Ferie, rejser og transport

Rejser - leksikon

Skal du ud at rejse? Der er mange ting, du skal have styr på under en rejse. Forbrug.dk har samlet en række artikler om, hvad du skal være opmærksom på.

Kommer du i knibe ude i verden, kan du i nogle tilfælde få hjælp fra en dansk ambassade eller konsulat. De kan dog ikke hjælpe med alt, og noget må du betale for.

Det kan du få hjælp til:

  • Overførsel af penge til hjemrejse
  • Midlertidigt pas
  • Kontakt til advokat, hvis du bliver anholdt
  • Kontakt til pårørende i Danmark
  • Kontakt til forsikringsselskab i tilfælde af sygdom, ulykke eller død
  • Oplysning om risikoområder på din vej

Det kan du ikke få hjælp til:

  • Låne penge eller få lavet bankforretninger
  • Udbetalt bistandshjælp eller pension
  • Blive løsladt fra fængsel eller få betalt advokat
  • Få betalt hospital eller læge
  • Få arbejde eller arbejdstilladelse
  • At "komme hjem på konsulatets regning"

Tjek allerede hjemmefra, om der er en dansk ambassade eller konsulat på dit rejsemål.

Se en liste med adresser på Udenrigsministeriets hjemmeside

Du kan også downloade Udenrigsministeriets app Rejseklar

I appen kan du finde kontaktoplysninger til nærmeste danske ambassade eller konsulat, uanset hvor i verden du befinder dig.

Ud over ambassader og generalkonsulater har Danmark også en række handelskontorer og honorære konsulater over hele verden.

Handelskontorerne har normalt danske medarbejdere, og her kan du få hjælp og gode råd på dansk. De honorære konsuler taler ikke nødvendigvis dansk. Konsulen får ikke løn for sit arbejde, men vil normalt prøve at hjælpe en dansk statsborger så godt som muligt.

Hvis der slet ikke er dansk repræsentation på stedet, kan du kontakte repræsentanter fra de andre nordiske lande eller EU-lande.

Du kan ved akutte problemer i udlandet kontakte Udenrigsministeriets globale vagtcenter på telefon (+45) 33 92 11 12.

Hvad skal du huske, når du tager din bil med på ferien? Her kan du blandt andet blive klogere på miljøzoner, vejafgifter, vinterdæk og regler for at bære advarselsvest.

Hvis du vælger at køre i egen bil, skal du medbringe:

  • Telefonnummeret til SOS Internationals alarmcentral +45 70 10 50 52, og du skal være tilmeldt ordningen "Det røde kort" – for biler med kaskoforsikring. 
  • I nogle lande Det Grønne Kort - dit bevis for, at din bil er ansvarsforsikret. 

Du kan få begge kort hos dit forsikringsselskab.

Læs mere om Det røde kort

Desuden skal du medbringe: 

  • Bilens originale registreringsattest

Skal du rejse langt, kan du overveje at tage biltog noget af vejen. Når du bestiller, skal du have bilens mål klar. De skal være inklusive tagboks eller en fyldt tagbagagebærer, hvis du rejser med sådan en.

Vejafgifter på rejsen

I mange europæiske lande skal du betale vejafgift for at køre på fx motorveje. Det gælder fx Frankrig, Italien, Tjekkiet og Østrig.

Læs mere om vejafgifter hos FDM.

Vinterdæk og snekæder

I en række europæiske lande er det lovpligtigt at køre med vinterdæk i vinterhalvåret. Det gælder fx Sverige og Østrig. I en række andre lande som fx Tyskland stilles der også særlige krav til dækkene i sneperioder. I nogle lande er der også krav om, at man på særlige strækninger skal køre med snekæder.

Læs mere om reglerne for vinterdæk hos FDM

Sikkerhedsudstyr

I mange af de europæiske lande er det obligatorisk at bære redningsvest i visse trafiksituationer. Du skal for eksempel tage vesten på ved nødstop på landeveje og motorveje, og hvis sigtbarheden er dårlig. Det gælder, hvad enten det er nat eller dag.

