FAQ

Briller

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om briller.

Hvis styrken i dine nye briller ikke passer, skal du hurtigst muligt klage til optikeren. Du har to års reklamationsret.

Du kan efter købelovens regler kræve, at optikeren afhjælper fejlen eller finder en anden løsning. Optikeren har ret til at undersøge, hvad årsagen til problemet er. Viser det sig, at optikeren har lavet en fejl, skal han tilbyde at løse problemet ved fx at lave nye glas. Det skal ske inden for rimelig tid.

Bliver problemet ikke løst, eller tager det for lang tid, har du ret til at få pengene tilbage.

Dine klagemuligheder afhænger af klagesystemet i det land, hvor du har købt brillerne.

Er brillerne købt i et andet EU-land, kan du få hjælp af Forbruger Europa til at klage i det pågældende land.

Læs mere om klager over køb i udlandet

Hvis brillerne indgår som en del af dit abonnement på kontaktlinser, og hvis det fremgår af abonnementsvilkårene, at du skal betale et restbeløb på brillerne ved opsigelsen, er det de betingelser, du har accepteret, da du indgik aftalen.

Derfor er det vigtigt, at du læser abonnementsaftalen grundigt igennem, før du skriver under.

Læs mere om generelle abonnementsvilkår