Nye og brugte varer

Tøj og sko

Hvis du køber tøj eller sko i en fysisk butik, så undersøg, om butikken tilbyder returret. På nettet har du 14 dages fortrydelsesret.

Tøj og sko

Misbrug af sko og støvler

Hvis du bruger et par spinkle selskabssko til hverdagsbrug, kan du ikke forvente at få ret i en klage over, at de ikke holder særlig længe.

Det samme gælder, hvis du snører dine sko og støvler på en anden måde, end de er beregnet til, hvis du har for vane at træde dine sko og støvler af uden at snøre dem op, eller hvis du ikke lyner lynlåsen helt ned, så de slides forkert.

Men hvis fejlen ikke skyldes forkert brug, har du ret til at få dem repareret eller omleveret. Hvis det ikke kan lade sig gøre, har du ret til at få pengene helt eller delvist tilbage.

Afsmitning

+ Hvis der er meget tydelig afsmitning.
÷ Du må regne med en vis mindre afsmitning fra skind. Afsmitning kan også skyldes, at skoene har været meget våde, eller at du har meget varme fødder.

Farveforskel

+  Hvis skoene ikke er taget i brug.

Farven skaller af eller slipper

+ Det er ofte en materiale- eller fabrikationsfejl.

Foret i sko og støvler er løst, revet eller slidt

+  Hvis foret har en utilstrækkelig styrke.
÷  Hvis det er slidt itu pga. uhensigtsmæssig brug. Eksempelvis når sko eller støvler ikke er snøret korrekt, fordi det er på mode ikke at bruge de øverste snørehuller. Forkert snøring giver forkert slid, og det er skoen ikke beregnet til. Et andet eksempel er, hvis foden bliver presset ned i skoen, selvom skoen ikke er snøret op, eller skoen ikke passer i størrelsen.

Lynlåse

+ Hvis lynlåsen er svag, og skaden er fra 3-5 cm og opefter.
÷ Hvis lynlåsen ikke er trukket helt ned ved af- og påtagning.
÷ Hvis skaden sidder i en brugsfold, og lynlåsene har gnedet mod hinanden under gang.

Metaldele fx spænder og knapper irrer eller ruster

+ Det er mest sandsynligt på grund af materialefejl.

Overlæderet revner

+ Hvis skindet er skørt, tyndt eller let kan rives i stykker.
- Manglende vedligeholdelse.

Skoene er ikke vandtætte (tåler ikke vand eller tager vand ind)

÷ Læderfodtøj og lædersåler er ikke vandtætte.
+ Hvis gummistøvler og fodtøj med TEX-materialer fx Gore-Tex, tager vand ind, medmindre der er tegn på 'nærkontakt' med skarpe genstande.
+ Hvis sko eller støvler fremstår som robuste og er solgt som vinterstøvler, uden det er oplyst, at de ikke er vandtætte.

Skoene udvider sig for meget

+ Det er en materialefejl, hvis skindet er løst og tyndt.

Slibefejl

+ Hvis der er slibefejl på læderet i samlingen mellem sål og overlæder.

Stilethæle

Om en klage over stilethæle er berettiget afhænger af, hvordan bruddet ser ud, og hvilke tegn der er på intens brug.
÷ Hvis stilethælen er revet løs. Selskabssko er sarte, derfor tåler de kun at blive brugt til 'pænt' brug.
÷ Hvis stilethælen knækker, fordi du eksempelvis sidder fast i en rist.
+ Hvis fastgørelse af stilethælen er dårligt udført (kan kun ses, når hælen er knækket).

Syninger og sømme går op

+ Det er ofte en fabrikationsfejl.
÷ Hvis det skyldes, at skoen er slidt det pågældende sted.

Såler

+ Sålerne går fra grundet dårlig limning.
÷ Lædersåler slides hurtigt.

Udblokning af sko

Udblokning af sko og støvler er en hårdhændet metode, der anvendes for at gøre fodtøjet mere rummeligt og give en bedre pasform.

Generelt bør en skomager eller reparatør advare dig om risikoen for, at læderet kan revne, og at der også er risiko for, at fodtøjet skifter udseende.

Går udblokningen galt, kan du rette krav om erstatning imod den erhvervsdrivende, der har udført blokningen, hvis der ikke er oplyst om risikoen.

Det er svært at få erstatning

Fodtøj, der skal blokkes, har i forvejen en væsentlig nedsat brugsværdi for forbrugeren.

Hvis en blokning går galt, tager Forbrugerklagenævnet hensyn til den nedsatte brugsværdi, når en eventuel erstatning bliver udmålt.

Desuden koster er blokning normalt mindre end 720 kroner, som er Forbrugerklagenævnets nedre grænse for skoklager.