Læs mere hos FDM.

Forurening

I Tyskland og Italien er der regler for kørsel med biler, som forurener meget. Og andre store byer vil snart følge efter.

Læs mere om miljøzonerne hos FDM.

Du har fundet din drømmeseng på en ferie i Australien og vil have den fragtet hjem til Danmark. Men det kan blive dyrt. Få råd om fragt over landegrænser her.

Inden du vælger det fragtfirma, som skal fragte godset, er det en god idé at søge informationer. Undersøg for eksempel:

  • I hvilket land fragtfirmaet hører hjemme
  • Om der er andre, som har erfaringer med at handle med fragtfirmaet
  • Hvilken pris fragtfirmaet tager for ydelsen
  • Hvilke ydelser der indgår i aftalen med fragtfirmaet

Er der tale om en dør-til-dør-aftale?

Når du har besluttet dig for at indgå aftale med et bestemt fragtfirma, så få aftalen på skrift. Vær særligt opmærksom på, om der er tale om en dør-til-dør-aftale, eller om du skal afhente godset på et opsamlingssted.

Skal du hente godset på en fordelingscentral, risikerer du, at det bliver dyrere for dig end den pris, der står i kontrakten. Du skal måske betale merudgifter såsom:

  • Omkostninger til fortoldning og udlevering af godset
  • Terminalgebyrer
  • Omkostninger til fragt fra kajplads til terminal, hvor godset placeres
  • Pladsleje

Det er derfor en god idé at få lavet en dør-til-dør-aftale med en samlet pris. På den måde undgår du, at der bliver lagt uforudsete udgifter oven i prisen.

Et eller flere fragtfirmaer?

Undersøg også, om du indgår aftalen med et eller flere fragtfirmaer. Det kan have betydning for, hvor du skal rette et eventuelt erstatningskrav. Vil du være sikker på at få fuld erstatning, hvis dit gods går i stykker eller forsvinder under transporten, er det en god idé at forsikre det.

Få et fragtbrev

Når du indgår en aftale med et fragtfirma, skal der laves et dokument (et fragtbrev), der indeholder de vigtigste oplysninger om fragten. 

Dokumentet skal blandt andet indeholde:

  • Afsenderens og modtagerens navn og adresse
  • Fragtfirmaets navn og adresse
  • Sted og dato for godsets overtagelse, og hvor det skal leveres til
  • Hvilket gods der er tale om, og hvordan det er pakket ind
  • Hvor mange stykker gods der er tale om
  • Godsets mængde for eksempel i bruttovægt
  • Omkostninger i forbindelse med fragten af godset, for eksempel told

I særlige tilfælde kan der være en række andre forhold, som er værd at notere i dokumentet. For eksempel om der er forbud mod at omlæsse godset, en eventuel tidsfrist for leveringen mm.

Toldafgifter

Du kan blive pålagt forskellige toldafgifter afhængigt af, om godset bliver fragtet til Danmark fra et land inden for EU eller uden for EU.

Du kan læse mere om reglerne for told og afgifter på skat.dk

Hvor kan du klage?

Er dit gods blevet ødelagt under fragten, skal du først henvende dig til fragtfirmaet. Ved synlige skader skal du straks klage. Ellers skal du klage inden for 7 dage, efter at du har fået udleveret godset.

Kontakt fragtfirmaet skriftligt, og gem brevet eller mailen som dokumentation for din klage.

Nægter fragtfirmaet at være skyld i skaden, og er du uenig i det, kan du eventuelt gå til et klagenævn med din sag. Hvilke regler der gælder, og hvor du skal rette din klage, afhænger af flere forhold, for eksempel:

  • Hvilket land firmaet hører hjemme i
  • Hvor firmaet overtog godset
  • Hvilket land godset blev fragtet til

I Danmark kan du henvende dig til og muligvis få hjælp hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis der opstår problemer med en fragt fra udlandet.

