Flyrejser og flybilletter

Klager over flyrejsen

Gik flyrejsen ikke efter planen? Var flyet fx forsinket eller aflyst, eller blev din bagage forsinket eller ødelagt? Så læs om dine klagemuligheder her.

Hvor kan du gå hen med din klage over flyrejsen?

Mener du ikke, at flyselskabet har levet op til sine forpligtelser under flyrejsen, kan du klage til Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen kan også afgøre, om du har ret til kompensation. Det er gratis at klage til Trafikstyrelsen.

På flypassager.dk, som Trafikstyrelsen står bag, kan du læse mere om, hvem du kan klage til

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet kan behandle klager over en flyrejse, når du har handlet med et firma, der er registreret i Danmark. Mæglingsteamet for Forbrugerklager søger at finde en mindelig løsning mellem dig og virksomheden. Lykkes det ikke, kan sagen gå videre til Forbrugerklagenævnet, der vil tage stilling til, om der er grund til, at du skal have erstatning.

Hvis du mener, du har krav på at få erstattet hotelophold eller andet, du har forudbestilt på destinationen og ikke nåede frem til i tide, så skal du også klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet behandler typisk klager over mistet og forsinket bagage, flyforsinkelser og problemer med rejsedokumenter.

Du bliver opkrævet et klagegebyr for behandling af sager hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Hvis Mæglingsteamet for Forbrugerklager ikke kan hjælpe, og sagen går til Forbrugerklagenævnet, får du klagegebyret tilbage, hvis du får medhold i din klage.

Læs mere om Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der kan hjælpe dig med at klage over virksomheder i andre EU-lande. Det er gratis at få hjælp hos Forbruger Euro.

Læs mere om Forbruger Europa

Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager over køb af pakkerejser hos en dansk rejsearrangør.

Læs mere hos Pakkerejse-Ankenævnet