FAQ

Tøj, sko og rens

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om tøj, sko og rens.

Hvis dine bukser har smittet meget af på et møbel, vil du i visse tilfælde kunne kræve købet af bukserne ophævet. Derudover vil du eventuelt kunne kræve erstatning for den ødelagte sofa af enten butikken, der har solgt bukserne, en eventuel mellemhandler eller producenten af bukserne.

Læs mere om sælgers produktansvar

Hvis du opdager en fejl ved dine nyindkøbte sko, og det skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, så hører det under den toårige reklamationsret. Sådanne fejl er butikkens ansvar, og den kan fx tilbyde dig omlevering eller reparation.

Er der tale om almindeligt slid eller uhensigtsmæssig brug af skoene, vil fejlen som udgangspunkt ikke være dækket af reklamationsretten.

Læs mere om reklamationsretten

Se eksempler på skofejl

Læs mere om mangler ved varen

Når dine bukser bliver slidt meget hurtigt, kan det enten skyldes en mangel ved varen, eller at du har brugt bukserne på en måde, de ikke er beregnet til.

Hvor længe tøjet holder, kommer an på både kvalitet, og hvordan tøjet bruges.

Er der tale om almindeligt slid, vil fejlen som udgangspunkt ikke være dækket af reklamationsretten. Har du ellers brugt og behandlet bukserne efter anvisningerne fra butikken og efter det, der står i bukserne, så kan fejlen muligvis være dækket af reklamationsretten. 

Se eksempler på tøjfejl

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om mangler ved varen

Butikken har som udgangspunkt ét til to forsøg til at afhjælpe mangler på en vare. Det kan de gøre ved at omlevere eller reparere varen.

Hvis den samme fejl opstår igen på de omleverede eller reparerede sko, kan du have ret til at få pengene tilbage.

Er der derimod tale om en ny fejl, kan butikken godt have ret til at forsøge at omlevere eller reparere skoene igen. Hvis dette ikke løser problemet, har du oftest ret til at ophæve købet. Hvis der blot er tale om en mindre væsentlig mangel, kan du eventuelt få et afslag i prisen.

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om afhjælpningsforsøg

Er dine nye sko gået i stykker eller blevet slidt meget hurtigt, kan det enten skyldes fejl ved skoene, eller at du har brugt dem på en måde, de ikke er beregnet til.

De fejl, der opstår, fordi du ikke bruger skoene rigtigt, vil ikke være dækket af reklamationsretten.

Har skoene derimod en materiale- eller fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, så hører det under reklamationsretten. Sådanne fejl er butikkens ansvar, og den kan fx tilbyde dig omlevering eller reparation.

Se eksempler på skofejl

Læs mere om mangler ved varen

Læs mere om reklamationsretten

Hvis hælen går løs eller knækker af, og det skyldes en fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, har du ret til at få skoene repareret eller omleveret. Hvis de ikke kan repareres, og butikken ikke har et andet par magen til, har du ret til at få pengene tilbage.

Hvis der er tegn på, at hælen er knækket, fordi den har siddet fast mellem nogle fliser, eller hvis fx selskabssko bærer præg af at være brugt som hverdagssko, kan du ikke forvente at få ret i en klage.

Se eksempler på skofejl

Hvis fx en jakke kort tid efter købet går op i sømmene, eller foret skrider fra hinanden, kan det være, at tøjet er af dårligere kvalitet, end hvad det er rimeligt at forvente.

Hvis det skyldes en fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, giver købeloven dig ret til enten at få tøjet repareret eller omleveret til en ny vare magen til den, du købte. Kan dette ikke lade sig gøre, har du ret til at få pengene tilbage.

Se eksempler på tøjfejl

Læs mere om reklamationsretten

 

Lynlåse er omfattet af købelovens reklamationsret på to år. Så selvom der ikke er givet garanti på lynlåsen, må den ikke gå i stykker ved almindelig brug, og butikken kan derfor være forpligtet til at reparere den. Hvis ikke det kan lade sig gøre, kan du få en vare eller pengene tilbage.

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om forskellen på garanti og reklamationsret

Hvis tøjet er blevet fejlbehandlet på renseriet, kan du kræve at få tøjet erstattet. Du kan kun få erstatning for det tab, du har haft. Beløbets størrelse afhænger blandt andet af tøjets alder og stand.

Renseriet er dog kun ansvarligt, hvis det har lavet en fejl, fx hvis krympningen skyldes, at renseriet har vasket tøjet i stedet for at rense det. Hvis renseriet har fulgt anvisningerne, kan det ikke gøres ansvarligt.

Læs mere om rens og vask

Et renseri skal kun erstatte de varer, det har ødelagt. Renseriet skal som udgangspunkt kun erstatte jakkens værdi, hvis det kun er jakken, der er blevet renset. Du kan kun få erstatning for det tab, du har haft. Erstatningens størrelse afhænger blandt andet af jakkens alder og stand.

Hvis du ved indleveringen har gjort renseriet opmærksom på, at jakken hører til en habit, er renseriet ansvarlig for at erstatte hele sættets værdi, hvis der skulle gå noget galt.

Læs mere om rens og vask