FAQ

Cykler

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om cykler.

Hvis cyklen er mere end to år gammel, og købelovens reklamationsret dermed er udløbet, kan du kun forlange at få cyklen repareret eller få et nyt stel, hvis der er givet en garanti, der dækker den fejl, der er opstået. Det er dig, der skal bevise, at der er givet garanti på cyklen.

Læs mere om forskellen på garanti og reklamationsret

 

 

Hvis cykelhandleren har opbevaret cyklen forsvarligt, og cyklen forsvinder fx ved et indbrud, kan cykelhandleren ikke stilles til ansvar, og du kan ikke forlange, at han skal erstatte cyklen. Hvis du har en forsikring, der dækker, skal du altså selv anmelde tyveriet til dit forsikringsselskab.

Hvis cykelhandleren ikke har opbevaret cyklen på forsvarlig vis, er han ansvarlig, hvis cyklen bliver stjålet.

Læs mere om dine rettigheder, hvis varen bliver skadet eller stjålet

 

Hvis du er utilfreds med cykelreparationen, kan du ikke umiddelbart forlange at få pengene for reparationen retur, hvis du vil finde en anden mekaniker, der måske kan gøre det bedre.

Du skal først give mekanikeren en chance for at få bragt arbejdet i orden. Hvis fejlen bliver ved med at opstå, og mekanikeren ikke kan reparere cyklen, kan du normalt ophæve aftalen og kræve dine penge igen. 

Hvis dele af reparationen har værdi for dig, skal du dog i nogle tilfælde betale for dem.

Læs mere om reparationer, du selv skal betale