Pressemeddelelse
Høj loyalitet: Forbrugerne skifter næsten aldrig autoværksted
En tur på autoværksted med bilen kan være en dyr fornøjelse. Alligevel viser en undersøgelse blandt forbrugerne lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at de fleste ikke henter tilbud fra flere autoværksteder, og at næsten ingen forsøger at forhandle sig til et bedre tilbud.
De danske autoværksteder har en meget loyal kundebase.
Det er konklusionen på to undersøgelser foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med fire års mellemrum. Begge undersøgelser viser, at over 70 procent af forbrugerne kører direkte til deres sædvanlige autoværksted, når bilen skal repareres.
Det velkendte er ikke nødvendigvis det bedste. Især hvis bilen står foran en større reparation, kan det være umagen værd at undersøge, om andre end det sædvanlige værksted kan tilbyde noget bedre,
siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.
Begge undersøgelser viser, at størstedelen af forbrugerne ikke skifter autoværksted, fordi de er tilfredse med deres nuværende værksted. Faktisk svarer 66 procent af forbrugerne i den nylige undersøgelse, at det er den vigtigste årsag til, at de bliver, hvor de er.
Der er en tillidsfaktor involveret, når vi tager bilen hen til autoværkstedet, og hvis vi er trygge ved at efterlade bilen et bestemt sted, så giver det måske ikke mening af skifte autoværksted. Dog kan det stadig være en god ide at undersøge priserne hos andre værksteder, hvis man vil forsøge at forhandle sin mekaniker ned i pris,
siger Niels Enemærke.
Tallene viser også, at størstedelen af de få forbrugere, som forhandlede med deres autoværksted endte med at få noget ud af det. Blot 18 procent forhandlede med deres mekaniker, da de sidste gang havde deres bil til reparation, men blandt dem fik hele 72 procent enten en lavere pris eller bedre ydelse.
En god tur til automekanikeren handler dog ikke kun om prisen. Hvis bilen har været på værksted og stadig ikke fungerer, som den skal, så er det tit svært at gennemskue, om mekanikeren har lavet det aftalte. Det kender de til hos Ankenævnet for biler.
Færre får medhold i klager over reparationer end i klager over køb af bil. Man bør dog ikke af den grund afholde sig fra at klage, hvis man mener sig uretfærdigt behandlet. Den relativt lave andel skyldes formentlig, at det kan være vanskeligere at løfte bevisbyrden for fejl i forbindelse med en reparation end for mangler i forbindelse med et køb,
fortæller sekretariatschef i Ankenævn for biler, Nikolaj Andreasen.
Det er dig, som skal kunne bevise, at en reparation af en bil er mangelfuld. Hvis det ikke er lige til, og reparationen har en vis størrelse, kan det være en god ide at få tjekket bilen på et andet værkshed, hos en bilsynsmyndighed eller hos FDM, som er interesseorganisation for bilejere.
Hvis du vil klage over en reparation af din bil, så skal du altid begynde hos den mekaniker, som har repareret bilen. Hvis ikke I kan finde en løsning og reparationen har kostet over 1.500 kr. så kan du gå til Ankenævn for biler. Ankenævnet behandler årligt omkring 100 klager om reparationer på autoværksteder fra forbrugerne, og i gennemsnit får en femtedel af forbrugerne, som klager over værkstedsreparationer, medhold.
Gode råd til besøget hos automekanikeren:
- Få altid aftalen på skrift, fx via mail. Hvis der senere opstår uenighed med autoværkstedet, er det vigtigt, at du kan dokumentere, hvad der er aftalt. Gem derfor også kopi af de arbejdssedler, autoværkstedet har pligt til at føre, udskiftede dele og mails
- Sker der senere ændringer i den aftalte pris, overslag eller maksimumpris, bør du også bekræfte den nye prisaftale på skrift. Hvis du har en skriftlig aftale med en fast pris eller maksimumspris, er det autoværkstedet, der skal bevise, at det har aftalt med dig at hæve prisen
- Vær opmærksom på, at prisen til en forbruger altid skal være inklusive moms og andre afgifter.
Klagemuligheder
Du har forskellige muligheder, hvis du får problemer og fx vil klage over en reparation af din bil:
- Ankenævn for bilerer godkendt af erhvervsministeren og behandler klager over autoreparationer, der har kostet mere end 1.500 kroner.
- Mæglingsteamet for Forbrugerklagerkan behandle klager over tilbehør til biler.
- Forbruger Europakan hjælpe dig med en klagesag, hvis du får problemer med et værksted i et andet europæisk land.
- Retshjælpsforsikring: Hvis du har en kombineret ansvars- og kaskoforsikring til din bil, vil forsikringen i en række tilfælde kunne betale sagsomkostninger ved retssager med tilknytning til bilen.
Illustration
Download illustration (.jpg) - kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af forbrug.dk ved kreditering af Louise Thrane Jensen.
Podcast
Lyt til podcast om autoværksteder. Medvirkende er Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke, som forklarer, hvordan undersøger markedet, når bilen skal på værksted. Forbrugerjuridsk chef, Susanne Aamann, giver desuden gode råd om at få lavet en aftale med mekanikeren.
Find podcasten om autoværksteder her
Pressekontakt
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.