Nye og brugte varer
Loppemarkeder
Husk at få en bon – også på loppemarkeder. Den er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge den, hvis du senere vil klage over fejl på varen.

Er varen købt på et loppemarked, så husk at få sælgerens kontaktoplysninger, så du eventuelt kan komme i kontakt med ham/hende. Sælgeren trækker teltpælene op, når loppemarkedet er slut - og så kan det være svært at finde vedkommende.
Du skal gemme bonen, så længe der er reklamationsret på varen. Hvis du senere vil klage, har sælgeren ret til at forlange at se bevis for:
- at du har købt varen i butikken eller på standen på loppemarkedet
- hvornår du købte den
- hvad du betalte
Det samme gælder, hvis du har aftalt, at du kan fortryde købet, eksempelvis inden otte dage.
Er sælgeren privatperson, afhænger dine rettigheder af, hvad der er aftalt. I kan eksempelvis aftale, at varen sælges som beset og dermed uden reklamationsret. Har I ikke aftalt noget, vil du have to års reklamationsret efter loven.
Er sælgeren en virksomhed, vil dit køb automatisk være dækket af købeloven. Det kræver dog, at du har fået en bon for købet.
Hvis du ikke kan finde din bon, kan du muligvis dokumentere dit køb på anden måde. Det kan være en dankortkvittering, en kontoudskrift fra banken eller en aktivitetsoversigt, hvis du betaler med mobilen. Andre former for dokumentation kan være et byttemærke eller et garantibevis.
Det sker, at skriften forsvinder fra en bon, eller at den bliver meget svær at læse. Det er sælgerens ansvar, at bonen har en holdbarhed på mindst to år. Men for en sikkerheds skyld kan du tage en kopi eller et billede af bonen. Du kan også få den tilsendt digitalt.
På en bon skal der stå varens navn eller art, prisen, købsdatoen, butikkens navn og eventuelle aftaler om fortrydelse.
Du har normalt ikke fortrydelsesret, hvis du har købt en vare på et loppemarked. Er varen brugt, er det derfor en god idé at gå varen efter i sømmene, inden du køber den.
Loppesupermarkeder
Loppesupermarkederne fungerer ved, at sælgerne lejer en stand for en periode. Sælgerne fastsætter selv prisen på deres ting.
Hvis du vil du købe en ting i et loppesupermarked, så fungerer det som i et ”rigtigt” supermarked. Du vælger varer på de forskellige stande og går op til kassen for at betale.
Sælgerne vil efterfølgende få udbetalt overskuddet fra salget. Loppesupermarkedet kan tage en vis procentdel af prisen på varen.
Køb på loppesupermarkeder - hvad har du ret til?
Du har ikke automatisk returret på varer købt i et loppesupermarked, medmindre loppesupermarkedet selv tilbyder det. Tjek derfor handelsbetingelserne, før du handler.
Er loppesupermarkedet en virksomhed, og deltager loppesupermarkedet i salget ved eksempelvis at tage imod penge fra dig, vil købet typisk være ”formidlet”.
Det betyder, at du er dækket af reglerne for forbrugerkøb. Du har to års reklamationsret, hvis der er en fejl på den brugte vare, der ligger ud over det forventelige, og hvis fejlen eller årsagen til den var til stede på købstidspunktet.
Det er den egentlige sælger, du skal henvende dig til, hvis du senere vil klage over varen. Den egentlige sælger vil ofte være en privatperson. I nogle tilfælde kan det også være en virksomhed, der har valgt at sælge nogle af sine varer på loppesupermarkedet.
Hvis den egentlige sælger er en privatperson, kan det være svært at få behandlet en eventuel klagesag. Mæglingsteamet for Forbrugerklager og de godkendte ankenævn kan ikke behandle klager, når sælgeren er en privatperson. Du må i stedet gå til domstolene med din klage.
Relevant lovgivning
Læs mere om købeloven, reklamationsret og fortrydelsesret under menupunktet 'Regler'.
Måske du også kunne være interesseret i
Senest opdateret 01.07.2021