Fritid og familieliv

Billetkøb til sports- og kulturarrangementer

Køb som udgangspunkt din koncert-, sports- eller festivalbillet hos en autoriseret udbyder. Så er du bedst sikret. Falder du for et godt tilbud fra en billethaj, risikerer du, at det bliver dyrt.

Billetkøb til sports- og kulturarrangementer

De autoriserede billetbureauer har et vist antal billetter til salg. Køber du din billet der, er du sikker på, at den er ægte, og at den gælder til den plads, du har bestilt.

Når du har købt din billet og står med den i hånden, ophører bureauets ansvar. Du kan derfor kun klage til billetudbyderen, hvis der opstår problemer i forbindelse med bestilling, betaling og levering af billetten.

Kan du ikke blive enig med billetudbyderen, kan du klage til Center for Klageløsning.

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

På nettet kan du finde hjemmesider, hvor du kan købe billetter hos forskellige arrangører. Hvis du køber din billet på en såkaldt online platform, skal du være opmærksom på, om du handler direkte med platformen, eller om platformen blot er formidler/mellemled. Hvis platformen kun er formidler, vil det være arrangøren, der er din egentlige aftalepart.

Sælgeren skal give forbrugerne en række oplysninger på en klar og forståelig måde, før forbrugeren indgår en købsaftale. Det gælder navn og adresse på den person eller virksomhed, som sælger varen, tjenesteydelsen eller det digitale indhold. Sælgeren skal også oplyse, om der er tale om en erhvervsdrivende eller en privatperson.

I det hele taget skal du dog være opmærksom, hvis du køber din billet på nettet. Tjek:

  • Hvem du handler med – er det arrangøren eller hjemmesiden, som formidler billetten? Det har betydning for, hvem du skal kontakte, hvis koncerten eksempelvis aflyses
  • Vær opmærksom på, at du ikke er dækket af de forbrugerbeskyttende regler, hvis sælgeren af billetten viser sig at være en privatperson
  • Tjek prisen på flere hjemmesider
  • Tjek søgeindstillingerne på hjemmesiden – er søgeresultaterne rangeret efter pris, tidspunkt eller placering?
  • Tjek gebyrer. Hvor meget betaler du i gebyr til billetformidleren?
  • Tjek vilkår for aftalen og dataopbevaring. Vil du acceptere cookies fra sælger?
  • Betal med betalingskort, når du handler. Når du har betalt med betalingskort såsom Visa/Dankort eller en betalingsapp på mobilen i forbindelse med fjernsalg - eksempelvis køb på nettet - kan banken måske tilbageføre dine penge, hvis sælgeren ikke leverer varen.
  • Hvis du afgiver din bestilling ved at klikke på en knap eller tilsvarende funktion, skal den være mærket med ”ordre med betalingsforpligtelse” eller ”køb med betalingspligt” eller lignende. Er knappen ikke mærket på denne måde, er du ikke bundet af købsaftalen.
  • Vær opmærksom på, at du ikke har fortrydelsesret, når du køber billetter til sportsbegivenheder, koncerter og andre arrangementer - heller ikke selvom du har købt dem på nettet.
  • Vær opmærksom på, om der bruges markedsføringsgreb såsom ”kun få billetter tilbage” eller ”andre kigger også her lige nu”, og lad dig ikke påvirke af det.

Fortrydelsesret

Du har ikke fortrydelsesret, når du køber billetter til sportsbegivenheder, koncerter og andre arrangementer. Heller ikke hvis du har købt dem på nettet, hvor du har fortrydelsesret i en række andre køb.

Hvis man vælger at købe billetter af en privatperson, skal man tænke sig godt om. Det er ulovligt i Danmark at sælge billetter dyrere, end de er købt. Man kan heller ikke bede om hjælp hos Center for Klageløsning, der kun kan tage sager om handler mellem virksomheder og forbrugere.

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Når du køber billetter til sportsbegivenheder, koncerter og andre arrangementer, vil du ofte blive opkrævet et eller flere gebyrer. Billetudbyderne skal oplyse tydeligt om gebyrerne og deres størrelse. De ligger typisk på 10-20 kroner per billet.

Antallet af gebyrer og størrelsen af dem afhænger af, hvor du køber din billet. De afhænger også af, om du skal have billetten tilsendt med posten, selv henter den eller printer den ud.

Gebyret er oplyst som en separat post på billetten:

Du vil ikke få gebyret tilbage, hvis arrangementet bliver aflyst, og du i øvrigt har krav på at få billetprisen refunderet.

Gebyret er inkluderet i billetprisen og ikke oplyst separat:

Du har krav på at få det fulde beløb retur, hvis arrangementet bliver aflyst, og billetten bliver refunderet.

Hvis arrangementet bliver aflyst, har du forskellige rettigheder afhængig af, om årsagen til aflysningen er dårligt vejr, konkurs eller andre forhold.

