Regler
Fortrydelsesret
Det er vigtigt at kende forskellen mellem fortrydelsesret, bytteret og returret. De dækker over forskellige rettigheder og afhænger af, om du handler i en fysisk butik eller på nettet. Læs her om fortrydelsesret ved køb på nettet.
Ved nethandel har du som udgangspunkt fortrydelsesret i 14 dage.
Bytte- og returret er typisk noget, man taler om ved køb i fysiske butikker. Du har kun bytte- og returret, hvis butikken selv vælger at tilbyde det og på de vilkår, butikken bestemmer.
Fortrydelsesretten gælder køb på nettet
Når du handler på nettet i Danmark eller et andet EU-land, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Din fortrydelsesfrist starter først, når du har modtaget varen, eksempelvis når den er lagt i din postkasse eller afhentet fra pakkeshoppen.
Når du køber mad, billetter, hotelophold, flyrejser og nogle få andre ting, har du som udgangspunkt ikke fortrydelsesret.
Netbutikken skal oplyse om fortrydelsesret
Når du handler på nettet, stilles der krav til netbutikkens oplysningspligt. Det vil sige, at netbutikken blandt andet skal oplyse dig om firmaets navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, varens pris og egenskaber og om fortrydelsesretten, inden du køber en vare.
Oplysningerne skal du have på en måde, så du kan gemme dem. Det kan være i en mail eller et følgebrev. Det er ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne kan findes på netbutikkens hjemmeside.
Hvis netbutikken ikke giver dig oplysningerne, betyder det, at din fortrydelsesfrist på 14 dage ikke løber fra, du modtager varen. I stedet løber den fra det tidspunkt, hvor du modtager oplysningerne fra netbutikken. Har du efter 12 måneder stadig ikke fået oplysningerne, vil din fortrydelsesfrist dog ophøre.
7 gode råd om fortrydelsesret
- Sælgeren har pligt til at oplyse, hvortil du skal sende varen, hvis du fortryder dit netkøb.
- Overhold 14-dages fristen. Du skal meddele sælgeren, at du fortryder, inden udløbet af fristen. Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere selve varen.
- Pas på varen. Varen må være prøvet, men ikke taget i brug i en grad, at den ikke kan sælges igen. Ellers skal du betale for værdiforringelsen.
- Gem for en sikkerheds skyld brugsanvisninger, mærker, formstøbt plast og lignende, så sælgeren kan få det hele tilbage, hvis du fortryder købet.
- Du skal selv betale returforsendelsen, hvis andet ikke er aftalt ved købet. Få en kvittering fra postvæsenet eller fragtmanden.
- Du skal have alle dine penge tilbage – herunder de oprindelige leveringsomkostninger. Du skal have pengene senest 14 dage efter, at du gav butikken besked om, at du fortrød købet, eller når butikken har modtaget varen eller modtaget dokumentation for, at varen er afsendt.
- Har du returneret varen rettidigt, i samme stand mv., men returnerer netbutikken ikke dine penge, kan du kontakte din bank for hjælp.
Skal du hente pakken i en pakkeboks eller en pakkeshop
Er varen lagt i en pakkeboks eller pakkeshop, starter fortrydelsesfristen først, når du har afhentet den i pakkeboksen eller pakkeshoppen. Der er ingen lov, der fastsætter hvor lang tid du har til at hente pakken i pakkeboksen, men netbutikken kan have stillet krav til det i sine leveringsbetingelser.
Henter du ikke pakken inden for fristen, vil pakken som regel blive returneret til netbutikken, og du skal som udgangspunkt selv betale for returforsendelsen.
Hvis du vil fortryde dele af et netkøb
Hvis du køber flere varer i samme ordre, gælder fortrydelsesretten for hele ordren, medmindre andet er aftalt. Det vil sige, at køber du flere varer i en netbutik, eksempelvis både et par sko og en taske, kan du ikke fortryde dele af købet, medmindre du har aftalt det med netbutikken. Tilbyder netbutikken, at du kan fortryde dele af købet, skal du have prisen for varen tilbagebetalt.
Derudover kan netbutikken selv vælge, om den vil tilbagebetale de penge, du har betalt for at få leveret varen. Fremgår det ikke klart og tydeligt af netbutikkens aftalevilkår, at du ikke kan få leveringsomkostningerne tilbagebetalt, skal du have alle pengene for leveringen retur.
Læs også: Sådan klager du over køb på nettet
Fortrydelsesret og bytteret ved click and collect
Hvis du handler varen som click and collect, afhænger fortrydelsesretten af, hvordan du betaler varen.
Det afgørende er, om varen betales online i forbindelse med bestilling eller fysisk i butikken i forbindelse med afhentning.
Hvis du handler en vare ved click and collect – og både bestilling og betaling foregår på nettet – hvorefter du henter varen i en fysisk butik, gælder fortrydelsesretten på 14 dage på samme måde som ved øvrig nethandel.
Hvis du derimod kun reserverer varen eller bestiller den til click and collect – men først betaler nede i den fysiske butik – gælder fortrydelsesretten som udgangspunkt ikke. Dette tæller nemlig som et køb i en fysisk butik, og derfor gælder fortrydelsesretten ikke.
Fortrydelsesret og bytteret ved handel med privatperson
Når du køber brugt fra en privatperson, køber du som udgangspunkt varen som beset. Det vil sige, at du kun har ret til at fortryde købet, hvis I har aftalt det på forhånd.
Hvis varen ikke passer eller ikke er, som du havde håbet, er det bedst at have en klar aftale med sælgeren. Aftal derfor med sælgeren – inden købet – at du kan fortryde købet.
Handler du på Trendsales, DBA, Vinted eller andre af den type hjemmesider, så tjek, hvem sælgeren er.
Hvis du køber brugte varer af en person fysisk – eksempelvis på loppemarked – har du som udgangspunkt kun bytte- og returret, hvis I har aftalt det på forhånd inden købet.
Mangler du svar?
Få hjælp til at komme videre, hvis du ikke fandt den information, som du ledte efter her på siden.

Sidst opdateret 6. oktober 2025