Pressemeddelelse

Guide til julehandel: Sådan er reglerne

Vi har samlet den relevante forbrugerinformation, så du kan komme trygt gennem julehandlen. Der er mere viden at hente på forbrug.dk, den offentlige forbrugerportal med myndighedernes forbrugerinformation.

Julehandlen kan være præget af hygge og forventningsglæde, men den følelse kan hurtigt forsvinde, hvis pakken med den perfekte julegave ikke bliver leveret, eller varen ikke lever op til dine forventninger. Forbrug.dk guider her om reglerne for handel uden for EU, gavekort og sikker nethandel.

Det er en fordel at kende reglerne hjemmefra. Skal modtagerne af dine gaver kunne bytte dem, og skal de også kunne få pengene retur? Og hvem betaler for returneringen, hvis du har handlet på nettet. Hvad gør du, hvis pakken ikke når frem til jul? Og har du handlet i en butik inden eller uden for EU? Det er alt sammen spørgsmål, som det er godt at kende svarene på, før du betaler,

siger Susanne Aamann, forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen huser Forbruger Europa, som hjælper forbrugere med køb på tværs af landegrænser. Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa, udtaler:

Vi kan se, at handelen på onlinemarkedspladser, der ligger uden for EU er steget markant. Her kan forbrugerne ikke være sikre på at have samme rettigheder, som hvis de handlede i EU. Udfordringer med kopivarer, farlige produkter og køb, der ikke kan fortrydes, er nogle af de problemer, som forbrugerne henvender sig til os om. Forbrugerne har typisk også rettigheder uden for EU, men i nogle lande kan det være meget svært at gøre dem gældende.

FAKTA: Tjek, hvem du handler med på nettet

  • Tjek, hvem der står bag netbutikken, og hvor pakken sendes fra.
  • Netbutikker i EU skal oplyse deres adresse, mail og kontaktoplysninger, så du kan komme i kontakt med dem.
  • Det har betydning, hvor det, du køber, sendes fra. Selv om netbutikken hører hjemme i EU, kan pakken blive sendt fra et land uden for EU, og så kan der komme told og moms oven i prisen.
  • Det er ikke altid, det fremgår af hjemmesiden, hvorfra varerne sendes, og hvortil den skal returneres. Fremgår det ikke, så overvej, om du stadig vil handle der, eller kontakt netbutikken. Hvis du ikke kan finde kontaktdetaljerne, så vær varsom med at købe via hjemmesiden.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

EU’s regler giver dig blandt andet ret til 14 dages fortrydelsesret på netkøb, og du skal kende den samlede pris på forhånd. De stiller også krav til butikkens vare, for eksempel i forhold til indhold af skadelige stoffer. Handler du i netbutikker udenfor EU, skal du være opmærksom på, at EU's regler ikke altid beskytter dig. Desuden kan køb uden for EU medføre ekstra omkostninger som told og moms,

siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa i Danmark.

FAKTA: Bytteregler – hvis julegaven er købt på nettet

  • Hvis gaven er købt på nettet, har du ret til at fortryde dit køb i 14 dage. Mange netbutikker vælger dog at forlænge fortrydelsesfristen i julemåneden, så der kan købes gaver i god tid.
  • De 14 dages fortrydelsesfrist gælder, fra køber har modtaget gaven i sin postkasse eller fået den leveret i hånden. Hvis pakken leveres til en pakkeboks, gælder de 14 dage som udgangspunkt først, fra pakken bliver hentet i boksen.
  • Pas på varen, hvis den skal returneres. Drejer det sig eksempelvis om tøj, må det gerne være prøvet, men ikke brugt i en grad, at det ikke kan sælges igen. I så fald skal du selv betale for værdiforringelsen.
  • Gem for en sikkerheds skyld mærker, brugsanvisninger, æske, formstøbt plastik med videre. Har du returneret varen rettidigt og i samme stand, men uden at netbutikken vil returnere dine penge, kan du kontakte din bank, som i mange tilfælde kan tilbageføre pengene til din konto.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

Sørg for at tjekke butikkens returregler, inden du handler, så du undgår ærgerlige overraskelser. Når du handler online, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, hvor du kan få dine penge retur. De 14 dage begynder, når du modtager pakken fra netbutikken, og ikke først når du forærer gaven væk,

siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

FAKTA: Værd at vide om sikker betaling

  • Det er en fordel at betale med en betalingsapp på telefonen eller med et betalingskort, hvor du indtaster kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre. Gør du det, er du som udgangspunkt dækket af de såkaldte "charge back ”-regler, hvor banken i mange tilfælde kan tilbageføre pengene til din konto, hvis varen ikke kommer frem eller er mangelfuld.
  • Hvis du mener, du har ret til at få dine penge retur, skal du straks kontakte virksomheden, du har handlet med. Hjælper det ikke, skal du snarest muligt kontakte banken. Det er vigtigt, du kan bevise, at du aktivt har forsøgt at få dine penge retur eksempelvis ved afsendte mails.
  • Hvis du har fortrudt et køb på nettet inden 14 dage, har du ret til at få dine penge retur. Hvis du ikke får pengene, så kontakt virksomheden, og får du dem fortsat ikke, så kan du som udgangspunkt også benytte dig af retten til charge back og få pengene retur med bankens hjælp.
  • Sørg altid for at beskytte din pinkode, sms-engangskode, login-koder med videre. Skulle dit betalingskort eller din betalingsapp blive misbrugt, er du bedre stillet i forhold til at få dækket dit tab, hvis du har overholdt sikkerhedsforanstaltningerne.
  • Opdager du, at dit betalingskort er blevet misbrugt, så luk det straks ved at henvende dig til banken. Hvis du opdager, at dine betalingsapps eller wallet-løsninger på din telefon bliver misbrugt, bør du straks lukke alle betalingsmuligheder tilknyttet telefonen – herunder også dine betalingskort.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

Det er vigtigt at overveje din betalingsmetode, da den afgør, om du er beskyttet af chargeback-reglerne. Med chargeback-reglerne kan banken i visse situationer tilbageføre betalingen, for eksempel hvis varen ikke bliver leveret – forudsat at du har betalt med et betalingskort,

 siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa i Danmark.

FAKTA: Bytteregler - hvis julegaven er købt i en fysisk butik

  • Du har ikke krav på at få byttet en gave, som du har købt i en fysisk butik – kun hvis det er aftalt ved købet, eksempelvis i form af en byttekvittering eller et byttemærke. Det er ikke en service, butikken skal yde, men noget den kan vælge at gøre. Du har heller ikke krav på at få pengene retur, med mindre det er aftalt ved købet.
  • Hvis butikken tilbyder dig bytteret, betyder det, at gaven kan byttes til en anden vare i butikken. Hvis butikken tilbyder returret, betyder det, at du eller gavens modtager kan få pengene retur.
  • Det er butikken, som bestemmer, om du kan få bytte- eller returret og under hvilke betingelser; eksempelvis hvor lang fristen er, og om du kan få et tilgodebevis i stedet for en anden vare. Det skal alt sammen være aftalt allerede ved købet.
  • Hold øje med fortrydelsesfristen, hvis modtageren af din gave skal have mulighed for at bytte den efter jul.
  • Hvis gaven viser sig at være i stykker, hvor fejlen eller årsagen til fejlen var til stede, da gaven blev købt, kan du benytte din reklamationsret på to år. Den kan indebære, at du får pengene retur, afslag i prisen, en ny vare leveret eller fejlen udbedret på sælgers regning.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

I fysiske butikker er det butikken selv, der afgør, om den vil tilbyde bytte- eller returret, og i hvor lang tid. Bytteret giver dig mulighed for at få varen ombyttet, mens returret giver dig retten til at få dine penge tilbage. Det er vigtigt at være opmærksom på, at begge dele er ekstra services, som butikken kan vælge at tilbyde, og ikke noget, den er forpligtet til,

siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

FAKTA: Kend reglerne for gavekort

  • Et gavekort er som udgangspunkt gyldigt i tre år. Der kan dog være aftalt en kortere frist, hvilket i så fald skal fremgå tydeligt af handelsbetingelserne. Fristen må ikke være urimeligt kort.
  • For oplevelsesgavekort kan der være særlige vilkår for, hvornår den givne oplevelse senest skal være booket. Det skal i så fald fremgå af gavekortet.
  • Man har krav på at få værdien af elektroniske gavekort udbetalt op til et år efter udløb. Det kræver dog, at gavekortet er elektronisk og har eksempelvis en chip, magnetstribe eller stregkode. Det kræver også, at gavekortet er købt mod betaling og ikke vundet som del af en reklamekampagne, konkurrence eller et sponsorat.
  • Ikke-elektroniske gavekort - eksempelvis fysiske gavekort, klippekort og tilgodebeviser på papir - har man ikke krav på at få udbetalt, med mindre det fremgår af handelsbetingelserne.

Kilde: forbrug.dk - den offentlige forbrugerportal.

Gavekort har som udgangspunkt en gyldighed på tre år, medmindre andet står klart i handelsbetingelserne. For at undgå at stå i en ærgerlig situation bør du altid læse det med småt, før du betaler for kortet, og tjekke, om der er særlige regler for, hvornår eller hvordan gavekortet skal bruges. I fald, så husk at gøre den, du forærer kortet til, opmærksom herpå,

siger Susanne Aamann, der er forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Yderligere information til journalister

Forbrugerjuridisk chef Susanne Aamann og Forbruger Europas chef Lars Arent svarer gerne på spørgsmål fra pressen om forbrugernes rettigheder i forbindelse med julehandlen. På www.forbrug.dk findes gode råd til forbrugerne om andre områder af relevans for julehandlen og udsalget.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat kan kontaktes på 4171 5098.

Links:

Hent illustration i høj opløsning

Illustration kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af forbrug.dk ved kreditering af Louise Thrane Jensen.