Pressemeddelelse

Næsten alle danskere er medlem af en kundeklub

Knap ni ud af ti danskere er medlem af en kundeklub, hvor de for eksempel kan opnå rabatter eller få adgang til kundeevents. Det viser en rundspørge fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Læs, hvad du skal være opmærksom på, hvis du køber julegaver via en kundeklub.

Særlige medlemspriser, udvidet bytteservice eller optjening af loyalitetspoint. Der er flere årsager til, at forbrugerne vælger at være medlem af en kundeklub.

Faktisk er 87 procent af danskerne medlem af én eller flere kundeklubber, hvor de via en app eller fremvisning af et medlemskort opnår rabatter eller særlige tilbud. Det viser en rundspørge fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt 1.117 danskere.

"Julen er årets største handelshøjtid, og vores undersøgelse viser, at forbrugerne har taget kundeklubberne til sig. Der kan både være fordele og ulemper ved at handle via en kundeklub - så det er vigtigt, at man ikke bruger dem i blinde", siger Susanne Aamann, der er forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det er danskere i alle aldersgrupper, som bruger kundeklubber. De 40-49-årige er den aldersgruppe, hvor flest er medlem af en kundeklub, og her er hele 94 procent medlem af mindst én kundeklub. Medlemskaber er mindst udbredt blandt unge under 20 år, men ikke desto mindre er 76 procent medlem af mindst én kundeklub, viser rundspørgen.

86 procent af respondenterne angiver, at de er medlem af kundeklubberne for at spare penge. Derfor lyder første råd, at man bør tjekke, om medlemsprisen nu også reelt er den laveste pris på markedet.

"Du kan måske blive mere tilbøjelig til at handle flere julegaver i samme butik, fordi du opnår bonuspoint eller får en særlig kundeklubpris. Men tjek altid, om prisen reelt er lavere end hos nabobutikken", siger Susanne Aamann.

Forbrugere, der benytter deres medlemsfordele til at købe julegaver, skal være særligt opmærksomme på, hvordan de er stillet, hvis gaven ikke falder i modtagerens smag. For eksempel er det en god ide at tjekke om eventuelle bonuspoint, der bruges til at betale hele eller dele af gaven, frafalder eller tilbageføres, hvis gaven returneres.

"Det er ikke sådan, at den, der bytter gaven, får butikkens normalpris udleveret i hånden. Hvis det handler om en ombytning til kontanter, får man det beløb retur, der i første omgang er betalt. Og hvis du har betalt helt eller delvist med medlemspoint, vil din ret som udgangspunkt afhænge af kundeklubbens vilkår og betingelser", siger Susanne Aamann.

På samme måde kan det også være, at medlemspointene først tilskrives kundeklubkortet, når returperioden for varen er udløbet og forudsat, at varen ikke er returneret i mellemtiden.

Omvendt er der nogle forbrugerbeskyttende rettigheder, som butikken ikke kan skrive sig ud af. De gælder, uanset om gaven er købt via en kundeklub eller ej.

"Uanset om du har brugt en kundeklub og medlemsrabat - eller handlet julegaven uden medlemskort - har du som udgangspunkt altid 14 dages returret på varer købt via nettet. Du har også som udgangspunkt ret til to års reklamation, hvis der er noget galt med varen", uddyber Susanne Aamann.

Fysiske butikker kan dog have særlige regler for bytte- og returret, afhængig af om du er medlem af deres kundeklub eller ej. På samme måde kan en netbutik med kundeklub vælge at udvide returretten til mere end 14 dage - eksempelvis i juleperioden.

Det er også altid en god ide at sætte sig ind i kundeklubbens generelle vilkår, inden man melder sig ind. Læs, om det eksempelvis koster noget at være med i kundeklubben i form af et løbende abonnement.

Læs også, hvad kundeklubben skriver af betingelser for eventuelle bonus- eller medlemspoint. Der kan eksempelvis være betingelser for, hvordan og hvornår de skal bruges.

FAKTA 1: Regler for kundeklubber

  • Det skal være frivilligt for dig at tilmelde dig en kundeklub. Men en butik må som udgangspunkt gerne sige, at en særlig rabatpris kun gælder medlemmer - bare det fremgår tydeligt, eksempelvis skiltet "medlemspris".
  • Hvis butikken skilter med, at en vare koster en given pris, og varen så ved betaling koster noget helt andet for ikke-medlemmer, kan der være tale om vildledende markedsføring. Det skal fremgå tydeligt, hvilke priser der forudsætter medlemskort.
  • Kundeklubben må gerne stille krav om, at du skal give samtykke til at modtage reklamemails for at kunne blive medlem. Det skal i så fald fremgå klart, hvad du giver samtykke til.
  • Vær opmærksom på, at butikken typisk indsamler data om dig eller beder om informationer såsom dit køn, din adresse eller dine handelspræferencer. Dette skal i så fald fremgå af betingelserne.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

FAKTA 2: Gode overvejelser før du melder dig ind i en kundeklub

  • Overvej, om du reelt sparer penge på medlemstilbuddene, eller om du kan få varerne billigere andetsteds.
  • Tjek, om kundeklubben giver dig rabatter på alle varer eller kun udvalgte varer.
  • Læs, om du skal bruge opsparede bonuspoint inden for en afgrænset periode og under særlige betingelser.
  • Læs, hvad kundeklubbens regler er for bytte og retur.
  • Overvej, om det, at du måske skal afgive personlige oplysninger eller tilmelde dig et nyhedsbrev, modsvarer værdien af kundeklubben.
  • Læs også, om det koster noget at være med i kundeklubben i form af et løbende abonnement.

Kilde: forbrug.dk - den offentlige forbrugerportal.

Pressekontakt:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98.

Illustration:

Download illustration - kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af forbrug.dk ved kreditering af Louise Thrane Jensen.