Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Guide til forbrugerne: Gode råd om køb af sommerferie
Mange danskere står over for at arrangere sommerens rejser. Vi har samlet gode råd, når du køber flybilletter, overnatning, lejer bil og køber rejseforsikringer.
Læs mere
-
Klare aftaler kan redde sommerens fester
Bryllup, konfirmation eller fødselsdag? Sommerhalvåret er højtid for store fester. Desværre slutter festen hvert år i klagesager for nogle forbrugere. Forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal – har kigget på afgørelser og giver gode råd til, hvordan du undgår, at festen ender med klagesager.
Læs mere
-
Presset fra regninger kan ofte lettes
Hvis regningerne bliver svære at betale, er det vigtigt at kende sine rettigheder og tage aktive valg om sit forbrug og sin økonomi. Den offentlige forbrugerportal forbrug.dk har samlet gode råd.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.