Læs mere om, hvordan du kan klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Rejsegods og erstatning

Opstår der problemer med dit gods under fragten, kan du muligvis kræve erstatning. Fragtfirmaet er ansvarligt for skader på godset, der indtræffer, mens godset er i dets varevægt.

Fragtfirmaet er desuden ansvarligt for gods, der bliver forsinket eller forsvinder under fragten.

I en række tilfælde er fragtfirmaet ikke ansvarligt for bortkommet eller beskadiget gods. Fx hvis det kan påvise, at skaden skyldes, at indpakningen af godset er mangelfuld.

Selvom fragtfirmaet har taget forbehold for uemballeret gods, er det ikke altid fritaget for ansvar. Blandt andet er det ansvarligt, hvis det ikke har behandlet godset forsigtigt nok, eller hvis skaden er sket, selvom godset var forsvarligt emballeret.

Dine muligheder for erstatning

CMR-loven (Carriage of Goods by Road) dækker international fragt med landtransport. Loven dækker ikke flyttetransport. Du har ifølge CMR-loven følgende muligheder for at få erstatning:

  • Forsvinder dit gods under fragten, kan du maksimalt få 8,33 SDR* i erstatning per kg. 
  • Bliver godset skadet under fragten, skal firmaet betale en erstatning, der svarer til det beløb, godset har tabt i værdi. Erstatningen kan dog ikke overstige 8,33 SDR* per kg. 
  • Er der sket skade, fordi godset er forsinket, skal firmaet betale en erstatning. Erstatningen kan ikke overskride det beløb, du har betalt for fragten.

Andre transportformer

Der gælder andre erstatningsregler ved søtransport og lufttransport.

Er der brugt flere transportformer til fragten af dit gods, afhænger dine muligheder for erstatning af, hvor dit gods befandt sig på tidspunktet for skaden.

Hvis godset ligger i en lastvogn og bliver beskadiget under en sejlads, gælder CMR-lovens regler stadigvæk.

Bliver dit gods forsinket, beskadiget, eller forsvinder det under en flytransport, kan du maksimalt få 19 SDR i erstatning pr. kg.*

Forsikring af dit rejsegods

Vil du være sikker på at få mere i erstatning, end loven giver mulighed for, er det en god idé at tegne en forsikring, når du indgår aftalen. Fragtfirmaerne tilbyder ofte en forsikring som tilkøb.

Vær opmærksom på, om du opfylder alle betingelserne for, at forsikringen træder i kraft. For eksempel om chaufføren skal have skrevet under på forsikringspapirerne, for at forsikringen gælder.

*SDR står for special drawing rights og er en fiktiv valutaenhed, som administreres af Den Internationale Valutafond (IMF).

Du kan se kursen på Nationalbankens hjemmeside

Tager du din mobiltelefon med på ferien i udlandet, er det ofte dyrere at bruge den der. Læs mere om, hvad det koster her.

Når du ringer, sms’er eller går på nettet i et andet EU-land, betaler du den samme takst som derhjemme, så længe der er tale om et midlertidigt ophold.

Rejser du ofte til et bestemt land, så tjek, om dit mobilabonnement dækker i netop det land. Vurdér, hvor ofte du bruger mobilen i udlandet, og hvilken type abonnement det bedst kan betale sig for dig at tegne.

Læs mere om mobilpriser i udlandet på Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs hjemmeside. 

Se også Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs gode råd, når du tager din mobil med til udlandet – både til et EU-land og uden for EU.

Tjek også, om dit mobilselskab har fordelagtige tilbud til rejsende.

Wi-fi på rejsen

Hvis du gerne vil gå på trådløst net med din mobiltelefon eller tablet på ferien, kan du spare på dataforbruget ved at koble dig på en wi-fi-forbindelse.

Mange steder findes der såkaldte hotspots, hvor du kan oprette forbindelse til trådløst net gennem en wi-fi-forbindelse. Du skal dog være opmærksom på, at mange af disse gratis netværk ikke er krypterede. Din gøren og laden på nettet kan derfor overvåges af andre.