Tøjet har mistet farve

Alt tøj vil med tiden miste farve på grund af vask og almindelig brug. Tøjet vil også falme over tid, hvilket vil sige, at det mister farve, fordi det bliver udsat for almindeligt dagslys.

+ Hvis tøjet falmer hurtigt og tydeligt efter købet på grund af lyspåvirkning.
+ Hvis farven slides af, så tøjet får hvide slidmærker, uden at det er meningen.
+ Hvis farvetabet er urimelig stort
- Hvis tøjet ikke er vasket og renset efter anvisningerne i tøjet
- Hvis tøjet falmer normalt i forhold til brugen

Farveændringer, farveudløb, farveafsmitning og skjolder

Hvis der står i vaskeanvisningen, at tøjet kan vaskes, renses og/eller stryges, så skal tøjet også kunne holde til dette. Men vask og rens slider på tøjet – også selvom du følger anvisninger. Du kan ikke forlange, at et stykke tøj kan holde til gentagne gange at blive vasket og renset, uden at det kan ses på tøjet.

+ Hvis mønsteret er løbet ud efter vask 
+ Hvis farverne er løbet, mens tøjet har hængt til tørre 
- Hvis tøjet tørres forkert. Undgå for eksempel at tørre tøjet ved at rulle det stramt ind i håndklæder. Tryk i stedet vandet ud i håndklæder, og lad det derefter lufttørre 
- Hvis tøjet ikke er vasket og renset efter anvisningerne i tøjet
- Hvis vaskepulveret ikke har været ordentlig opløst ved håndvask. Koncentreret vaskepulver på enkelte områder af tøjet kan betyde, at farven løber ud i det pågældende område.
- Hvis tøjet har ligget for længe i blød

Pilling (at tøjet ’fnulrer’)

Pilling vil sige, at små tøjfibre sætter sig som fnuller på tøjets overflade, så tøjet får et loddent udseende. Tøjfibrene kan ikke børstes af, men sidder fast på tøjet.

Tøjet vil ofte fnulre, hvis syntetiske fibre blandes med bomuld eller uld. Blødt tøj fnulrer mere end tøj med en mere fast eller kompakt vævning.

Pris og kvalitet har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om tøjet fnulrer mere eller mindre.

+ Kan tøjet bruges til det, det er købt til. Er det for eksempel en stor tung trøje til fritidsbrug, så vil pilling være mere acceptabelt, end hvis det er en sart tynd bluse til pænt brug.

Sømme der trækker skævt

+ Hvis mønsteret sidder skævt på grund af skæve sømme
+ Hvis sømmene skrider i en jakke eller frakke på grund af fabrikationsfejl
+ Hvis tøjet snor sig.
- Hvis tøjet er for småt. Sidder tøjet for stramt, så vil sømmene ofte skride.

Masker, der løber

+ Hvis en søm er skævt syet, så ikke alle masker er fæstnet ordentligt
- Hvis tøjet har været udsat for en skade eller overbelastning

Stoffet krøller

Viskose og bomuld krøller, når det bliver brugt, men tøjet kan imprægneres for at undgå, at det krøller.

+ Hvis du er blevet lovet, at tøjet er strygefrit / krølfrit, og det kan dokumenteres. Hvis det ikke står i tøjet, at det er krølfrit /strygefrit, så kan du spørge ekspedienten om dette, og få svaret skrevet ned på kvitteringen.

Dun og for stikker ud af jakker

+ De hvide fibre fra vatteringen stikker gennem stoffet
+ Dunene stikker i udpræget grad igennem stoffet
- dunene stikker i mindre grad igennem stoffet

Tøjet smitter af på andet tøj eller på møbler

+ Hvis der ikke står i tøjet, at det smitter af, eller at det skal vaskes før brug, så kan der være grundlag for at klage med henblik på erstatning
- Hvis der står i tøjet, at det smitter af
- Hvis der står i tøjet, at det skal vaskes før brug

Oplægning af skrædder

+ Hvis målene ikke svarer til det, der er aftalt. Sørg for at få en skriftlig aftale med skrædderen, inden han begynder at lægge tøjet op. Af aftalen skal det fremgå, hvor meget I har aftalt, vedkommende skal lægge tøjet op.

Uld, der filter

Hvis uld bevæges for meget, mens det er vådt, så vil det filte. Vaskemaskinernes uldprogrammer vugger derfor forsigtigt tøjet i vandet, mens det vaskes. Vasker du tøjet i hånden, skal du undgå at gnubbe det eller bevæge det for meget i vandet.

- Vaskeanvisningen er ikke fulgt.
- Vask i hånden, hvor tøjet gnubbes meget.

Krympning

+ Hvis tøjet er vasket efter vaskeanvisningen, og det er krympet meget.

