Pressemeddelelse

Guide: Forbrugernes rettigheder på ferien

Når danskerne drager på ferie, har de rettigheder med i kufferten. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet gode råd til ferien og giver her et overblik over rettigheder på ferien.

Sommerferien byder for mange danskere på en tur i lufthavnen med kurs mod resten af verden. Men hvad gør man, hvis flyet er aflyst? Hvad skal man være opmærksom på, når man lejer en bil i udlandet?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som står bag den offentlige forbrugerportal, Forbrug.dk, guider her de rejsende om deres rettigheder, fra de ankommer til lufthavnen, til flyet igen lander på dansk grund.

Det er altid en god ide at have styr på dine rettigheder, inden du tager på ferie. Det giver mulighed for at tage mange problemerne i opløbet, og du kan undgå at bruge uforholdsmæssig meget tid på ferien, hvis alt ikke er, som du synes, det bør være,

siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerne har en række klagemuligheder. For eksempel. kan Forbruger Europa hjælpe, hvis klagen vedrører køb i andre EU-lande eller fly- og togrejser dertil.

Hvis du opdager, at noget er galt på din ferie, bør du straks klage. Hvert år får flere forbrugere afvist deres krav, enten fordi de ikke har klaget på stedet, eller at de ikke kan bevise, at de har klaget. Rejsearrangøren eller udlejeren skal have mulighed for at afhjælpe problemet, så klag straks, og sørg for dokumentation,

 siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

 

Gode råd om at klage

  • Klag så hurtigt som muligt.
  • Klag på stedet. Hvert år får forbrugere afvist klager, når de er kommet hjem, fordi den erhvervsdrivende ikke fik mulighed for at rette op på fejlen.
  • Klag først til den erhvervsdrivende. Det kan være en god ide at klage både til den, der har solgt dig ydelsen og til den, som leverer ydelsen. Det behøver ikke være den samme.
  • Hvis ikke du kan finde en tilfredsstillende løsning med den erhvervsdrivende, kan du indbringe din klage for rette klageinstans. Hvem, det er, vil afhænge af, hvad du klager over. Du kan finde en liste over klageinstanser på den offentlige forbrugerportal forbrug.dk.
  • Sørg altid for at kunne dokumentere, at du har klaget, og hvornår du har klaget. Det gør du nemmest ved at klage skriftligt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

 

Gode råd ved flyforsinkelser og flyaflysninger

  • Hold dig informeret om din afgang.
  • Sørg for at møde op i lufthavnen ved check-in, med mindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller aflyst.
  • Vent med at købe alternative rejser til du ved, om dit fly er aflyst, hvis du vil have mulighed for at få eventuelle ekstra udgifter dækket.
  • Hør, hvad dit flyselskab tilbyder dig. Er dit fly mere end fem timer forsinket, skal selskabet tilbyde dig at komme med en anden eller senere flyafgang – eventuelt med et andet flyselskab eller en anden transportform. Du kan også vælge at få pengene retur.
  • Hvis flyselskabet ikke kan tilbyde dig en løsning, og du selv har fundet en alternativ afgang, så vær varsom med at bestille den, før du har været i kontakt med flyselskabet. Som udgangspunkt har du dog krav på at få dækket udgifter til en alternativ afgang, også hvis det er en ny billet hos et andet flyselskab.
  • Gem kvitteringer og anden dokumentation for eventuelle ekstraudgifter.
  • Sørg for at have mest mulig dokumentation på skrift, herunder dine klager og øvrige henvendelser til flyselskabet.
  • Få styr på din ret til at afbestille hoteller og andet forhåndsbestilt på destinationen. Hvis du skal kræve erstatning herfor, er det dit ansvar, at du har begrænset tabet så meget som muligt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

 

