Regler og rettigheder
Her finder du information om, hvad der gælder for dig som forbruger i forhold til fx reklamationsret og fortrydelsesret. Reglerne kan variere alt efter om du handler i en fysisk butik eller på nettet, i Danmark eller i udlandet.
Pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Guide: Forbrugernes rettigheder i julehandlen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer om forbrugernes rettigheder. Informationen er indsamlet fra en række forskellige myndigheder og kan findes på offentlige forbrugerportal, forbrug.dk. Vi har her samlet forbrugerinformation, som er relevant for julehandlen.
Læs mere
-
Maveonde på rejsen dækkes sjældent af rejsearrangøren
Det kan være svært at få erstatning fra rejsearrangøren for maveonde og ødelagte feriedage. To afgørelser fra Pakkerejse-Ankenævnet viser, at det skal kunne dokumenteres, at sygdommen direkte skyldes mad, der er inkluderet i rejsens pris. Læs her, hvad du bør vide om rejseforsikring, erstatningsferie og sygdom på rejsen.
Læs mere
-
Naturskaderådet: Over 1900 anmeldte stormflodsskader
Mange danskere har anmeldt skader efter stormflod i Naturskadebasen, hvor samtlige anmeldelser samles. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er sekretariat for Naturskaderådet og står bag forbrug.dk, guider her til, hvad du skal gøre, hvis du er ramt.
Læs mere
Reklamationsretten gælder i 2 år
Købeloven giver dig to års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.
Fortrydelse og returret
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælgeren, om han vil tilbyde returret. Ved nethandel har du derimod som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Gavekort og tilgodebeviser
Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år, efter at de er udstedt, medmindre der er aftalt en anden tidsfrist. Fristen må ikke være urimelig kort.