Biler

Køb af elbil eller plug-in-hybrid - det skal du overveje

Hvis du overvejer at købe en elbil eller en plug-in-hybrid, er der nogle forhold, du bør være særligt opmærksom på. Blandt andet bør du undersøge batteriets rækkevidde samt tiden, det tager at lade bilen op.

Køb af elbil eller plug-in-hybrid - det skal du overveje

Gode råd til elbilister 

  • Dit kørselsbehov og lademønster har stor betydning for, hvilken løsning der er billigst for dig. Vurdér både, hvor mange kilometer du årligt kører, og hvor meget du lader på farten og hjemme, hvis du har mulighed for at få egen ladeboks.
  • Undersøg hvad forskellige løsninger vil koste over for eksempel en to- og femårig periode, før du tager beslutning om din ladeløsning. På den lange bane er det ikke nødvendigvis fordelagtigt at leje ladeboksen.
  • Hold øje med kampagner. Der kan være gode tilbud i markedet.
  • Abonnementer kan være en billig løsning, hvis du har et stort opladningsbehov. Ved et abonnement kender du i højere grad prisen på forhånd.
  • Har du et lille kørselsbehov, kan det ofte bedst betale sig at have en privat ladeboks uden serviceaftale. Det er svært at sige præcis, hvornår det skifter, men det ligger et sted mellem 5.000-10.000 årligt kørte kilometer.
  • Har du allerede reduceret elafgift, har du ikke mulighed for at få afgiftsrefusion via en serviceaftale. Det gælder for eksempel, hvis du har elvarme.
  • Før du indgår en aftale om en opladningsløsning, så tjek, hvad det eventuelt vil koste at skifte ladeoperatør. Vær opmærksom på, at der både kan være udgifter til at få sat en ny ladeboks op og få afmonteret den gamle.

Læs pressemeddelelsen:
Elbilister vælger ofte for dyre ladeløsninger

Bilens optimale rækkevidde er baseret på målemetoden WLTP, som angiver rækkevidden ved blandet kørsel.

Batteriets størrelse vil være afgørende for, hvor langt elbilen kan køre på en opladning. Jo flere kWh, desto længere rækkevidde.

Du skal være opmærksom på, at rækkevidden, som angives i bilens salgsmateriale, typisk kun nås under helt optimale forhold.

Ankenævn for biler, som behandler klager over køb af biler, har afgjort en række sager, hvor bilejere har klaget over, at elbilen ikke har kunnet køre lige så langt per opladning, som der er angivet som maksimal rækkevidde i salgsmaterialet.

I sagerne har forbrugerne typisk ikke fået medhold i, at der har været tale om en mangel efter købeloven. Ankenævnet har blandt andet lagt vægt på, at følgende forhold kan have indflydelse på elbilers rækkevidde:

  • kørselsmønster og kørestil. Elbiler bruger mere strøm ved kørsel med højere hastigheder, fx lande- og motorvejskørsel
  • hyppige accelerationer og mange stop og igangsætninger
  • koldere vejr, fx en lav batteritemperatur
  • brug af vinduesvisker, aircondition osv. og andre funktioner, som bruger strøm

Se et eksempel på en afgørelse

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at en angivelse af en elbils rækkevide ud fra en konkret vurdering kan være så afvigende, at det kan udgøre en køberetlig mangel.

Når du køber en ny bil, vil der ofte følge en fabriksgaranti med. En garanti er noget, som forhandleren frivilligt kan vælge at tilbyde dig. Selvom du tilbydes en garanti, vil du altid have din reklamationsret på 2 år, der løber fra leveringsdagen.

Når det gælder elbiler, vil garantien typisk også omfatte batteriet, eller der kan følge en særlig batterigaranti med. Undersøg, hvad garantien dækker, fx om den dækker, hvis batteriet taber kapacitet over et fastsat niveau inden for et x antal år efter købet eller op til x antal kørte kilometer.

Sæt dig også ind i, hvor lang tid garantien dækker, hvilke forpligtelser du har, om du fx skal overholde serviceeftersyn mv.

Hvis du overvejer at købe en brugt elbil eller en brugt plug-in-hybrid, skal du langt hen ad vejen være opmærksom på de samme ting, som når du køber en brugt bil, der kører på brændstof. Tjek fx, at bilen er, som sælger har lovet. Undersøg også bilens registreringsattest og synsrapport mv.

Læs mere om 'Brugte biler'

Når det gælder brugte elbiler, skal du være særligt opmærksom på, at bilens batteri på samme måde som andre batterier bliver slidt med tiden og dermed mister kapacitet.

Der kan dog være væsentlig forskel mellem de enkelte bilmodeller. Desuden kan forhold som kørselsmønstre, lademønstre, temperaturer mv. også spille ind på, hvor langt elbilen kan køre på en opladning.

Hvis du har købt en brugt elbil og mener, at batteriet er for slidt, vil dine muligheder for at få ret i en eventuel klagesag bero på en konkret vurdering af, hvor slidt batteriet er i forhold til bilens alder, mærke osv.

Viser der sig at være en fejl på elbilen, skal du altid klage til forhandleren først. Forhandleren har ret til at se fejlen og vurdere, om han mener, den er omfattet af købelovens reklamationsret eller en garanti.

Hvis forhandleren anerkender, at han skal betale reparationen, skal bilen repareres inden for rimelig tid. Hvor lang tid det er, afhænger blandt andet af fejlens art, og hvor besværligt det er at skaffe reservedele.

Mener forhandleren ikke, at fejlen er dækket af købeloven eller garantien, har du mulighed for at gå videre med sagen til Ankenævn for biler eller domstolene.

Klage over elbiler

Ankenævn for biler behandler klager, som vedrører køb af bil - både ny og brugt - over 10.000 kr. samt værkstedsregninger på over 1.500 kr.

Gå til Ankenævn for biler