Pressemeddelelse

Guide: Det skal du være opmærksom på ved flystrejker, forsinkelser og aflysninger

Der er varslet strejke omkring luftfartsselskabet SAS. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har her samlet gode råd og relevant information om forbrugernes rettigheder.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 28. juni 2022.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet. Vi har her samlet information om flyrejser og forbrugernes rettigheder ved strejker, forsinkelser og aflysninger.

Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, som har til huse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, siger:

”Når medierne fortæller om forsinkede fly og strejker, så er det vigtigt, at man sætter sig ind i, hvad det præcis har af betydning for ens egen rejse. Det er ikke nødvendigvis alle, der bliver berørt ens. For eksempel kan flyselskaberne have underleverandører, hvor afgangene kan blive påvirket forskelligt. Så følg med, og hold dig orienteret forud for rejsen”.

”Hvis du bliver berørt af en strejke, kan dine rettigheder afhænge af flere forskellige regelsæt – afhængig af rejsetypen og de konsekvenser strejken får for rejsen. Er du utilfreds med den løsning, du bliver tilbudt af flyselskabet eller rejsebureauet, så søg vejledning på forbrug.dk eller via Forbruger Europas hotline”.

Guide: Flystrejke: Gode råd her og nu

  • Hold dig informeret om netop din afgang.
  • Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.

Alternativ rejse ved aflysning

  • Vent med at søge alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.
  • Hør, hvad det strejkende flyselskab tilbyder dig. Det skal tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.
  • Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så bestil den ikke, før du har været i kontakt med flyselskabet. Hvis du ikke kan komme i kontakt med flyselskabet, så kan du ikke være helt sikker på, at få erstattet dine ekstraudgifter. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.

Vær godt klædt på til eventuel senere klage

  • Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.
  • Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.
  • Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

GUIDE: Værd at vide om strejke på flyrejsen

  • Når der opstår et problem i forbindelse med din rejse, skal du med det samme kontakte den, du har købt billetten af. Det kan være et flyselskab eller et rejsebureau.
  • Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet eller til den du har købt rejsen af.
  • Ved flystrejke har du som udgangspunkt ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab. Du kan også vælge i stedet at få pengene tilbage for flybilletten.
  • Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen.
  • Hvis dit fly er forsinket, kan du have krav på måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden og til kompensation. Du har desuden krav på hotelophold, hvis du må overnatte, og transport til og fra lufthavnen.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

GUIDE: Værd at vide om forsinkelser og aflysninger

  • Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in i rette tid, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.
  • Hvis dit fly er forsinket kan du have krav på måltider, der står i rimeligt forhold til ventetiden. Du har også krav på hotelophold, hvis du må overnatte og transport til og fra lufthavnen. Desuden kan du have krav på kompensation, hvis flyet er over tre timer forsinket.
  • Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene igen.
  • Hvis ikke flyselskabet kan eller vil tilbyde en alternativ afgang, har du som udgangspunkt krav på at få dækket dine udgifter til en alternativ afgang eksempelvis en ny billet hos et andet flyselskab.
  • Bliver dit fly aflyst, har du altid krav på omlægning af rejsen eller billetprisen retur – efter eget valg. Du kan desuden have krav på få dækket måltider, hotelophold og eventuelt også få kompensation.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

GUIDE: Værd at vide om klager over flyrejsen

  • Som flypassager i EU er du sikret grundlæggende rettigheder, hvis flyet er forsinket eller aflyst.
  • Du skal først og fremmest klage til flyselskabet eller rejseudbyderen, som du har købt din billet af. Hvis du har købt billetten via en bookingside, skal du stadig klage direkte til flyselskabet.
  • Klag skriftligt – eksempelvis per mail eller via formularer på flyselskabets eller rejsebureauets hjemmeside – og gem dokumentationen.
  • Hvis du ikke er tilfreds med den løsning, flyselskabet tilbyder dig, skal du klage til Trafikstyrelsen. Det gælder både klager over alternativ afgang og klage over ekstra ydelser som eksempelvis måltider og hotelophold som følge af forsinkelserne.
  • Hvis forsinkelsen eller aflysningen er opstået i et EU-land, så du ikke kan komme hjem til Danmark som planlagt, skal du kontakte Forbruger Europa.
  • Hvis du mener, du har krav på at få erstattet hotelophold eller andet, du har forudbestilt på destinationen og ikke nåede frem til i tide, så klag til flyselskabet. Hvis ikke du er enig i dets afgørelse, så skal du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.
  • Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager over køb af pakkerejser.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Læs mere om flystrejker og forbrugernes rettigheder her