Ferie, rejser og transport

Bus- og togrejser i Danmark

Det er som udgangspunkt dit eget ansvar, at du har en gyldig billet, inden du stiger ombord på en bus, et tog eller metrotog. Tjek altid zoner, før du køber billet.

Bus- og togrejser i Danmark

Har du købt en billet via en automat, er det dit eget ansvar, hvis du glemmer at tage billetten med fra automaten, eller hvis du ved en fejl tager kvitteringen for billetten med i stedet for selve billetten.

Er billetautomaten gået i stykker, skal du gøre dig rimelige bestræbelser på at skaffe en billet på en anden måde, fx ved at købe en billet via sms/app i stedet eller ved at kontakte trafikvirksomheden for vejledning. 

Hvis du har købt din billet via en mobiltelefon, så er det dit ansvar, at du har strøm på mobiltelefonen under hele rejsen, så du kan fremvise din billet. Du skal desuden have modtaget din billet, inden du stiger ombord på bussen, toget eller metrotoget. 

Tjek altid, hvilke zoner du skal rejse i, før du køber en billet. Det er dit eget ansvar, at du har en billet, der er gyldig i de rigtige zoner. Har du fx en cykel med, er det også dit eget ansvar at sørge for, at du har en gyldig billet til den.

Har du et periodekort, så vær opmærksom på, at du kun kan rejse i de specifikke zoner, der står på kortet. Skal du rejse i andre zoner, må du købe en tillægsbillet.

Du kan enten købe mobilbilletter via app eller via sms. Tjek, om app’en er kompatibel med din telefon.

Rejser du på mobilbillet, skal du have modtaget billetten på din telefon, før du stiger ombord. Derudover skal det under hele rejsen være muligt for personalet at kontrollere billetten. Sørg derfor for, at mobiltelefonens batteri er opladet, før du rejser.

Køber du sms-billet, må du ikke videresende den til andre.

På rejseplanen.dk kan du tjekke prisen på rejsen. Du kan både se, hvad det koster, hvis du køber en billet, eller hvis du rejser med rejsekort.

Rejseplanen.dk indeholder ikke nødvendigvis priser fra alle udbydere af rejser i Danmark. Vil du fx rejse med fjernbus, så tjek derfor priserne på virksomhedens hjemmeside.

Vil du se prisen på rejsekortet, kan du på rejseplanen.dk og nogle trafikvirksomheders hjemmesider taste dit kortnummer ind. Så får du beregnet din personlige pris ud fra netop dit rabattrin og din korttype. Du kan også gå ind på rejsekortet.dk.

Du kan også tjekke billetpriser hos den trafikvirksomhed, du skal rejse med.

Køber du billet i en automat eller på billetkontoret, kender du prisen fra start. 

Har du rejsekort, så bliver prisen for rejsen først regnet endelig ud, når rejsen er slut. Du skal derfor være opmærksom på, at prisoversigten på rejsekort.dk og rejseplanen kun er vejledende.

Prisen for at rejse med rejsekort afhænger blandt andet af rejsens længde og dit rejsekorts rabattrin, hvilket tidspunkt du rejser på, din korttype, om du rejser på standard eller første klasse, og hvor hyppigt du rejser.

Rejsekort til bus, tog og Metro

Rejsekortet kan bruges i bus, tog og Metro. Med rejsekortet er landets takstområder, billetsystemer og rabatordninger samlet i ét kort.

Der findes flere typer rejsekort. Du kan blandt andet få Rejsekort Personligt, Rejsekort Flex og Rejsekort anonymt. Du kan også få et pendlerkort eller et ungdomskort. Kortene varierer i pris og fordele og koster forskelligt i oprettelsesgebyr og forudbetaling. Du skal derfor begynde med at finde ud af, hvilket rejsekort der passer til dit behov. Overvej fx:

  • Har du brug for automatisk tank-op-aftale?
  • Vil du gerne kunne bruge app’en Check Udvej? (når du glemmer at checke ud)

Kører du den samme strækning tur-retur mindst 13 dage om måneden, kan du overveje at kombinere dit rejsekort med et periodekort. Det kaldes pendler kombi.

På rejser inden for dit pendlerområde opnår du den lave pris, som du kan opnå med et periodekort. Når du rejser uden for pendlerområdet, fungerer kortet som et almindeligt rejsekort.

Du kan ikke tage flere med på pendler kombi-kortet, og pendler kombi er endnu ikke udbredt til alle landsdele.

Du kan følge med i dit forbrug på nettet, så du kan sikre dig, at du ikke betaler for meget. Hvis det viser sig, at dit forbrug ikke stemmer overens med det, du forventer, og du derfor mener, at der er fejl i beregningen af prisen, skal du først kontakte Rejsekort Kundecenter, som drives af trafikvirksomhederne.

Besøg Rejsekort Kundecenter på rejsekort.dk.

Vil du se din saldo eller få overblik over dine seneste rejser, kan du bruge rejsekortets selvbetjeningsløsning på nettet. Du skal logge ind med MitID.

Du skal være opmærksom på, at der går noget tid, før rejserne dukker op i rejsekortsystemet. For det meste bliver dine rejsedata opdateret dagligt. For nogle busrejser kan der dog gå op til en uge, før data er registreret i selvbetjeningen.

Ud over selvbetjeningen findes der forskellige apps, som du kan bruge fra din telefon.

Du kan bruge Check Udvej som nødløsning, hvis du fx har glemt at checke ud. Du kan også bruge den, hvis kortlæseren i bussen eller på stationen er ude af drift.

  • Brug Check Udvej op til ti dage efter, at du har glemt at checke ud
  • App’en kan højst bruges 12 gange på et år
  • Rejser, hvor du checker ud via app'en, tæller ikke med i optjening af rabatter
  • Rejsekort A/S står bag Check Udvej

Læs mere om Check Udvej

Der findes app’s udviklet af private virksomheder og brugere, hvor du kan tjekke saldo. Du kan også tjekke, om du fx har checket ind. Det gør du ved fx at scanne dit rejsekort. De kan være praktiske, når du er på farten. De app’s, der kan scanne chippen i dit rejsekort, kan selv aflæse data, som endnu ikke er registreret i selvbetjeningen.

Før du bruger en app, er det en god idé at tjekke brugeranmeldelser. Derudover så undersøg, hvilke personlige oplysninger du giver app’en tilladelse til at bruge.

Gode råd

  • Vil du finde den billigste rejse, så tjek flere rejsemuligheder, fx både tog og fjernbus
  • Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar løbende at holde øje med, om der er planlagte ændringer i køreplanen. Tjek derfor rejseplanen.dk eller trafikvirksomhedens egen hjemmeside, før du skal rejse
  • Du må aldrig stige ombord uden en gyldig billet. Fx skal du have modtaget mobilbilletten på din telefon, før du stiger ombord
  • Er billetautomaten i stykker, skal du gøre, hvad der er muligt for at skaffe en billet, fx købe den via sms, hvis du har en mobiltelefon
  • Bruger du rejsekort, så tjek, at du er korrekt checket ind og ud
  • Har du et periodekort, så vær opmærksom på, at du kun kan rejse i de specifikke zoner, der står på kortet
  • Skal du medbringe særlig værdifuld bagage på busturen, så gør buschaufføren opmærksom på det

Quiz om offentlig transport

Tag quizzen

Mangler du stadig svar?

Hvis du ikke har fundet, hvad du søgte efter, så brug enten søgefeltet øverst til højre på siden eller følg linket nedenfor.  

Fandt du ikke, hvad du søgte?

Sidst opdateret 16.12.2025