Sundhed og sygdom

Briller og kontaktlinser

Tilbuddene er mange, når du skal have nye briller. Du kan både købe og leje brillerne eller købe dem på afbetaling. Køb af briller og kontaktlinser er dækket af købelovens regler om forbrugerkøb.

Briller og kontaktlinser

Nogle optikere tilbyder, at du kan købe briller på afbetaling. Andre tilbyder forskellige former for abonnementsordninger.

Det kan godt betale sig at undersøge tilbuddene hos de forskellige optikere. Så har du mulighed for at sammenligne og danne dig et overblik over, hvor du får mest for pengene.

Bestem dig desuden for, om du vil have briller eller kontaktlinser, før optikeren går i gang med at måle dit syn. Det er nemlig to forskellige målinger.

Når du køber briller via afbetaling, skal du være specielt opmærksom på, hvor meget du skal betale i renter og gebyrer.

For at få et overblik over de samlede omkostninger - altså den reelle pris – skal du hæfte dig ved de årlige omkostninger i procent, ÅOP. ÅOP er den samlede årlige udgift ved et lån.

Alle låneudbydere, der tilbyder et specifikt lån, skal oplyse om ÅOP.

Hvis du tager udgangspunkt i ÅOP, når du sammenligner lånetilbud, behøver du ikke spekulere på, om renteudgifterne er høje og gebyrerne lave eller omvendt. Det tager ÅOP højde for.

Du kan i nogle tilfælde leje flere par briller for den samme månedlige ydelse. Vær opmærksom på, at du derudover skal betale et større engangsbeløb.

Når du lejer briller, skal du være opmærksom på, at lejebetingelserne er noget forskellige. Derfor er det vigtigt at læse aftalen grundigt igennem, så du er helt klar over, hvad det er, du forpligter dig til. Vær specielt opmærksom på, hvilke betingelser der er for opsigelse af aftalen.

Nogle steder kan du leje flere par briller for samme månedlige ydelse mod at betale et større engangsbeløb pr. brille. Briller med flerstyrkeglas er dyrest. I andre tilfælde er der ingen udbetaling, og det månedlige bidrag er købesummen delt med lejeperiodens længde.

Når lejeperioden er slut, bliver brillerne i nogle tilfælde dine, mens du i andre tilfælde skal returnere de lejede briller. Hvis det fra starten er meningen, at du skal blive ejer af brillerne efter lejeperioden, er der tale om et kreditkøb – dvs. køb på afbetaling.

Ifølge ”Bekendtgørelse om optikervirksomhed” skal børn under 10 år altid undersøges af en læge eller øjenlæge, før de første gang skal have briller hos optikeren.

Det skyldes, at en person med lægelig baggrund skal vurdere, om øjnene udvikler sig normalt, og at eventuelle symptomer stammer fra øjnene og ikke fra noget andet.

Når brillerne skal fornys, må optikeren gerne foretage synsprøven og forny brillerne. Du skal selvfølgelig henvende dig til øjenlægen igen, hvis sundhedsplejersken, lægen eller optikeren råder dig til det.

Du må regne med, at børnenes briller skal skiftes ca. hvert andet år, blandt andet fordi børnene vokser, og fordi afstanden mellem øjnene og synsstyrken ændrer sig.

Briller til børn leveres ofte med brudsikre glas, så de kan tåle en eventuel mere hårdhændet behandling.

Kontaktlinser til små børn bruges sjældent, men ved nogle øjensygdomme er kontaktlinser den bedste løsning for barnet. Det kan fx være ved meget stor forskel på styrken i højre og venstre øje.

Der er ingen minimums aldersgrænse for at få kontaktlinser. Børn og unge under 18 år kan med tilladelse fra en forælder - og gerne i samråd med øjenlægen - få tilpassede kontaktlinser.

Du kan både købe stel med glas over nettet, men du kan også nøjes med kun at købe et brillestel. Skal du have glas i brillerne, er det nødvendigt, at du har en synsprøve fra optikeren eller øjenlægen, som max. er et år gammel. Oplysningerne om glassenes eller linsernes styrke skal bruges ved bestillingen på nettet.

Du har krav på at få udleveret resultatet af din synsprøve eller få en kopi af testen hos optikeren og øjenlægen. Du skal være opmærksom på, at synsprøveresultatet ikke altid er identisk med den optimale brille- eller kontaktlinsekorrektion.

Du skal være opmærksom på, at det ved handel med et udenlandsk firma kan blive besværligt og langvarigt for dig at få rettet eventuelle fejl og mangler ved brillerne.

De danske optikere vil i mange tilfælde nægte at have noget at gøre med briller, der ikke er købt hos dem. De kan nemlig blive pålagt at betale erstatning, hvis fx brillestellet eller en brillestang knækker under en tilretning.

