Pressemeddelelse

Presset fra regninger kan ofte lettes

Hvis regningerne bliver svære at betale, er det vigtigt at kende sine rettigheder og tage aktive valg om sit forbrug og sin økonomi. Den offentlige forbrugerportal forbrug.dk har samlet gode råd.

Stigende renter og højere priser på el, benzin, gas og dagligvarer; økonomien strammer, og leveomkostninger og renteudgifter er steget.

"Der er ofte noget at opnå ved at forholde sig kritisk til sine regninger. Det gælder, uanset om man allerede nu har svært ved at betale eller kan mærke, at det snerper til den kommende tid," siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Måske er der råd til at betale regningerne nu, men det ikke er sikkert, at pengene også slår til om nogle måneder.

"Tag kontakt til virksomheden, du skylder penge, så snart du kan se, at det bliver et problem at betale. Jo før, des bedre. Husk på, at virksomheden også er interesseret i at finde en løsning frem for en proces med rykkerskrivelser og i sidste ende inkasso," siger Susanne Aamann.

Ofte er det muligt at finde løsninger ved at tale med den virksomhed, man skylder penge. Det kan for eksempel være, at betalingsfristerne kan rykkes, at regningen kan deles op i flere rater, eller at en del af gælden kan eftergives - alt efter hvor alvorlig situationen er.

Hvis man som forbruger i stedet vælger at ignorere regningerne og undlade at betale, så kan det blive ganske dyrt. Virksomheden vil typisk sende rykkerskrivelser med gebyrer, og i sidste ende kan sagen sendes til inkasso, hvor forbrugeren risikerer at skulle betale omkostningerne.

Ud over at tage hånd om de akutte regninger, som står for døren lige nu, kan mange forbrugere have gavn af at gennemgå deres øvrige udgifter –ikke mindst de tilbagevendende udgifter.

"Vi ved, at mange forbrugere kan spare penge ved at give deres aftaler et tjek og undersøge, om der kan skæres en bid af regningerne ved at skifte produkt eller udbyder. Ofte kan der indgås nye og bedre aftaler, hvor forbrugerne stadig får dækket deres behov," siger Susanne Aamann.

Tidligere undersøgelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vist, at forbrugerne ofte er meget loyale, når det eksempelvis gælder bank, realkredit, tandlæge, autoværksted og forsikringer. Det kan der være andre grunde til end prisen.

Undersøgelserne viste dog også, at de forbrugere, som var villige til at undersøge, om de kunne få noget bedre, ofte fik en gevinst ud af at skifte til et andet produkt eller ydelse enten hos deres nuværende leverandør eller hos en ny.

"Det kan være, at der er kommet bedre produkter på markedet, siden aftalerne oprindelig blev indgået. For eksempel har vi set mobil- og bredbåndsselskaber lancere nye tilbud, som nogle af de eksisterende kunder kunne have fordel af at skifte til," siger Susanne Aamann.

En gennemgang af de tilbagevendende udgifter vil ofte afsløre, at forbrugerne betaler til noget, de slet ikke bruger. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde i april 2022 en undersøgelse af danskernes abonnementer. Den viste, at mere end hver femte forbruger betaler for et abonnement, de ikke bruger eller ikke vurderer, at de får nok ud af.

FAKTABOKS: Tjeklisten: Gode råd når det kniber med at betale

  • Forsøg at finde en løsning med den virksomhed, du skylder penge, hvis du ikke tror, du har råd til at blive ved med at betale. Jo før, des bedre.
  • Undersøg om det, du betaler for, svarer til dine behov, og om du kan få et bedre eller billigere alternativ. Det gælder for eksempel dit mobilabonnement, dine forsikringer og dine boliglån.
  • Tag et kig på dine abonnementer og se, om du eventuelt kan undvære nogle af dem.
  • Forsøg at forhandle om prisen, hvis det er nødvendigt for dig at købe en ny, større vare såsom et køleskab.
  • Tal med din bank eller en gældsrådgiver, hvis du har fornemmelsen af, at din økonomi er ved at køre af sporet. Der er flere steder, som tilbyder gratis og uvildig gældsrådgivning.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

Pressekontakt:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98.

Læs mere på forbrug.dk om:

Læs om gæld, inkasso og rykkergebyrer

Læs om uafhængig rådgivning og gældsrådgivning

Illustration:

Link til illustration. Kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af forbrug.dk ved kreditering af Louise Thrane Jensen.