- Hvis tøjet ikke er vasket efter anvisningen.

Små huller i tøjet

+ Hvis hullerne skyldes fejl i vævningen.

- Hvis hullerne er opstået på grund af små skadedyr. Det kan være møl, tæppebiller eller sølvfisk.

Tøj og sko til børn

Børn bruger deres sko og tøj mere hårdt, end voksne ofte gør, og tøj og sko slides derfor hurtigere. Det kan sælgeren ikke nødvendigvis gøres ansvarlig for.

+ Hvis tøjet går i stykker på grund af materialefejl
- Hvis tåspidserne på sko, støvler og sandaler er ødelagt af, at barnet har bremset eller sat fra for at få fart på cykler og andet legetøj med hjul
- Hvis velcrolukninger er holdt op med at virke, fordi de er fyldt med sand, græs og jord.
- Hvis tøjet er slidt på knæ og bagdel, fordi barnet har kravlet og siddet på asfalt og andre underlag, der er hårde ved tøjet
- Hvis syningerne brister, fordi tøjet bliver strakt, når barnet kravler og klatre.
- Hvis lynlåsene ikke lynes helt ned, før tøj og støvler tages af.

 

Køber du dit tøj eller dine sko i en fysisk butik, er det en god idé at spørge butikken, om de vil tage det retur, hvis du fortryder købet. Det er nemlig ikke en ret, du kan kræve, men en service, som butikken kan vælge at tilbyde.

Hvis butikken tilbyder at bytte tøjet eller tage det retur, hvis du fortryder købet, så skal du huske på, at tøjet eller skoene skal leveres tilbage i væsentlig samme stand.

Du må gerne prøve det købte tøj, for eksempelvis at se, om det passer sammen med noget af dit andet tøj eller for at vise det til folk, hvis mening du gerne vil høre. Men hvis du overvejer at fortryde dit køb, så er det ikke meningen, at du skal bruge tøjet.

Hvis tøjet virker, som om det har været brugt, når du kommer tilbage til butikken med det, kan butikken nægte at tage det retur.

Det vil sige, at du bør undgå at gå med tøjet i længere tid, da det bliver krøllet og trukket ud af facon, når du går med det. Tøjet optager også hurtigt dufte fra både huden og fra sæbe, cremer og parfume.

Du bør også undgå at gå med sko eller støvler på asfalt eller andre underlag, der kan ridse sålerne. Skoene skal fremstå helt nye, hvis du vil levere dem tilbage.

Det er forretningen alene, der opstiller betingelserne for fortrydelsesretten.

Har du købt tøjet eller skoene på nettet i Danmark eller et andet EU-land, har du 14 dages fortrydelsesret. Din fortrydelsesfrist starter, når du har modtaget tøjet eller skoene.

  • Er der tale om nyt eller næsten nyt tøj eller tekstiler, vil det normalt være købesummen.
  • Er tøjet eller tekstilerne beskadiget allerede ved indleveringen, er værdien mindre. Det kan være tilfældet, hvis tøjet eller tekstilerne allerede ved indleveringen var meget slidte eller havde pletter, der ikke kunne gå af.
  • Er det noget ældre tøj eller tekstiler, vil værdien blive nedskrevet år for år. Hvis du har indleveret et ældre stykke tøj til rens, kan du altså ikke kræve tøjets købesum som erstatning, hvis der opstår en skade under rensningen.

De skader, der typisk opstår i forbindelse med en rensning, er:

  • Misfarvning
  • Krymp
  • Knapper, perler og andet pynt smelter
  • Besætninger af plast eller skind bliver stift eller misfarver varen
  • Vatteringer og fyld i eksempelvis puder og tæpper klumper sammen

Det vil typisk være renserens ansvar, hvis:

  • Renseren ikke har fulgt den isyede behandlingsanvisning
  • Renseren ikke har handlet fagmæssigt korrekt
  • Renseren giver varen en anden behandling end den, I har aftalt
  • Renseren ikke tager forbehold for, at varen ikke tåler den behandling, du ønsker
  • Varen bliver væk, mens den er på renseriet, fordi renseren ikke har passet godt nok på den

Det vil typisk ikke være renserens ansvar, hvis:

  • Den isyede behandlingsanvisning er forkert, og renseren ikke burde have indset det
  • Du ønsker en bestemt behandling på trods af, at renseren har taget forbehold for mulige skader
  • Varen ikke kan blive ren ved den behandling, den kan tåle
  • Varen bliver stjålet under et indbrud eller går til ved brand

Når der sker en skade på tøj og tekstiler i forbindelse med en rensning, kan det være en rensefejl, eller det kan være varen, den er gal med.

