan blive enige om en løsning, kan du klage til Teleankenævnet.

Gå til Teleankenævnet

I kan få mobilselskabet til at spærre telefonen inden for et døgn, hvis et aftalt beløb overskrides. Det kaldes for saldokontrol. I kan også tjekke saldoen hos teleselskabet via nettet.

Pas på den særlige pinkode til saldokontrol - hvis din søn eller datter selv udvider det aftalte beløb, hænger I på regningen. Hvis mobilselskabet altid bruger den samme kode - for eksempel PUK-koden - er det nemt for barnet at gætte koden og udvide beløbet.

Der kan gå op til 24 timer, før opkaldet registreres, og derfor er regningen ofte højere end det aftalte maksimumbeløb. I skal derfor betale for opkald, der er foretaget, før spærringen bliver gennemført - også selvom de overstiger det aftalte beløb.

Tal i familien om, at man aldrig må efterlade en åben mobiltelefonen uden opsyn. Hvis mobilen bliver stjålet/bliver væk, skal du ringe til mobilselskabet og få nummeret spærret.

Alle mobiler har et IMEI-nummer (mobiltelefonens ID-nummer), som man får oplyst ved købet. Det nummer skal bruges ved en politianmeldelse.

Er mobilen blevet misbrugt af en anden til køb af fx busbilletter, ringetoner og lignende, hæfter du som udgangspunkt ikke for misbrug. Kun hvis der er en personlig hemmelig kode, som er blevet brugt forud for det enkelte køb, kan du hæfte for et misbrug på op til 375 kr., Hvis du selv på en eller anden måde har medvirket til, at misbruget kunne finde sted, kan du hæfte for op til 8.000 kr.

Hvis du vil skifte fastnetabonnement, er det en god idé at være opmærksom på følgende:

  • Undersøg, hvad dit nuværende abonnement koster per måned, og hvad du betaler i opkaldsafgift og minutpris  
  • Tjek priser og produkter på prissammenligningssider på nettet eller hos de forskellige teleselskaber
  • Overvej, om det kan betale sig at skifte fastnettelefonen ud med en mobiltelefon, hvor du typisk får fri tale med i abonnementet
  • Hold abonnementsprisen op mod opkaldsafgiften og minutprisen. 
  • Undersøg, om der er binding på dit gamle abonnement. Teleselskabet må max. binde dig i seks måneder
  • Kontakt det nye teleselskab. Det vil herefter sørge for at opsige dit gamle abonnement

Nogle selskaber tilbyder IP-telefoni, som er telefoni via dit bredbånd. Undersøg, om det er billigere end et traditionelt telefonabonnement.

Ved IP-telefoni kan du både ringe via din fastnettelefon eller et program på din computer.

Du skal have bredbånd for at kunne bruge IP-telefoni. Husk derfor at tage højde for, at du også betaler for at have dit bredbånd.

Nogle selskaber tilbyder IP-telefoni og bredbånd i én samlet pakke. Vurdér, om det kan betale sig. 

Læs mere om internet og bredbånd

Klager over mobilabonnementer

Teleankenævnet behandler klager over mobilabonnementer og en række andre tjenester.

 

Gå til Teleankenævnet

 


 

Mæglingsteamet for Forbrugerklager behandler klager over en række køb af varer og tjenester over mobil, fx virtuelle varer.

 

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager