Pressemeddelelse

Forbrugere taber sager om falske pakkebeskeder

Det finansielle ankenævn har afgjort, at to forbrugere hæfter for 8.000 kroner hver, efter at de blev franarret flere tusinde kroner. Forbrugerne havde klikket på et link i en falsk besked og via deres NemID-app godkendt betaling for det, de troede, var porto.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 3. februar 2022.


Måske har du også prøvet det? At modtage mails eller sms’er, hvor du bliver bedt om at klikke på et link og betale for eksempel restporto. Hvis du modtager en sådan besked, så vær på vagt. Det kan ende med at blive rigtigt dyrt, viser to nye sager fra Det finansielle ankenævn.

I de to sager blev forbrugerne franarret henholdsvis 8.600 kroner og 13.400 kroner efter at have klikket på et link i en falsk besked og via deres NemID-app godkendt betaling af porto.

Ankenævnet afgjorde, at forbrugerne burde have reageret på teksten i NemID-appen, hvor de blev oplyst om, hvilket beløb der blev overført, og hvem modtageren var. Da de dermed havde muliggjort misbruget, fandt ankenævnet, at de selv hæfter for 8.000 kroner af misbruget.

”Du skal være varsom, hvis du modtager en besked, hvor du bliver bedt om at klikke på et link og indbetale nogle penge, eksempelvis restporto. Hvis du godkender beløbet i blinde og dermed muliggør, at dit betalingskort bliver misbrugt, risikerer du at hæfte for en stor del af beløbet selv,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I sagerne fra Det finansielle ankenævn havde forbrugerne modtaget henholdsvis en sms og en mail fra det, der fremstod som et postfirma.

Forbrugerne blev bedt om at klikke på et link og betale porto på henholdsvis 24,56 kroner og 14,91 kroner. Forbrugerne godkendte betalingen med deres NemID-app uden at opdage, at beløbet nu var langt højere. Først efterfølgende opdagede de, at deres betalingskort var blevet misbrugt.

”Svindlerne finder hele tiden på nye måder at fiske dine personlige oplysninger ud af dig. Et generelt råd er derfor, at man helt undlader at klikke på et link eller sms, hvis man bare er det mindste i tvivl om, hvem afsenderen er, og om beskeden er falsk eller ægte,” siger Susanne Aamann.

Regler – hvis dit betalingskort bliver misbrugt

  • Betalingsloven regulerer forbrugernes rettigheder, hvis betalingskortet bliver misbrugt
  • Ifølge betalingsloven hæfter udstederen af dit betalingskort, fx banken, som udgangspunkt, hvis kortet bliver misbrugt, men i nogle tilfælde skal du betale en del af misbruget selv
  • Eksempelsvis hæfter du for 375 kroner, hvis den personlige sikkerhedsforanstaltning til betalingskortet, fx NemID-appen, er brugt
  • Du hæfter eksempelvis for 8.000 kroner, hvis banken kan godtgøre, at den personlige sikkerhedsforanstaltning, fx din NemID-app, er brugt, og at du har opført dig så uansvarligt, at man mener, at du selv har gjort misbruget muligt
  • Du kan desuden komme til at hæfte for det fulde beløb, hvis banken kan godtgøre, at du har givet den personlige sikkerhedsforanstaltning, fx PIN-koden eller dit NemID, til misbrugeren, og du vidste eller burde havde vidst, at der var mulighed for misbrug
  • Læs mere om reglerne på forbrug.dk

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Læs afgørelsen fra Det finansielle ankenævn

Læs afgørelsen fra Det finansielle ankenævn

Pressekontakt:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98