Pressemeddelelse

Danskerne har svært ved at gennemskue bankmarkedet

Find ud af, hvad du betaler til din bank og pension eller forsikring. Du får cirka 40 minutter. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har bedt 100 forbrugere løse opgaven. Knap halvdelen måtte opgive at finde omkostningerne til bank og pension, mens det for forsikring var omkring hver femte, der kastede håndklædet i ringen.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 9. august 2022.


Gebyr for at betale med betalingskort i udenlandsk valuta, renteudgifter og gebyrer for at overføre penge. Den samlede pris for at være kunde i en bank kan være svær at gennemskue.

”Når kunderne har svært ved at gennemskue, hvad de betaler for deres bankforretninger, så er det også svært for dem at sammenligne bankerne og vurdere, om de har valgt den rigtige,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jacob Schaumburg-Müller.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort analysen ”Konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder”, som blandt andet undersøger, hvor aktive forbrugerne er på bankmarkedet.

Lidt over fem procent skifter årligt deres primære bank ud med en anden. Det tal har stort set været uændret de seneste ti år. I gennemsnit har danskerne været kunde hos deres nuværende primære bank i 21 år.

At mange kunder ikke skifter bank, skyldes blandt andet, at bankmarkedet for mange opleves som komplekst, og at det er svært at sammenligne produkter og banker.

Mere end ni ud af ti privatkunder kan ud over bankprodukter også købe andre finansielle produkter som realkredit, pensionsopsparing eller forsikring via deres primære bank.

”Det er vigtigt for både konkurrencen og den enkelte kundes privatøkonomi, at kunderne er aktive på bankmarkedet. Er du i tvivl, om du har den rette bank, så er det er altid en god ide at kontakte andre banker. Tag for eksempel din årsoversigt med og spørg, hvad de andre kan tilbyde for samme ydelser. Hvis du investerer meget eller bruger banken til noget andet, som ikke fremgår af årsoversigten, så spørg også, hvad det vil koste.” siger Jacob Schaumburg-Müller.

Prisoversigterne fra 18 større danske banker indeholder over 500 priser i gennemsnit. Oversigterne viser for eksempel gebyrer for pengeoverførsler til udlandet, udstedelse af forskellige kreditkort og adgang til net- og mobilbank. De fokuserer på listepriser, så det er ikke altid de faktiske priser, som forbrugerne betaler, der fremgår.

”Vi har testet, om hundrede forbrugere i løbet af 40 minutter kunne finde deres samlede bankomkostninger samt oplysninger om omkostninger for pension eller forsikring. Knap halvdelen måtte give op, og blandt dem, som fandt oplysningerne, var næsten en tredjedel usikre på tallene,” siger Jacob Schaumburg-Müller.

Han henviser til et adfærdsvidenskabeligt eksperiment, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført blandt 100 forbrugere. Halvdelen af dem blev bedt om at finde ud af, hvad de det seneste år har betalt for bank og forsikring og den anden halvdel, hvad de har betalt for bank og pension.

I foråret 2021 bad erhvervsministeren Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen undersøge konkurrencen på bankmarkedet.

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Links