Købet hæves

Når købet hæves, skal du have varen tilbage, og kunden skal have sine penge retur. Kunden skal have det beløb retur, han i sin tid betalte for varen.

Artikel

Denne artikel er for virksomheder. Hvis du er forbruger, gå til Forbrugerleksikon.


Det gælder uanset, om den siden er steget eller faldet i pris. Det gælder også, selvom varen har mistet værdi som følge af forbrugerens normale brug af den.

I nogle tilfælde vil du kunne have ret til at fratrække et beløb for den nytteværdi, forbrugeren har haft.

Hvis der er købt flere varer på en gang

Hvis varen er en del af et samlet køb, kan du risikere at måtte hæve hele handlen, selvom der kun er noget i vejen med en enkelt vare. Det kan fx være et spisebord med seks tilhørende stole, en habit med bukser, jakke og vest eller to ens sofaer.

Det er kun et samlet køb, hvis det er købt samtidig. Varerne skal også have en naturlig sammenhæng.

Hvis varerne derimod intet har med hinanden at gøre, kan kunden kun hæve købet af den vare, der er fejl ved. Det kan fx være, at kunden samtidig har købt et spisebord, en standerlampe og en seng til børneværelset.

Penge – ikke tilgodebevis

Kunden skal have sine penge retur. Du må altså ikke udlevere et tilgodebevis, når købet hæves, fordi varen er mangelfuld.

Du kan nægte at tage en vare retur, hvis kunden har ødelagt den ud over, hvad almindelig brug medfører. Det kan fx være en computer, der har været tabt, eller sko der er blevet mishandlet eller er slidt op. I sådan en situation har forbrugeren i stedet ret til et afslag i købesummen.

Du kan dog ikke afvise at tage varen retur, hvis du nemt og billigt kan udskifte eller reparere den del af varen, kunden har ødelagt. I den situation kan udgiften til reparationen fratrækkes beløbet, kunden skal have retur.

Du kan forlange at få varen tilbage i sin helhed. Fx skal computeren således leveres tilbage med al tilbehøret. Du kan dog ikke forlange at få originalemballage, brugsanvisninger og andre løse papirer tilbage.

Regler: Levering af digitalt indhold /digitale tjenester

Hvis der er tale om ophævelse af levering af digitalt indhold/digitale tjenester, som kunden har fået leveret over en periode, skal kunden have penge tilbage for den periode, hvor det digitale indhold/den digitale tjeneste har været mangelfuldt, og for den periode, som var tilbage, hvis kunden ikke havde hævet købet.

Kunden skal have pengene tilbage uden unødig forsinkelse og senest inden for 14 dage fra tidspunktet, hvor kunden gav dig besked om at ophæve købet. Pengene skal overføres til det betalingsmiddel, som kunden i sin tid betalte med, og du må ikke opkræve gebyrer i forbindelse med tilbagebetalingen.