Ferie, rejser og transport

Togrejser i udlandet

Her kan du blive klogere på, hvad du skal overveje inden køb af dine togbilletter, samt dine rettigheder, hvis toget bliver forsinket, aflyst eller på andre måder ikke lever op til det, du er blevet solgt.

Hvert togselskab sætter sine egne regler for, hvor meget bagage du må have med, hvor stor denne bagage må være, og om det eventuelt koster et gebyr at medbringe ekstrabagage. Så læs betingelserne i din bookingbekræftelse, især hvis du medbringer stort gods såsom ski, surfboard eller lignende.

Du har som udgangspunkt selv ansvaret for din bagage på togturen i tilfælde af tyveri – med mindre den specifikt bliver tjekket ind hos togselskabet. Så husk at sætte tydeligt navneskilt eller kendemærker på, og undlad at lægge store værdier i den bagage, du ikke kan holde øje med på hele turen.

Hvis du vil medbringe cykel på togrejsen, må du som udgangspunkt gerne det. EU-forordningen tilsiger, at jernbanevirksomhederne skal give passagererne mulighed for at tage cykler med på togrejsen, hvis der er plads, hvis togdriften tillader det, hvis cyklerne er lette at håndtere og eventuelt mod betaling.

Du har selv ansvaret for din cykel undervejs i tilfælde af tyveri og skrammer.

Du har ikke krav på at medbringe hund eller kæledyr på togrejsen. I EU må jernbaneselskaberne gerne afvise kæledyr – med mindre det er en servicehund/assistancehund for en person med et handicap eller særlige udfordringer.

Nogle jernbanevirksomheder tillader dog rejser med dyr, men der kan være krav om, at de skal kunne være i en taske, på gulvet eller lignende. Så tjek, før du køber billet, hvad du må.

Hvis toget er mere end 60 minutter forsinket inden afgang, kan du vælge at få dine penge tilbage eller få rejsen omlagt til en tilsvarende bus- eller togrejse. Du har desuden krav på gratis måltider og/eller forfriskninger i det omfang, det er muligt – og kun inden for en bestemt beløbsgrænse. I Danmark er beløbsgrænsen eksempelvis 50 kroner.

Hvis togselskabet ikke tilbyder alternative rejsemuligheder inden for 100 minutter efter den planlagte afgang, vil du selv kunne planlægge en alternativ rejserute med bus eller tog og få pengene refunderet, hvis omkostningerne er nødvendige og rimelige.

Hvis toget er mere end 60 minutter forsinket, og hvis det er nødvendigt – eksempelvis fordi det er aften - kan du også have krav på hotelovernatning samt transport til og fra toget. Erstatningen omfatter såkaldt ”rimelige udgifter til logi”, så du har ikke krav på et luksushotel eller flere overnatninger.

Hvis toget bliver forsinket efter afrejse, har du krav på at få 25 procent af billetprisen tilbage, hvis du ankommer til din slutdestination med 1-2 timers forsinkelse. Hvis du bliver mere end to timer forsinket, har du ret til at få 50 procent af billetprisen retur.

Det er også en god idé at sige til togpersonalet, hvis du skal nå et andet tog. I nogle tilfælde kan de hjælpe med at booke plads på et nyt forbindelsestog, eller hvis I er mange passagerer i samme situation: holde det pågældende tog tilbage længe nok til, at du kan nå skiftet. De kan også lave en såkaldt påtegning på din billet, som er en underskrift på, at du var forsinket. Denne kan indgå som dokumentation, hvis du vil søge erstatning.

Hvis toget er mere end 60 minutter forsinket, og hvis det er nødvendigt – eksempelvis fordi det er aften - kan du også have krav på hotelovernatning samt transport til og fra toget. Erstatningen omfatter såkaldt ”rimelige udgifter til logi”, så du har ikke krav på et luksushotel eller flere overnatninger.

Hvis du skal klage over din togrejse

Hvis togrejsen ikke lever op til det, du har aftalt med virksomheden, kan du klage.

 

Husk at indsamle dokumentation, som kan underbygge din klagesag. Få en påtegnelse fra togkontrolløren om, at dit pågældende tog var forsinket, eller tag et skærmbillede af mails eller sms’er, hvor du har været i korrespondance med rejseudbyderen. Jo mere dokumentation, jo bedre.

 

Hvis du vil klage over togrejsen, skal du først klage til togselskabet eller den, der har solgt dig rejsen. Spørg eventuelt allerede ved ankomst på stationen, om der er en særlig klageformular, du kan benytte.

 

Hvis du modtager en skriftlig afgørelse fra trafikvirksomheden eller rejsebureauet, som du ikke er enig i, og hvis det er en virksomhed etableret i Danmark, kan du klage til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Kontakt ankenævnet på abtm.dk

 

Er togrejsen del af en pakkerejse gælder et særskilt sæt rettigheder. En pakkerejse betyder, at du har købt to eller flere ydelser via samme udbyder - eksempelvis togbilletter og hotelovernatninger. Her gælder loven om pakkerejser, og her vil det være Pakkerejse-Ankenævnet, du skal klage til, hvis virksomheden er etableret i Danmark.

Læs om pakkerejseankenævnet.dk

 

Er togselskabet eller rejseudbyderen etableret i et andet EU-land end Danmark, kan du kontakte Forbruger Europa for vejledning.

Læs om forbrugereuropa.dk