Nethandel

Netsupermarkeder og måltidskasser

Se, hvordan du er stillet, når du handler dagligvarer i supermarkedet på nettet. Læs fx om prisen på levering, fortrydelsesret og reklamationsret. Du kan også læse, hvad der gælder særligt for online køb af måltidskasser.

Netsupermarkeder og måltidskasser

Priser hos netsupermarkeder

Der kan være flere forskellige ting, du skal betale for, når du handler hos et online supermarked.

 

De fleste netsupermarkeder tager betaling for levering af dine varer. I nogle tilfælde er leveringen dog gratis, fx hvis du køber for mere end et vist beløb. Prisen kan desuden variere afhængig af, hvornår på døgnet du ønsker at modtage varerne, og hvor i landet varerne skal leveres.

Emballagen, fx poser, kan også koste noget. Du skal typisk betale per enhed eller for hver temperaturzone. Nogle firmaer tager ekstra for frostvarer.

Nogle netsupermarkeder bruger returemballage til leveringen. Denne emballage kan være pålagt pant, som du får tilbagebetalt, når emballagen returneres.

Når du køber varer med pant, skal du naturligvis også betale pant i netsupermarkedet. Hvis du ønsker, at firmaet tager den tomme emballage retur, vil de fleste opkræve betaling for det også.

Mange netsupermarkeder har regler for, hvordan returflasker skal pakkes ind. Lægger du en flaske uden returpant i pakken, kan du risikere, at du slet ikke får panten for alle flaskerne refunderet.

I nogle netsupermarkeder skal du oprette dig som abonnent, og det kan eventuelt koste et oprettelsesgebyr og depositum.

Levering - ansvar og vilkår

Som udgangspunkt har netsupermarkedet ansvaret for varerne under transporten og frem til, at du har modtaget dem. Hovedreglen er, at leveringen er sket, når varerne er overgivet til dig personligt. Bliver varerne leveret ved din dør, når du ikke er hjemme, har netsupermarkedet også ansvaret for varerne - medmindre leveringsmåden på forhånd er aftalt med dig.

 

Din adresse er afgørende for, hvilke netsupermarkeder du kan vælge imellem. Start derfor med at undersøge, hvem der leverer i dit postnummer. Hos de fleste netsupermarkeder kan du indtaste dit postnummer og hurtigt få svar på, om de leverer, hvor du bor.

For nogle netsupermarkeder varierer ugedagene, antallet af leveringer samt leveringstidspunkt fra postnummer til postnummer. Du skal derfor sikre dig, at dine ønsker om levering også kan opfyldes, der hvor du bor.

I netsupermarkedernes handelsbetingelser kan du læse mere om levering og priser på det. Prisen kan svinge afhængigt af, hvornår du fx får leveret varerne.

Hos nogle netsupermarkeder får du fri levering, hvis du køber over et vist beløb.

Flere netsupermarkeder tilbyder daglevering i timeintervaller. Det vil sige, at du fx kan få varerne mellem klokken 18-19. Men det kræver, at du er hjemme, når de bliver leveret. Det er vigtigt, at du overholder leveringsaftalen. Ellers tager budene varerne med tilbage, og du betaler alligevel.

Netop fordi netsupermarkeder handler med fødevarer, skal levering ske til aftalt tid, da varerne skal have den rette temperatur, når du modtager dem. Varer, der bliver leveret i timeintervaller, bliver ofte leveret i plasticposer, så derfor skal de hurtigt på køl.

Ved levering i længere tidsrum vil varerne typisk blive leveret foran din hoveddør eller et andet sted, du selv bestemmer – fx under et halvtag i læ og ly for regn. Bor du i en aflåst opgang, tilbyder enkelte netsupermarkeder, at de kan stille varer et tørt sted udenfor. Andre stiller krav om, at du er hjemme til at tage imod varerne.

Du skal også overveje, om du har brug for at kunne ændre eller afbestille dine varer tæt på leveringstidspunktet. Netsupermarkederne har forskellige frister for bestilling og afbestilling.

