Pressemeddelelse

Ny trend lover pengene tilbage: Bliv klogere på fænomenet cashback

Flere udbydere reklamerer med såkaldt cashback, hvor du kan få noget af beløbet tilbage, når du foretager et køb. Der kan være både fordele og ulemper ved at handle via cashback-ordninger, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Bliv klogere på fænomenet cashback, som vinder frem i Danmark.

Køb dagligvarer, og få prisen for rugbrødet refunderet via en app. Køb en trøje med et bestemt betalingskort, og få 12 procents rabat. Eller køb en rejse via nettet og få ti procent af beløbet tilbagebetalt på betalingskortet. 

Flere betalingsvirksomheder tilbyder nu fænomenet cashback, altså penge tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller via en bestemt app. Det kan synes gratis, men det afhænger af prisen før cashback og altså om den er højere, end den ellers ville være - ligesom du i nogle tilfælde "betaler" med data om din købsadfærd.

Fænomenet cashback minder lidt om det, man kender fra kunde- og loyalitetsklubber. Ligesom man kan samle stempler i en fysisk rabatbog, der giver rabat ved kassen, registrerer man i stedet købene digitalt og får rabat eller penge tilbage på betalingskortet, siger Susanne Aamann, der er forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Cashback betyder konkret, at du får adgang til en særlig rabat, hvis du bruger en bestemt app eller et betalingskort med cashback.

Men fuldstændig som med andre rabat- eller loyalitetsordninger er det en god idé, at du ikke stirrer dig blind på rabatten isoleret set.

Det er altid en god idé at sammenligne priser. For der kan være butikker, som sælger varen billigere, uden om cashback-ordningen, siger Susanne Aamann.

Et godt råd er altid at sætte sig ind i vilkårene, før man tilmelder sig en cashback-ordning. For det er forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvad man selv betaler med i form af eksempelvis sine data.

Undersøg også, hvordan du får pengene igen. Nogle cashback-ordninger giver pengene retur som rede penge på betalingskortet. Andre giver cashback-pengene tilbage som point, der kan bruges på givne varetyper eller inden for et bestemt handelsunivers.

Så læs vilkårene, og undersøg andres erfaringer.

Hvis man søger på nettet, kan man se, at forbrugerne er mere tilfredse med nogle cashback-ordninger end andre. Nogle oplever, at de har svært ved at få pengene udbetalt eller omsat til værdi, fordi rabatten eksempelvis bliver udbetalt som point inde i en app eller kun kan bruges på bestemte varegrupper. Andre deler positive oplevelser på nettet. Der er forskelle på forbrugernes ønsker og behov, og der er også forskel på cashback-ordningerne. Det skal man være opmærksom på, siger Susanne Aamann.

Det er en god ide at undersøge, hvad cashback-udbyderen skriver om behandlingen af dine data. I nogle tilfælde skriver du under på, at cashback-udbyderen må dele udvalgte data om dig og din køberadfærd til tredjepart - eksempelvis de restauranter, butikker eller rejseudbydere, de samarbejder med.

Det kan også være, at du betaler et beløb for at have selve betalingskortet, som cashback-ordningen er tilknyttet. 

Pressekontakt: 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98.