For virksomheder

Valget mellem reparation og omlevering

Kunden vælger i første omgang, om varen skal omleveres eller repareres. Uanset kundens valg, kan du afvise kravet, hvis det påfører dig uforholdsmæssige omkostninger.

Denne artikel er for virksomheder. Hvis du er forbruger, gå til Forbrugerleksikon.


Du skal være opmærksom på, at det er dig som erhvervsdrivende, der skal bevise, at kundens valg, fx omlevering, påfører dig uforholdsmæssige omkostninger.

Når du skal vurdere, om omkostningerne er uforholdsmæssige, må du beregne, hvad det vil koste at omlevere varen, og hvad det vil koste at reparere.

Prisen for reparation er arbejdsløn, reservedele og eventuelle andre omkostninger.

Hvis der ingen prisforskel er, kan kunden frit vælge mellem omlevering og reparation. Selvom der er en prisforskel, så det fx er dyrere for dig at omlevere end at reparere, er det ikke sikkert, at du kan afvise kundens krav om at få varen omleveret.

Du skal også tage hensyn til, hvor stor ulempe det er for kunden at undvære varen, mens den bliver repareret. Du kan gøre ulempen for kunden mindre, hvis du stiller en lånegenstand til rådighed.

De fleste kunder vil vælge at få en vare byttet frem for at vente på en reparation. Men selvom det altid vil være en ulempe for kunden at have en vare til reparation, må du i mange tilfælde gerne vælge den løsning, hvis det er den billigste for dig. I hvert fald i første forsøg.

Levering af digitalt indhold og digitale tjenester

Hvis der er en mangel på det digitale indhold/den digitale tjeneste, herunder digitale elementer i en vare, kan du som sælger vælge mellem afhjælpning, fx reparation, eller omlevering til et nyt produkt.

Opdateret 01.01.2022