Netsupermarkeder - reklamation og fortrydelsesret

Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du køber dagligvarer online, da du handler fødevarer. Det vil sige, at du ikke kan fortryde hele eller dele af dit køb, hvis du fortryder dine indkøb.

Du kan godt klage over varer, der ikke er i orden. Hvis du får leveret varer, der ikke er i orden, skal du klage til netsupermarkedet inden for rimelig tid. Ring til netsupermarkedets kundeservice, eller send en mail, og forklar, hvad der er galt. Går der længere tid, kan du ikke gøre dit krav gældende.

I netsupermarkedernes handelsbetingelser finder du deres procedurer for reklamationer.

Netsupermarkedet kan også sælge varer, der ikke er fødevarer, fx tekstiler eller køkkentøj, og her kan du fortryde købet inden for 14 dage. Tjek eventuelt netsupermarkedets handelsbetingelser.

 

Særligt om måltidskasser

Tjek vilkårene for abonnementet, hvis du bestiller måltidskasser. Vær desuden opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke har fortrydelsesret, når du køber fødevarer på nettet.

Det er altid en god idé at tjekke virksomheden bag måltidskasserne, før du handler hos dem. Hvem står bag? Hvad siger andre brugere om den?

Leveringen kan være inkluderet i abonnementsprisen. Men der er også virksomheder, som opkræver et leveringsgebyr, hvis du fx handler for mindre end et vist beløb. Du kan desuden blive opkrævet et leveringstillæg på enkeltkøb af varer.

Der er forskel på, hvornår virksomhederne leverer varerne. Det vil sige hvilke dage og i hvilke tidsrum. Gør op med dig selv, om leveringstidspunkterne passer dig. Overvej også, om det er fint, at kassen eventuelt bliver leveret ved din hoveddør, når du ikke er hjemme.

Der kan komme ekstra udgifter oven i prisen på måltidskassen, fx:

  • et beløb til behandling af emballagen
  • et administrationsgebyr ved betaling via faktura
  • et depositum, som tilbagebetales eller modregnes, når du har opsagt dit abonnement.

Som hovedregel må en virksomhed maksimalt binde dig til et abonnement seks måneder. Efter fem måneder kan du opsige dit abonnement med en måneds varsel.

Nogle firmaer reklamerer dog med ”ingen binding”. Hvis firmaet lover ”ingen binding”, skal du kunne opsige abonnementet når som helst, det vil sige fra dag til dag.

Læs mere om 'Aftaler og abonnementer'

Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du køber fødevarer på nettet.

Der kan være en kortere reklamationsret på fødevarer, hvor holdbarheden naturligt er begrænset.

Undersøg måltidskassen, når du modtager den. Er der dårlige varer i kassen, skal du straks klage til virksomheden per telefon eller mail.

Læs mere om 'Fortrydelsesret'

Modtager du dårlige varer? Eller bliver du syg af at spise de leverede varer? Så klag i første omgang til virksomheden, som har leveret måltidskassen. Du kan også klage til din lokale fødevareregion.

Klage over hygiejne med mere

Hvis du oplever uhygiejniske forhold i forbindelse med leveringen fra netsupermarkedet, eller hvis du bliver syg af at spise de fødevarer, du har købt, skal du i første omgang klage til netsupermarkedet, du har handlet hos. Du kan også klage til din lokale fødevareregion.

Find din fødevare- eller veterinærenhed på fødevarestyrelsen.dk

Det kan du selv tjekke, når du køber dagligvarer online

- Priser hos flere netsupermarkeder

- Hvilke udgifter der kan komme oven i selve varekøbet

- Leveringsvilkår og prisen på levering

- Om du skal oprette et abonnement for at handle

- Vilkårene, hvis en vare er udsolgt

Tjek butikkens Smiley-rapport på fødevarestyrelsen.dk

Sidst opdateret 08.12.2021