Hvis du vil have en sikker wi-fi forbindelse, skal du bruge en krypteret forbindelse. Mange restauranter, hoteller og ferieboliger har krypterede netværk. Du skal sikre dig, at du logger på det rette netværk, der skal være markeret med en låst hængelås.

Skal du på netbank eller købe varer på nettet, er det ekstra vigtigt at være på en sikker forbindelse, så fremmede ikke har adgang til dine personoplysninger.

Pas på dyre mobilopkald på færgen

Når du går om bord på en færge i Danmark, der sejler til udlandet, vil det normalt være sådan, at du i displayet kan se navnet på dit teleselskab.

Når færgen kommer væk fra land, vil der muligvis ikke være dækning, før færgen igen nærmer sig land, og der igen er dækning fra land.

Sådan er det dog ikke altid. Hvis din mobiltelefon fanger signalet fra færgens netværk, så ringer du via dette net til en minuttakst, der er meget høj. Og det er vel at mærke både, når du selv ringer op, og når du modtager et opkald.

Kig derfor i displayet, om du er på dit eget teleselskabs net, eller om du har fanget færgens netværk (satellit-forbindelse). Har du fanget færgens netværk, så er minuttaksten nemlig meget højere.

Sådan undgår du en chokregning:

  • Slå mobilsvareren fra
  • Hvis du ikke skal bruge mobilen ombord, så sluk for den, inden du tager afsted
  • Hvis du ikke slukker mobilen, så tjek, om du er på dit teleselskabs net, inden du ringer
  • Besvar kun opkald, hvis du er på dit teleselskabs net
  • Husk at tænde telefonen, når du er hjemme igen

Læs mere om en brug af mobiltelefoner på færger hos Styrelsen for Dataforsyning og Infrasturktur.

Brug af emojis på rejser i udlandet:

Vær opmærksom på, at det kan blive en dyr fornøjelse at bruge emojis i SMS'er - især ved rejser uden for EU.

  • Som hovedregel er der 160 tegn i en SMS. Overstiger beskeden 160 tegn, bliver den delt op i flere SMS’er
  • Emojis kan fylde mange tegn. Antallet afhænger af, hvilken emoji du bruger, og hvilken mobiltelefon du sender fra
  • Nogle mobiltelefoner har en tæller, så du kan se, hvor mange tegn du bruger. Det gælder dog ikke alle modeller

Tjek reglerne for pas, visum og vaccinationer i god tid før rejsen. Der kan være ventetid på pas og visum. Nogle vaccinationer skal foretages flere uger før afrejse.

Er din rejse aflyst som følge af coronavirus - læs mere her

Rejsearrangøren skal oplyse om, hvilke regler der gælder for pas, visum, vaccinationer og lignende, for at rejsen kan gennemføres.

Du må forvente, at oplysningerne er rettet mod danske statsborgere med dansk pas. Har du udenlandsk pas, skal du selv oplyse det til rejsearrangøren, så du kan få den nødvendige vejledning.

Du er selv ansvarlig for, at pas, visum og vaccinationer er i orden. Er der den mindste tvivl, må du kontakte de aktuelle ambassader (feriemål + evt. gennemrejselande).

Kontakt evt. også Statens Seruminstitut

Tjek, at dit pas er gyldigt

I god tid inden rejsen skal du sikre dig, at du har et gyldigt pas. Det er ikke nok at sikre sig, at passet ikke er udløbet. Flere lande stiller krav om, at det er gyldigt i en længere periode efter afrejsen.

Børn, der skal ud at rejse, skal have deres eget pas uanset alder.

Læs mere om pas på borger.dk

Schengen-samarbejdet

Danmark er med i Schengen-samarbejdet sammen med en række andre europæiske lande. Når du rejser i Schengen-landene, skal du ikke fremvise dit pas, fordi grænsekontrollen mellem medlemslandene er ophævet.

Når du rejser i udlandet, skal du altid have dit pas med dig. Det gælder også, selvom du rejser til et land, der er med i Schengen-samarbejdet. Det skyldes, at passet er den eneste gyldige legitimation, du som dansker kan bruge i udlandet. 

