Nye og brugte varer
Loppemarkeder
Husk at få en bon – også på loppemarkeder. Den er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge den, hvis du senere vil klage over fejl på varen.
Du skal gemme bonen, så længe der er reklamationsret på varen. Hvis du senere vil klage, har sælgeren ret til at forlange at se bevis for:
- at du har købt varen i butikken eller på standen på loppemarkedet
- hvornår du købte den
- hvad du betalte
Det samme gælder, hvis du har aftalt, at du kan fortryde købet, eksempelvis inden otte dage.
Er sælgeren privatperson, afhænger dine rettigheder af, hvad der er aftalt. I kan eksempelvis aftale, at varen sælges som beset og dermed uden reklamationsret. Har I ikke aftalt noget, vil du have to års reklamationsret efter loven.
Er sælgeren en virksomhed, vil dit køb automatisk være dækket af købeloven. Det kræver dog, at du har fået en bon for købet.
Hvis du ikke kan finde din bon, kan du muligvis dokumentere dit køb på anden måde. Det kan være en dankortkvittering, en kontoudskrift fra banken eller en aktivitetsoversigt, hvis du betaler med mobilen. Andre former for dokumentation kan være et byttemærke eller et garantibevis.
Det sker, at skriften forsvinder fra en bon, eller at den bliver meget svær at læse. Det er sælgerens ansvar, at bonen har en holdbarhed på mindst to år. Men for en sikkerheds skyld kan du tage en kopi eller et billede af bonen. Du kan også få den tilsendt digitalt.
På en bon skal der stå varens navn eller art, prisen, købsdatoen, butikkens navn og eventuelle aftaler om fortrydelse.
Du har normalt ikke fortrydelsesret, hvis du har købt en vare på et loppemarked. Er varen brugt, er det derfor en god idé at gå varen efter i sømmene, inden du køber den.
Relevant lovgivning
Læs mere om købeloven, reklamationsret og fortrydelsesret under menupunktet 'Regler'.