Pressemeddelelse
Forbrugerne fejlvurderer ofte effekten af klimavenlige tiltag
De danske forbrugere vil gerne leve mere klimavenligt, hvis det kan bidrage til mindre udledning af CO2, men forbrugerne har svært ved at vurdere, hvilke tiltag der har den bedste effekt. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Det kan være svært for forbrugerne at gennemskue, hvor de skal bruge deres ”grønne kræfter”, hvis de gerne vil leve mere klimavenligt. Det viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Grøn forbrugeradfærd: Forbrugernes syn på potentialer og barrierer”. Analysen konkluderer, at forbrugerne ofte fejler, når de skal vurdere effekten af klimavenlige tiltag.
Forbrugerne har en tendens til at overvurdere betydningen af de tiltag, som har lav effekt på deres CO2-udledninger. Det gælder for eksempel genbrugstøj og klimavenlig emballage. Omvendt har de en tendens til at undervurdere de tiltag, hvor potentialet for at spare CO2 er meget højere, såsom at blive vegetar.
Danskernes udledninger fra deres private forbrug er blandt verdens højeste. Hvis forbrugerne får en bedre forståelse for, hvilke klimavenlige tiltag der bedst kan betale sig, så har de en bedre chance for at sænke deres udledninger,
siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerpolitiske center, Andreas Maaløe Jespersen.
En forbruger kan spare 1,5-2,3 tons CO2 årligt ved at blive vegetar, mens vedkommende kan spare 0,05 tons årligt ved at købe 30 procent af sit tøj og sine sko genbrugt. Det viser en undersøgelse, som Rambøll har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Forbrugernes mulige CO2-besparelser er beregnet på baggrund af en gennemgang af mere end 40 videnskabelige rapporter, foretaget af Rambøll på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2019. Potentialet er vurderet ud fra, hvor meget CO2 en gennemsnitlig dansker vil spare, hvis tiltaget gennemføres.
Vores analyse viser, at der er en sammenhæng mellem forbrugernes lyst til at ændre adfærd og hvor meget CO2, de forventer at spare ved at gøre det. Derfor risikerer forbrugere, som gerne vil nedsætte deres CO2-forbrug at fravælge de mest effektive tiltag, som for eksempel at blive vegetar,
siger Andreas Maaløe Jespersen.
Effekten af de klimavenlige tiltag er dog ikke den eneste misforståelse, som hersker blandt forbrugerne.
Analysen viser nemlig, at de fleste forbrugere mener, at naboen bruger mere CO2 end dem selv, og derfor har større mulighed for at nedsætte forbruget. Og det kan have konsekvenser for forbrugernes villighed til at ændre adfærd.
Gennem tiden har flere studier peget på, at vi ofte oplever os selv som bedre end gennemsnittet. Det gælder også vores klimaadfærd, hvor vi gerne ser vores egen indsats, som bedre end andres. Det er sandsynligvis derfor, at størstedelen af forbrugerne i vores analyse anfører, at de ikke kan nedsætte deres forbrug ligeså meget, som gennemsnittet kan,
siger Andreas Maaløe Jespersen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerportal forbrug.dk har lavet en guide omkring grøn forbrugeradfærd. Her kan du få en idé om, hvordan du bedst kan bruge dine ”grønne kræfter”.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed arbejder for, at ny forbrugerpolitik tager udgangspunkt i forbrugernes faktiske adfærd og har den ønskede effekt i praksis.
Enheden anvender adfærdsøkonomiske analyser og metoder i sit arbejde. Den gennemfører fx eksperimenter og analyser og anvender indsigter fra adfærdsvidenskaberne til at udvikle nye politiske løsninger.
Mulige årlige CO2-besparelser
Reduktionspotentialet ved de forskellige grønne tiltag, der er inkluderet i Rambølls undersøgelse fra 2019. En gennemsnitsdansker bruger 10,5 ton årligt.
Tiltag |
Mulig årlig CO2-besparelse (ton) |
Udskift oliefyret med en varmepumpe |
2,1 |
Ekskluder animalske produkter |
1,5-2,3 |
Benyt konsekvent cyklen i stedet for bilen |
1,3 |
Reducér udenrigsflyvninger med 50% |
1,1 |
Benyt samkørsel |
1,1 |
Tag toget i stedet for bilen |
0,9 |
Køb og flyt til et lavenergihus |
0,9 |
Isoler din bolig |
0,8 |
Skift til en miljøvenlig bil (hybrid, biogas, bioethanol eller elektrisk) |
0,5 |
Skift til en mindre bil (ny eller brugt) |
0,5 |
Spis 30% mindre kød |
0,4-0,7 |
Køb 30% mere økologiske fødevarer |
0,4 |
Køb 30% mere lokale fødevarer |
0,4 |
Tag bussen i stedet for bilen |
0,3 |
Udskift oksekød med svinekød |
0,3 |
Udskift oksekød med kyllingekød |
0,3 |
Tag cyklen på alle ture under 5 km |
0,2-0,3 |
Kør mere brændstoføkonomisk |
0,2 |
Begræns dit brug af internettet med 50% |
0,2 |
Reducér madspild med 30% |
0,1-0,2 |
Reducering af energi/vand ved tøjvask |
0,08 |
Køb 30% af dit tøj og sko genbrugt |
0,05 |
Opgrader husholdningsapparater til A+++ |
0,05 |
Reducér indenrigsflyvninger med 50% |
0,007 |
For yderligere information
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Links:
- Find mere information om effekten af at være grøn forbruger på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk
- Lyt til podcast om ”Grønne forbrugere” med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens specialist i adfærdsforsøg og undersøgelsesdesign, Catrine Normann
- Læs eller lyt til en oplæst version af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsensrtikel ”Grøn forbrugeradfærd: Forbrugernes syn på potentialer og barrierer”
Illustration
Illustration kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af forbrug.dk ved kreditering af Louise Thrane Jensen.
Hent illustration i høj opløsning
Illustration: Louise Thrane Jensen