Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Stormflodsramt – sådan er du dækket
Stormflodsordningen giver mulighed for erstatning for skader efter stormflod. Det kan snart blive aktuelt igen, da DMI har varslet forhøjet vandstand i store dele af Danmark. Hvis du får skader og bor i et område, der bliver stormflodsramt, kan du bruge denne guide.
Læs mere
-
Julehandel: Når pakkeboksen er propfyldt
Der kan være pres på pakkebokse og pakkeshops frem mod jul. Forbrug.dk - den offentlige forbrugerportal - guider her om regler og rettigheder i forhold til levering og afhentning i pakkebokse og pakkeshops.
Læs mere
-
Næsten alle danskere er medlem af en kundeklub
Knap ni ud af ti danskere er medlem af en kundeklub, hvor de for eksempel kan opnå rabatter eller få adgang til kundeevents. Det viser en rundspørge fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Læs, hvad du skal være opmærksom på, hvis du køber julegaver via en kundeklub.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.