Sådan klager du over flyrejsen

  • Som flypassager i EU er du sikret grundlæggende rettigheder, hvis flyet er forsinket eller aflyst.
  • Du skal først og fremmest klage til flyselskabet eller rejseudbyderen, som du har købt din billet af. Hvis du har købt billetten via en bookingside, skal du stadig klage direkte til flyselskabet.
  • Klag skriftligt – eksempelvis per mail eller via formularer på flyselskabets eller rejsebureauets hjemmeside – og gem dokumentationen.
  • Hvis du ikke er tilfreds med den løsning, flyselskabet tilbyder dig, skal du klage til Trafikstyrelsen. Det gælder både klager over alternativ afgang og klage over ekstra ydelser som eksempelvis måltider og hotelophold som følge af forsinkelserne.
  • Hvis forsinkelsen eller aflysningen er opstået i et EU-land, så du ikke kan komme hjem til Danmark som planlagt, skal du kontakte Forbruger Europa.
  • Hvis du mener, du har krav på at få erstattet hotelophold eller andet, du har forudbestilt på destinationen, og som du ikke nåede frem til i tide, så klag til flyselskabet. Hvis ikke du er enig i dets afgørelse, så skal du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.
  • Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager over køb af pakkerejser.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

 

Guide til leje af bil

  • Læs lejeaftalen grundigt, før du skriver under, når du afhenter bilen.
  • Læg især mærke til, hvad lejeaftalen skriver om:
    • Ekstraudgifter, som du kan komme til at betale for ud over billejen. Det kan fx være parkeringsbøder, kørsel i miljøzoner og lignende.
    • Forsikringer: Hvor stor er selvrisikoen? Hvilke forsikringer omfatter lejeaftalen? Har du allerede selv har de forsikringer, du har brug for?
    • Kørsel i flere lande: Nævner aftalen restriktioner i forhold til det? Har du brug for det?
    • Føreren af bilen: Ofte er det et krav, at føreren er til stede, når bilen udleveres, og der kan være krav om, at føreren betaler for billejen
  • Det er normalt et krav, at du betaler med et internationalt kreditkort som fx Mastercard eller American Express, og at du bruger samme kreditkort ved booking og afhentning.
  • Hvis dit kreditkort har tilknyttet en rejseforsikring, så sørg for at betale billejen med det kort.
  • Nogle europæiske biludlejere vil afvise Visa/Dankortet som et debetkort, de ikke kan reservere et depositum på. Sker det, kan du blive tvunget til at købe en ekstra forsikring for at få udleveret lejebilen.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

 

Guide til klage over hotelophold 

  • Du har ikke 14 dages fortrydelsesret som ved anden nethandel, hvis du har booket hotel eller feriebolig på nettet.
  • Hvis du er utilfreds med udsigten, støj, rengøring eller andet, vil det altid være en vurdering af din konkrete situation, hvad du har ret til. Det afhænger først og fremmest af, hvad du er blevet lovet ved købet af dit ophold.
  • Rejsebureauet eller hotellet skal have mulighed for at løse dit problem, eventuelt ved at flytte dig til et andet værelse eller hotel. Hvis det ikke er muligt, kan det være en mangel ved opholdet, og du vil kunne have ret til for eksempel et afslag i prisen.
  • Du skal kunne dokumentere, at du har klaget på stedet, hvis du vil have behandlet en klagesag ved klageinstanserne, når du kommer hjem.
  • Få styr på, hvad du har forudbetalt, før du ankommer. Det kan være hele opholdet, inklusive måltider, adgang til wellnessområde mv., eller det kan være, at du blot har betalt et depositum eller ingenting. Medbring gerne kvitteringen, så du kan vise, at der er betalt.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

 

Hvad skal du være opmærksom på ved leje af sommerhus

  • Når du ankommer til sommerhuset, så tjek, om det lever op til det aftalte
  • Finder du fejl eller mangler, skal du straks klage. Udlejeren skal have mulighed for at afhjælpe problemet. Det kan fx være, at rengøringen er mangelfuld, eller noget er gået i stykker. Kontakt udlejeren skriftligt, så du kan dokumentere din klage
  • Hvis det ikke er muligt for udlejeren at udbedre manglerne inden for rimelig tid, kan udlejeren tilbyde dig at flytte til et andet hus i samme standard som det, du havde lejet. 
  • Er der tale om mindre mangler ved det udlejede hus, kan det ofte løses med et afslag i prisen.
  • Vær varsom med selv at leje et andet hus. Viser det sig senere, at du ikke var berettiget til at opsige det første lejemål, kan du komme til at betale to gange leje

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

 

Pressekontakt:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på telefon: 41 71 50 98.