Pressemeddelelse
Få forsøger at presse prisen på babyudstyret
Der skal oftest købes meget udstyr, når en lille ny kommer til verden, men kun hver fjerde af os forsøger at få en bedre pris på babyudstyret. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. I mange tilfælde kan det betale sig at forhandle om prisen.
Denne pressemeddelelse er udsendt den 29. oktober 2020.
En lille ny i familien kan betyde store udgifter til tremmeseng, barnevogn, babyalarmer osv. Alligevel forsøger kun hver fjerde af os at presse prisen ned, når der skal købes babyudstyr.
Det viser en rundspørge blandt forbrugere foretaget af Wilke for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Når der kommer en lille ny til verden, skal der typisk købes barnevogn og andet udstyr, og det kan løbe op i mange penge. Derfor er det ærgerligt, at så få forsøger at presse prisen ned, for babyudstyr er et af de markeder, hvor det ofte lykkes forbrugerne at få en gevinst ud af at forhandle,
siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fik 66 procent af dem, som forsøgte at forhandle om prisen på babyudstyr, en bedre pris ud af det.
For nogle kan det måske føles som en barriere at skulle spørge til en lavere pris, selvom det i mange tilfælde resulterer i et bedre tilbud. En god idé er at starte med at tjekke priser i forskellige butikker. Det giver dig et bedre grundlag at forhandle ud fra,
siger Niels Enemærke.
I undersøgelsen svarer mere end en tredjedel af forbrugerne, at de sammenligner priser på nettet, når de skal vælge forhandler af babyudstyr.
Forbrugere, der er aktive – det vil sige forhandler om prisen, undersøger markedet, før de handler, og er villige til at skifte produkt eller leverandør – får typisk en gevinst ud af det. De aktive forbrugere bidrager også til at styrke konkurrencen, da virksomhederne skal gøre sig mere umage for at opnå deres gunst, og det kommer alle andre forbrugere på markedet til gode.
Om undersøgelsen:
Wilke har på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 5.000 danskere om, hvor ofte de skifter leverandør og forhandler om pris og ydelse på 13 markeder.
De 13 undersøgte markeder er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkreditselskaber, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.
Pressekontakt:
Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98