Det kan blive dyrt at opsige et kontaktlinseabonnement, hvis der også indgår et par briller. Du skal nemlig typisk betale et restbeløb på brillerne.

Abonnement på kontaktlinser betyder typisk, at du løbende får leveret nye kontaktlinser. Det kan variere en del, hvordan abonnementet er sat sammen. I nogle abonnementer indgår også et par briller, som man betaler et lille månedligt beløb for.

Abonnementet indeholder ofte samtidig kontrol af ændringer i øjets sundhedstilstand, som har betydning for brugen af kontaktlinser, samt kontrol af synet og ændring af linsernes styrke. Dine øjne og kontaktlinser skal kontrolleres mindst en gang om året.

Inden du tegner et abonnement på kontaktlinser, er det vigtigt, at du læser aftalen grundigt igennem, så du er helt klar over, hvad den omfatter. I aftalen skal der blandt andet stå, hvilke betingelser der gælder, hvis du ønsker at opsige aftalen.

Fejl ved briller og kontaktlinser

Når du køber briller eller kontaktlinser, er købet dækket af købelovens regler om forbrugerkøb. Er fejlen dækket af købeloven, har du krav på at få den rettet.

Købeloven giver dig en række rettigheder, når du køber briller og kontaktlinser. Du har fx altid 2 års reklamationsret på fejl, hvis fejlen eller årsagen til fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Også selvom fejlen først viser sig senere. Det kan fx være, at farven skaller af brillestellet, når brillerne er 1½ år gamle.

Viser der sig en fejl, der er omfattet af købelovens regler, har du krav på at få fejlen rettet. Det kan enten ske ved, at optikeren reparerer fejlen uden beregning eller omleverer brillerne eller kontaktlinserne til nogle nye. Får du ikke løst problemet inden for en rimelig tid, har du krav på at få pengene tilbage.

Er du blevet lovet en garanti, vil garantien ikke erstatte reklamationsretten, men løbe samtidig med reklamationsretten.

Liste over typiske fejl ved briller og kontaktlister

Det er ikke alle problemer med briller og kontaktlinser, der giver dig rettigheder efter købeloven. Her kan du se eksempler på fejl, som andre har klaget over, og vurdere din egen sag. 

+ Betyder, at fejlen normalt vil blive anset for at være en mangel (en materiale- eller fabrikationsfejl). Du kan måske få ret i klagen.

-  Betyder, at fejlen som regel skyldes brug eller andet, som ikke er dækket af købeloven. Så får du normalt ikke ret i klagen.

+ Brillestellet knækker, uden at det har lidt overlast

+ Farven skaller af

+ Brillestangen falder af, fordi skruen går løs

-  Brillestellet knækker, fordi det har lidt overlast

-  Brillerne klemmer over næsen eller bag ørene

+ Glassene har en forkert styrke

+ Glassenes antirefleksbehandling krakelerer

+ Glassene falder ud, fordi de ikke passer til stellet

-  Glassene revner, fordi du fx har tabt brillerne eller lignende

-  Du kan ikke vænne dig til briller med flerstyrkeglas (glidende overgang)

+ Linserne har forkert styrke

- Du kan ikke vænne dig til at bruge kontaktlinser 

Klager over briller og kontaktlinser

Du har forskellige klagemuligheder, når det drejer sig om briller og kontaktlinser.

Klager over fejl ved briller og kontaktlinser

Viser det sig, at glassene i dine briller ikke passer, eller at der er fejl på stellet, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Du kan også klage, hvis du fx har problemer med en abonnements- eller lejeaftale på briller eller kontaktlinser. Før du kan klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, skal du først forsøge at løse problemet ved at henvende dig til optikeren.

Læs mere om, hvordan du klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Klager over briller købt i udlandet

Får du problemer med briller eller kontaktlinser, der er købt i udlandet - enten i en butik eller over nettet, skal du først kontakte den optiker, du har handlet med. Får du ikke løst problemet, kan Forbruger Europa hjælpe dig, hvis du har handlet med en virksomhed i et andet EU-land.

Har du handlet uden for EU, må du selv forsøge at løse problemet med forhandleren.

Læs mere om, hvordan du klager til Forbruger Europa.

Klager over den faglige behandling

Handler din klage udelukkende om, at du mener, at du er blevet forkert behandlet rent sundhedsfagligt af øjenlægen eller optikeren, kan du klage til Styrelsen for Patientklager.

Læs mere om, hvordan du klager til Styrelsen for Patientklager.

RELATERET INDHOLD PÅ FORBRUG.DK

Sidst opdateret 12.10.2022