Læs mere om reglerne, når du rejser til Europas Schengen-lande på borger.dk

Krav om coronapas

Du skal bruge coronapas, når du rejser i EU- og Schengenlandene. Coronapasset dokumenterer vaccination, et negativt testresultat eller tidligere smitte. 

EU- og Schengenlandene har ret til selv at fastsætte krav om fx isolation ved indrejse i landet. Så tjek på forhånd, hvad der gælder i de enkelte lande.

På coronasmitte.dk kan du læse mere om det europæiske coronapas

Visum

Du skal i god tid før rejsen undersøge, om der kræves visum til det land, du vil besøge.

På Udenrigsministeriets hjemmeside kan du se de forskellige landes visumregler

Reglerne gælder for danske statsborgere. Rejser du ikke med dansk pas, kan du tjekke reglerne hos de enkelte landes ambassader. Husk også at tjekke regler i de lande, du rejser igennem.

Vaccination

Afhængig af rejsedestinationen kan du blive mødt med et krav om, at du er vaccineret mod en eller flere sygdomme.

Det kan også anbefales, at du bliver vaccineret mod en række alvorlige sygdomme.

På Statens Serum Instituts hjemmeside kan du se mere om vaccinationer og de forskellige sygdomme

Der finder du også en liste over klinikker, der har specialiseret sig i rejsevaccinationer. Ellers kan din egen læge rådgive dig. Nogle praktiserende læger påtager sig også at vaccinere. Vær i god tid med vaccinationerne - nogle skal foretages flere uger før afrejsen.

Er der krav om, at du skal være vaccineret mod en bestemt sygdom, er det vigtigt at få en vaccinationsattest. Den kan også hjælpe dig med at holde styr på, hvilke vaccinationer du har fået og hvornår.

Der er store prisforskelle på vaccinationerne, så tjek prisen først. En del klinikker giver rabat til kunder fra forskellige rejsebureauer og forsikringsselskaber, studenterrabat og lignende.

Pillepas - medicin med på rejsen

Hvis du har medicin med på rejsen, skal du muligvis have udstedt et pillepas. Det er dit eget ansvar at undersøge, hvilken medicin der kræver pillepas. Passet skal bruges, når du rejser i andre Schengen-lande, og det er kun nødvendigt til visse former for medicin. Hvis du er i tvivl, så spørg din læge eller på apoteket.

Du kan læse mere om at medbringe medicin på rejsen på Sundhedsministeriets hjemmeside

Pillepasset er gratis og udstedes på alle landets apoteker. Der er normalt en ekspeditionstid på 1 døgn. Når du bestiller pillepasset, skal du medbringe dit almindelige pas. Hvis det er medicin, du har derhjemme, skal du desuden medbringe dokumentation for, at medicinen er udskrevet til dig. Det kan fx være recepten, bonen eller emballagen.

På ferien kan du møde sælgere, som forsøger at lokke dig til at skrive under på aftaler med rejseklubber.

Sælgerne bruger typisk aggressive markedsføringsmetoder, fx gratis skrabelod, til at lokke dig til at skrive under på aftaler om fx:

  • Såkaldte credits-aftaler, hvor du får mulighed for at købe billige billetter til for eksempel rejser, underholdning og fritidsaktiviteter. 
  • Et medlemskab af en rejseklub, hvor du får rabatter på fx rejser og hotelophold. Du betaler et årligt medlemskontingent og binder dig for cirka 10 år. Samtidigt indbetaler du et stort beløb (cash back), der deponeres i en bank. 
  • En timeshare-aftale, der giver dig ret til at bruge en bestemt lejlighed i den samme uge hvert år.

Det vigtigste er, at du ikke skriver under på en kontrakt, før du har tænkt dig rigtigt godt om.

