Pressemeddelelse

Fugt fra vinterkulden kan blive dyr for mobilejere

Når vinterkulden sætter ind, kan det give fugtskader på mobiltelefoner og andre elektroniske produkter. Det kan blive dyrt for forbrugerne, for fugtskader er typiske brugsskader, som ikke er dækket af reklamationsretten.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 26. februar 2018.


Vinterkulden har for alvor sat ind. Og det kan give fugtskader på mobiltelefoner og andre elektroniske produkter.

Fugt kan komme fra kondensvand og kan opstå, når forbrugeren fx har mobiltelefon eller kamera i lommen og går fra koldt vejr og indenfor i varmen.

Går mobiltelefonen i stykker på grund af fugt, er der ikke hjælp at hente i købeloven.

Fugtskader er typiske brugsskader. Det betyder, at fejlen sjældent vil være dækket af den toårige reklamationsret, som jo dækker, hvis produktet har en materiale- eller fabrikationsfejl,

siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Går mobiltelefonen i stykker på grund af en fugtskade, skal forbrugeren selv betale for at få repareret den.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder dog forbrugerne til altid at gå til sælgeren og få mobiltelefonen undersøgt. Også selvom der er tegn på fugt.

Selvom mobilen er i stykker, kan fejlen skyldes andre forhold end fugt. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kontakter sælgeren og får mobilen undersøgt for at få afklaret, hvad fejlen skyldes,

siger Susanne Aamann.

Læs mere om fugtskader og om andre typiske fejl ved elektroniske produkter her

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98