Pressemeddelelse

Hvis smittefare aflyser dit arrangement

Regeringen opfordrer som følge af smittefaren ved coronavirus til, at man ikke forsamles mere end 1.000 personer på samme sted. Det er en ekstraordinær situation, og de aflyste arrangementer rammer både arrangører og tilskuere. På den offentlige forbrugerportal har vi samlet information om, hvilken betydning en aflysning vil få for dem, der har købt billet.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 6. marts 2020.


Obs! Dette er en pressemeddelelse, som vi tidligere har sendt ud. Situationen kan senere have udviklet sig. For vores seneste information om, hvilken betydning coronavirus har for dig som forbruger, besøg denne side, som vi løbende opdaterer: Coronavirus - hvis flyet eller arrangementet er aflyst​

Bliver dit arrangement aflyst som følge af smittefaren fra coronavirus, så vil det stadig være de almindelige regler om forbrugerrettigheder, der gælder. Dine muligheder for at få kompensation vil afhænge af, hvad der er aftalt mellem dig og arrangøren, da du købte billetterne.

Det vil have betydning, hvad du aftalte med arrangøren ved købet. Ofte fremgår vilkårene af billetten, og ellers vil de typisk ligge på arrangørens hjemmeside,

siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann, og tilføjer:

Hvis du har købt billet til et konkret arrangement, der bliver aflyst som følge af smittefaren ved coronavirus, er udgangspunktet, at du kan få pengene retur eller få en billet til en anden dag, hvis arrangementet bliver flyttet. Arrangøren kan dog i sine vilkår have taget forbehold for aflysninger som følge af for eksempel sygdomme, dårligt vejr og lignende.

Arrangøren kan dog ikke fraskrive sig al ansvar, da forbeholdene skal være rimelige. Det vil altid afhænge af en konkret vurdering.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer til, at forbrugere, som står med billet til et aflyst arrangement, i første omgang afventer situationen.

Da det er en ekstraordinær situation, hvor arrangørerne risikerer at modtage over tusinde henvendelser, anbefaler vi, at forbrugerne afventer en fælles besked fra arrangøren og er opmærksomme på deres hjemmesider. Hører man ikke noget, så kontakt arrangøren med henblik på at finde en løsning sammen,

siger Susanne Aamann.

Derimod er du stillet i en anden situation, hvis du selv vælger at blive hjemme fra et arrangement, der ikke er aflyst.

Hvis du selv vælger at holde dig hjemme fra et arrangement, fordi du er nervøs for at blive smittet, er udgangspunktet, at du ikke har krav på at få dine penge tilbage,

siger Susanne Aamann. 

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om deres rettigheder ved aflysninger som følge af coronavirus.

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.