Pressemeddelelse
Fupopkald kostede forbruger 1.700 kroner
En forbruger hænger på en ekstraregning på 1.700 kroner, efter at forbrugeren ringede tilbage til et fupnummer. Tænk dig godt om, før du ringer til ukendte numre, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af sagen fra Teleankenævnet.
Denne pressemeddelelse er udsendt den 5. marts 2019.
Du kender det måske? Ubesvarede opkald på din mobil fra numre, du ikke kender.
Det kan være fristende at ringe tilbage og finde ud af, hvem der står bag opkaldet, men pas på. Hvis der er tale om et fupopkald, kan det i sidste ende blive rigtig dyrt, fordi nummeret, du ringer til, typisk er overtakseret. Det viser en sag fra Teleankenævnet.
Selvom det kan virke fristende at ringe tilbage, så tænk dig altid godt om, hvis nummeret er ukendt. Foregår opkaldet for eksempel til satellittelefoner, kan det koste dig mange penge, fordi taksterne er meget høje,
siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.
I sagen fra Teleankenævnet kunne teleselskabet dokumentere, at forbrugeren via sit SIM-kort to gange havde ringet tilbage til et nummer, der startede med +008818. Heraf var et af opkaldene af længere varighed. Forbrugeren blev takseret for 45 kroner per minut.
Teleankenævnet vurderede, at teleselskabet ikke var bekendt med, at det pågældende nummer blev brugt til fupopkald. Teleselskabet fik dermed medhold i sagen.
Udgangspunktet er, at du skal betale for det forbrug, der er registreret på dit SIM-kort. Det gælder også, selvom det drejer sig om opkald til fupnumre. Så der er ekstra grund til at være forsigtig. En hjælp kan være at tjekke, om andre har erfaring med nummeret, fx via en søgning på nettet,
siger Susanne Aamann.
Under sagsbehandlingen blev Teleankenævnet opmærksom på, at et andet teleselskab havde spærret for opkald til det påklagede nummer.
Teleankenævnet fandt det hensigtsmæssigt, at det bliver undersøgt, om teleselskaberne fremover kan udveksle oplysninger, når et selskab spærrer nummerserier på grund af konstaterede fupopkald.
Læs afgørelsen fra Teleankenævnet
For yderligere information:
Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.