Aflysning på grund af vejret

Udendørs arrangementer vil i flere tilfælde kun blive afholdt, hvis vejret arter sig. Arrangørerne af udendørs arrangementer som teaterstykker eller koncerter vil normalt tage forbehold - eksempelvis på billetten - for at forestillingen kan blive aflyst eller afbrudt, hvis det eksempelvis regner eller tordner.

Hvis arrangementet bliver helt aflyst, vil du normalt have ret til at få din billet refunderet eller byttet til en anden dag.

Bliver arrangementet afbrudt efter start, vil dine muligheder for at få pengene retur eller et eventuelt afslag i prisen blandt andet afhænge af, om arrangøren har taget et forbehold, og hvad der i øvrigt er aftalt.

Aflysning på grund af konkurs

Bliver dit arrangement aflyst, fordi arrangøren er gået konkurs, kan det blive svært for dig at få pengene retur.

Har du betalt med et internationalt betalingskort, kan du stille krav til kortudstederen om at få tilbageført pengene til din konto. Du skal være opmærksom på, at betaling med et Visa/Dankort i Danmark sidestilles med kontant betaling.

Har du betalt kontant eller med et Dankort, kan du stille krav i konkursboet for at få pengene tilbage. Du må dog forvente, at der enten ingen penge er i boet, eller at du kun får refunderet et beskedent beløb.

Aflysning på grund af sygdom eller lignende

Bliver et arrangement aflyst, fordi en eller flere af aktørerne ikke kan deltage, kan du have krav på at få det fulde beløb refunderet eller få en billet til en anden dag.

Hvis arrangementet bliver gennemført med andre aktører, kan det i nogle tilfælde betyde, at du har krav på at få dine penge tilbage eller et afslag i prisen.

Er du utilfreds med noget under en koncert eller en teaterforestilling, skal du kontakte arrangøren med det samme, så han har mulighed for at løse problemet.

Mens du må acceptere, at der eksempelvis er lidt skubben og masen under en koncert, er det ikke alt, du bare skal acceptere. Det kan være, at der står en søjle i vejen, så du ikke kan se scenen, eller at du har fået en ståplads i stedet for en siddeplads. Der er nogle vigtige huskeregler, når du vil klage:

  • Kontakt arrangøren med det samme

Er der problemer med de fysiske forhold under koncerten/teaterforestillingen, er der dårligt udsyn til scenen, skal du kontakte en repræsentant for arrangøren - eksempelvis  en vagt ved indgangen - med det samme.

Arrangøren skal have mulighed for at rette op på problemet hurtigst muligt, eksempelvis ved at finde en anden plads til dig.

Hvis du ikke klager til arrangøren undervejs, kan du have mistet din ret til efterfølgende at få et afslag i prisen eller dine penge retur.

  • Hvis arrangøren ikke kan hjælpe dig til koncerten/teaterforestillingen

Du kan muligvis være berettiget til at få et afslag i prisen eller at få dine penge retur.

Klag derfor skriftligt til arrangøren, eksempelvis per mail, når du kommer hjem. Husk at gemme en kopi af din klage, så du senere kan dokumentere, at du har klaget.

  • Kontakt Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Kan du ikke blive enig med arrangøren, har du mulighed for at klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Det kræver dog, at din billet har kostet over 1.110 kroner, eller at du har købt flere billetter på én gang, som tilsammen har kostet over 1.110 kroner.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager kan kun kan tage stilling til faktiske fejl, såsom at du har fået en ståplads i stedet for en siddeplads.

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Pas på billethajer

Når de autoriserede billetformidlere melder alt udsolgt til store koncerter og sportsbegivenheder, er det fristende at prøve at skaffe billetter via andre kanaler. Men vogt dig for billethajerne. Det kan blive både dyrt og ærgerligt at havne i gabet på sådan en.

Med jagten efter en eftertragtet billet på det private marked følger risikoen for:

  • at betale for meget for billetten
  • at få dårlige pladser
  • ikke at få billetten 
  • at billetten er falsk

I så fald har du betalt dyrt for absolut ingenting.

Sørg altid for at få sælgerens kontaktoplysninger, hvis du køber billetter privat.

Husk, at Mæglingsteamet for Forbrugerklager ikke behandler klager, hvor sælgeren er en privatperson. I stedet må du gå til domstolene.

Gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Gå til domstol.dk

Ofte stillede spørgsmål

Når en koncert bliver aflyst, kan du ikke nødvendigvis kræve at få billetgebyret, du har betalt til billetdistributøren, refunderet. Du betaler billetgebyret til billetdistributøren for at reserve pladser til koncerten og få udstedt billetterne. Denne ydelse har du jo modtaget, og billetdistributøren kan ikke gøre for, at koncertarrangøren må aflyse koncerten.

Læs mere om billetkøb

Du må gerne videresælge koncertbilletterne, hvis du fx ikke selv kan komme til koncerten. Du må dog højest sælge dem til den pris, de oprindeligt har kostet.

Hvis der er tale om billetter, som du har fået gratis, fx gennem en konkurrence, du har deltaget i, må du gerne forære billetterne væk, men ikke videresælge dem.

Læs mere om billetkøb