Biler

Vejhjælp

Du skal have hurtig hjælp, hvis uheldet er ude, eller bilen går i stå. Autohjælp/vejhjælp tegner du som et abonnement eller som et tillæg til din forsikring.

Vejhjælp

Du betaler ikke ekstra for at få vejhjælp med i forsikringen. Men du kan komme til at betale mere end nødvendigt, hvis du ikke sørger for at opsige din anden abonnementsaftale om vejhjælp.

Gennemgå, hvilke ydelser de to ordninger dækker, og vurder så, hvilken type vejhjælp du har behov for.

Der kan være stor forskel på de ydelser, som vejhjælpen dækker. Kører du meget i udlandet, skal du være opmærksom på, at der kan være forskel på, hvor god dækningen er med hensyn til betaling af hotelophold og tilbud om erstatningsbil, hvis uheldet er ude.

Er dit køretøj kaskoforsikret hos et dansk forsikringsselskab, som er medlem af det, der bliver kaldt "rødt kort-ordningen", kan du ved motorstop, færdselsuheld eller lignende få autohjælp over hele Europa. 

Det røde kort er et bevis på, at du har kaskoforsikring. Du behøver ikke at medbringe det røde kort på rejsen. Du skal blot være tilmeldt ordningen, og have telefonnummeret med til SOS’ Internationale Alarmcentral på telefon +45 70 10 50 52 med i bilen.  

Ordningen det røde kort er integreret i kaskoforsikringen og dækker assistanceydelser som:

  • Vejhjælp på skadestedet
  • Bugsering
  • Hotel og nødvendig lokaltransport
  • Udlejningsbil
  • Hjemrejse
  • Hjemtransport af køretøj
  • Fremskaffelse og forsendelse af reservedele

I tilfælde af skader i udlandet skal du kontakte SOS’ Internationale Alarmcentral på telefon +45 70 10 50 52. Alarmcentralen kan også besvare spørgsmål om, hvordan du er dækket og hjælpe med at bestille bugsering og reparation i udlandet.

Du tilmelder dig ordningen det røde kort ved at henvende dig til dit forsikringsselskab i god tid, inden du rejser. Det er også muligt, at downloade det røde kort direkte på SOS Internationals hjemmeside, sos.dk.

SOS International tilbyder også det røde kort som en gratis app:

App med det røde kort hos SOS International

Dit abonnement på vejhjælp er en løbende aftale, og selskabet må binde dig til abonnementet i maksimalt 6 måneder. Efter 5 måneder kan du opsige dit abonnement med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.

Klager over vejhjælp

Har du stået i en situation, hvor du har oplevet, at vejhjælpen kom sent, eller servicen ikke levede op til dine forventninger?

  • Tjek først vilkårene i dit abonnement. Det har nemlig betydning for, hvordan du skal forholde dig, hvis du vil klage.
  • Har du et abonnement på autohjælp, hvor du betaler direkte til virksomheden, skal du kontakte virksomheden.
  • Har du abonnement på vejhjælp via en forening eller en autoforhandler, skal du forholde dig på samme måde.
  • Har du abonnement på vejhjælp via et forsikringsselskab, og vil du klage over den måde, du er blevet behandlet på, skal du i første omgang kontakte forsikringsselskabet.
  • Vil du stadig klage, skal du gøre det skriftligt til forsikringsselskabet. Forklar i dit brev, hvad du er utilfreds med, og hvad du forventer af forsikringsselskabet. 

Vil forsikringsselskabet ikke give dig ret, kan du klage til Ankenævnet for Forsikring.

Læs mere hos Ankenævnet for Forsikring

Relevant lovgivning

Læs mere om aftaleloven, forbrugeraftaleloven og ... under menupunktet 'Regler'.

Gå til 'Regler'