Klage: Køb i Danmark

Se, hvad du skal overveje, før du klager til virksomheden

Klag til virksomheden straks, du opdager, at varen ikke er i orden. Kan du ikke få fat i virksomheden, eller afviser den din klage, så send en skriftlig klage. Læs også om mulige løsninger, hvis virksomheden accepterer din klage.

  • Er det en vare, du bruger hver dag?
  • Er den svær at undvære i en periode?
  • Er det en sæsonvare?
  • Hvor gammel er varen?
  • Hvor slidt er den?
  • Hvad er den forventede restlevetid? 
  • Hvad er varens værdi uden fejlen?
  • Kan varen repareres – hvor lang tid tager det, og hvad koster det?
  • Kan varen omleveres til en identisk vare eller en lignende vare – hvad vil det koste?
  • Skal varen sendes til importør eller producent?
  • Er det muligt at låne dig en lignende vare i en periode?
  • Er varen en del af et samlet køb, fx jakken til en habit?
  • Følger der en brugsanvisning med varen?
  • Er der taget et forbehold ved købet, fx at varen ikke er til udendørs brug?
  • Er varen købt på kredit?
  • Hvis en reparation tager lang tid, eller hvis du akut har brug for varen, kan du låne en anden vare i mellemtiden.
  • Hvis en reparation tager lang tid, eller hvis du er flyttet langt væk fra butikken, kan det aftales, at varen repareres på et andet værksted.
  • Hvis varen er blevet repareret flere gange, kan den i stedet omleveres til en ny vare eller en anden vare med de samme egenskaber afhængig af den oprindelige vares alder og tilstand.
  • Hvis en vare er repareret flere gange, kan virksomheden få et sidste forsøg fx mod et løfte om omlevering, hvis reparationen ikke hjælper.
  • Hvis købet bliver ophævet, kan du få alle dine penge retur, hvis der er tale om en nyere vare. Har du brugt varen gennem længere tid uden problemer, kan virksomheden opkræve et beløb for din brug af varen.
  • Er varen tæt på at være slidt op, kan du i stedet for reparation eller omlevering få et forholdsmæssigt afslag i prisen.