Reklamationsret

Sælger henviser til producent eller importør

Du kan komme ud for, at sælgeren henviser dig til importøren eller producenten, når du vil klage over en vare. Som udgangspunkt må sælger ikke afvise din klage.

Hvad er sælgers ansvar?

Sælgeren skal selvfølgelig have mulighed for at undersøge varen. Hvis han ønsker, at producenten eller importøren også skal undersøge varen, må han selv sørge for, at det sker. Den tid, der går med det, tæller med i den samlede tid, sælger har til at få varen i orden. Det skal desuden være uden udgift for dig.

Har en vare en mangel efter købeloven, er det sælgers ansvar at sørge for, at varen bliver repareret eller omleveret til en ny. Det gælder, uanset om producenten eller importøren mener noget andet.

Sælger henviser til, at producentens garanti er udløbet

Du kan komme ud for, at sælgeren vil afvise din klage, fordi producentens garanti er udløbet. Men hvis købelovens toårige reklamationsfrist ikke er udløbet, og varen har en mangel efter købeloven, må sælgeren ikke afvise din klage.

På en række varer, fx elektroniske produkter, giver sælgeren ofte en garanti på fx et år. Denne garanti erstatter ikke købelovens reklamationsret, men løber ved siden af. Opstår der nye fejl i varens andet leveår, vil der stadig være reklamationsret efter købeloven.

Har din vare en mangel efter købelovens regler, er det sælgers ansvar at sørge for, at problemet bliver løst. Det gælder også, selvom producentens garanti er udløbet.

Hvor mange gange må sælgeren reparere din mobil?

Se videoen og bliv klogere på, hvilke rettigheder du har, hvis din mobiltelefon går i stykker. Varighed 2:17 minutter.

Sidst opdateret 14.10.2022