Rejseklubber - det risikerer du

  • At blive bundet til en aftale, som du ikke helt kan gennemskue indholdet af 
  • Ikke at få den ydelse eller det produkt, du blev lovet 
  • At tabe penge på aftalen

Sådan undgår du problemer

  • Skriv ikke under på aftalen på stedet. Få aftalen på skrift, og tag den med hjem 
  • Stil spørgsmål til sælgeren: Hvad drejer aftalen sig om? Hvor meget skal du betale? Hvad får du ud af aftalen? 
  • Læs aftalen grundigt igennem, når du kommer hjem. Undersøg, hvilke rettigheder du har, og hvad aftalen indeholder. Skriv ikke under, hvis du ikke kan gennemskue indholdet 
  • Undersøg, hvordan du kommer ud af aftalen igen, fx opsigelsesvilkårene 
  • Tjek op på det, du bliver lovet i aftalen. Søg efter de hoteller, rejser mm, der indgår i aftalen 
  • Undersøg, om du kan få tilbuddene billigere et andet sted 
  • Få en 14 dages ubetinget fortrydelsesret skrevet ind i aftalen. På den måde er du på den sikre side, hvis du fortryder købet. 
  • Er der tale om en timeshare-aftale, har du en lovpligtig fortrydelsesret ifølge EU’s timeshare-direktiv. 
  • Betal ikke for noget, før fortrydelsesretten er udløbet 
  • Vær varsom med at afgive dine kreditkort- og kontooplysninger til sælgeren 
  • Få skrevet alle sælgerens løfter ned i kontrakten – også de mundtlige

Når du handler på en rejse i udlandet, er der mange ting, du skal tage hensyn til. Undersøg fx varen grundigt, før du køber. Det kan være besværligt senere at klage.

Når du handler på en rejse i udlandet, er der mange ting, du skal tage hensyn til. Især de følgende tre gode råd er værd at huske på:

  • Undersøg varen grundigt for fejl og mangler inden købet
  • Køb dine varer i en etableret forretning, og få kvittering eller bon for købet
  • Tjek, om varen kan repareres i Danmark uden omkostninger, hvis den er defekt eller går i stykker. Få det skriftligt, inden du køber varen

Hvis noget går galt efter købet, er det lovgivningen i det land, du handler i, der regulerer dine rettigheder. Det er normalt den udenlandske sælger, du skal klage til, hvis der opstår problemer med varen efter købet. Det er klagenævn og domstole i sælgers land, der er kompetente til at behandle sagen.

Er du i tvivl om dine rettigheder ved handel i andre EU-lande? Eller får du problemer i forhold til et køb, du har foretaget i et andet EU-land, Norge eller Island? Så kan du få hjælp på forbrugereuropa.dk. Forbruger Europa er en del af et europæisk netværk af forbrugercentre, der hjælper forbrugere ved køb over grænserne i EU.

Er det en kopivare?

Der gælder ikke fælles europæiske eller internationale regler for kopivarer. Som turist skal du overholde reglerne i det land, du besøger. 

Læs mere om reglerne for kopivarer på jegvælgerægte.dk.

Souvenirs

Hos Miljøstyrelsen finder du en liste med eksempler på truede dyr og planter, der er beskyttet af Washingtonkonventionen – CITES.

CITES har til formål at kontrollere den internationale handel med truede arter.

Læs mere om CITES på Miljøstyrelsens hjemmeside

Bringer du dyr eller planter fra listen med hjem fra ferie, risikerer du at få varen konfiskeret. Du risikerer desuden at få en bøde oveni.

Ud over levende dyr og planter drejer det sig fx også om:

  • døde og udstoppede dyr
  • konkylier
  • koraller
  • stødtænder
  • pelse
  • fjer

Der er desuden plantesundhedsregler, der skal sikre, at der ikke indslæbes planteskadegørere med planter.

Læs mere hos Landbrugsstyrelsen

Falder du for et eller andet ud i verden, så undersøg:

  • om det er omfattet af Washington-konventionen
  • om det overhovedet ikke må handles, eller
  • om det kan indføres med en særlig tilladelse.

Hvis du har brug for yderligere information, kan du kontakte Miljøstyrelsens sektion for CITES på telefon 72 54 24 23 eller pr. mail cites@mst.dk.

Hvis du har brug for yderligere information om reglerne for indførsel af levende planter, skal du kontakte Landbrugsstyrelsen. De kan kontaktes på telefon 33 95 80 00 eller pr. mail planter@lbst.dk.

Det er op til den enkelte campingplads at bestemme, om den vil kræve et campingpas/campingkort af sine gæster, og i fald hvilket eller hvilke pas/kort det skal være, og hvilken pris den eventuelt vil tage for dem. Det er en konsekvens af en afgørelse fra Konkurrencerådet.

Før du vælger, hvor du vil sætte din campingvogn eller slå teltpløkkerne i, kan det være en god idé at undersøge, hvilken campingplads i området der opfylder dine behov bedst.

Beliggenheden vil sikkert have stor betydning. Det samme vil pladsens faciliteter og ikke mindst prisen for en overnatning. Her kan krav om campingpas/campingkort og prisen på passet være en ukendt joker, som det også er værd at holde øje med.

Inden du booker plads, så tjek, om campingpladsen tager imod campingpas/campingkort, og hvilke vilkår der er knyttet til kortet, fx om det giver rabatter på overnatningen, eller om det udelukkende fungerer som et ID-kort og fx indeholder ansvarsforsikring.

En afgørelse fra Konkurrencerådet fra 2017 slår fast, at det er op til den enkelte campingplads at bestemme, om den vil forlange et campingpas af sine gæster, hvilket pas det skal være, og hvad campingpasset eventuelt koster.

Inden du rejser, er det vigtigt at have styr på fx pas, visum, indrejserestriktioner og bestilling af hotel mv. Brug vores tjekliste. Så kan du undgå problemer før, under og efter rejsen.

Er din rejse aflyst som følge af coronavirus - læs mere her

Krav om coronapas

Du skal bruge coronapas, når du rejser i EU- og Schengenlandene. Coronapasset dokumenterer vaccination, et negativt testresultat eller tidligere smitte. Vær dog opmærksom på, at EU- og Schengenlandene kan fastsætte krav om fx isolation ved indrejse i landet. Så tjek på forhånd, hvad der gælder i de enkelte lande.

På coronasmitte.dk kan du læse mere om det europæiske coronapas

Tjekliste til rejsen:

  • Tjek Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Der kan du se, om der er fred og ingen fare i det land, du ønsker at rejse til. Tjek også, hvad Udenrigsministeriet skriver om terrorrisiko. Du finder også alle Udenrigsministeriets rejsevejledninger i app'en Rejseklar
  • Vær opmærksom på indrejserestriktioner. Det kan fx være krav om test og vaccination, indrejseformular mv.
  • Tjek, at dit pas er i orden. Undersøg før hver rejse, hvilke krav der stilles til passet. USA skærper fx løbende kravene til turisters pas
  • Tjek, at du har visum, hvis det er et krav. Og også om et transitvisum er nødvendigt for lande, du skal passere eller mellemlande i
  • Tjek, at du har de rette vaccinationer, og at de stadig beskytter. Husk vaccinationsattest
  • Hvis du skal medbringe medicin, så tjek, om du har brug for et pillepas
  • På flypassager.dk kan du tjekke, hvad du må medbringe i håndbagagen i flyet
  • Tag kopi af alle vigtige papirer, som fx pas, visum, kreditkort, forsikringspapirer og kørekort. Medbring kopierne på rejsen, og scan dem evt. også ind i din e-Boks eller mit.dk 
  • Medbring kopi af de aftaler, du har indgået i forbindelse med rejsen. Det kan fx være billeje og hotel
  • Medbring de nødvendige telefonnumre, så du kan få spærret kreditkort og mobiltelefon, hvis det skulle blive nødvendigt
  • Giv oplysninger om din rejse og dine forsikringer til familie eller venner. Lad eventuelt forsikringspapirer ligge fremme, når du rejser i det tilfælde, at du skulle komme galt af sted