Hvis skaden sker under en rensning, skal du først og fremmest klage til renseriet. I kan eventuelt aftale, om det er rimeligt, at renseriet prøver at rette op på skaden, eller om der straks kan udbetales en passende erstatning. Hvis I ikke kan blive enige, skal du klage skriftligt til renseriet. Husk altid at have dokumentation for din klage.

Hvis renseriet afviser din klage, skal du også klage til butikken, hvor du har købt det, hvis varen er under to år. Hvis butikken også afviser din klage, kan du gå til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager behandler klager over tøj og tekstiler, der har kostet mere end 720 kroner. Når det gælder rensninger, vil du typisk få behandlet din klage, hvis dit erstatningskrav er af en vis størrelse.

Hvis varen er under to år gammel, kan du også klage i butikken, hvor den er købt.

Det vil typisk være sælgerens ansvar hvis:

  • Den isyede behandlingsanvisning er forkert
  • Varen er sammensat på en måde, så den reelt ikke tåler hverken rens eller vask, og du ikke er blevet gjort tydeligt opmærksom på det ved købet

Renseriet har pligt til at opbevare dit tøj, hvis du ikke afhenter det efter rensning. Renseriet skal i så fald prøve at komme i kontakt med dig, så du kan afhente tøjet.

Der er ikke en fast regel for, hvor længe renseriet skal opbevare dit tøj, men jo dyrere dit tøj er, jo længere tid skal renseriet opbevare det.

  • Tjek prisen på abonnementet. Vær opmærksom på, om du ud over abonnementsprisen også skal betale per stykke tøj
  • Undersøg, om der er tale om et løbende abonnement, eller om abonnementet automatisk udløber
  • Vær opmærksom på eventuelle gebyrer eller ekstra beløb, som kommer oven i abonnementsprisen - eksempelvis for rens, fragt eller forsikring. Hvis gebyret er uundgåeligt, skal det indregnes i abonnementets pris
  • Undersøg, om der er en forsikring inkluderet i abonnementsprisen, eksempelvis i tilfælde af, at tøjet skulle få skader, mens det er i din varetægt
  • Tjek, om abonnementet er med eller uden binding. Generelt kan du opsige en løbende aftale efter 5 måneder med 1 måneds varsel til udgangen af en måned
  • Du har ret til at opsige abonnementet samme sted, som du tegnede det. Det vil sige, hvis du tegnede det på nettet eller via mobiltelefon, har du ret til at opsige det samme sted. Tag eventuelt screenshots af din opsigelse.
  • Det er dig, som skal bevise, at du har opsagt abonnementet, hvis der senere opstår strid om det. Du skal også kunne bevise, at opsigelsen er nået frem til virksomheden.
  • Det er derfor bedst, hvis du opsiger abonnementet skriftligt, så du kan gemme en kopi af din mail.

Hvis du har tegnet et abonnement på leje af tøj via fjernsalg - eksempelvis på nettet - men fortryder det, har du ifølge forbrugeraftaleloven 14 dages fortrydelsesfrist. Fortrydelsesfristen løber, fra du indgår aftalen.

Du kan dog komme ud for, at du bliver bedt om at give samtykke til og anerkende, at din fortrydelsesret ophører, selv om de 14 dage endnu ikke er gået. Det kan være, hvis du vil tage abonnementet i brug, inden fortrydelsesfristen er udløbet. Hvis du giver samtykke til og anerkender, at din fortrydelsesfrist ophører, skal virksomheden sende dig en bekræftelse på dette.

Har I ikke aftalt, at fortrydelsesretten bortfalder, og leverer sælgeren tjenesten, inden de 14 dage er udløbet, kan du fortryde købet, uden at sælgeren kan opkræve betaling.

Du har ansvaret for tøjet, fra det er leveret til dig og frem til, at det er leveret tilbage til virksomheden. Når du skal returnere tøjet til butikken, så få derfor en kvittering fra postbutikken, så du kan bevise, at tøjet er sendt tilbage.

Når du modtager tøjet, så tjek, om det er i rimelig stand, så du ikke kommer til at hæfte for andres skader.

Du kan blive stillet til ansvar, hvis der kommer skader på tøjet, eller hvis det bliver stjålet, mens det er i din varetægt.

Det er derfor vigtigt, at du eksempelvis tjekker diverse rense- og vaskeanvisninger, når du modtager tøjet.

Du vil ikke hæfte for almindeligt slid på tøjet.

Ofte stillede spørgsmål

Hvis dine bukser har smittet meget af på et møbel, vil du i visse tilfælde kunne kræve købet af bukserne ophævet. Derudover vil du eventuelt kunne kræve erstatning for den ødelagte sofa af enten butikken, der har solgt bukserne, en eventuel mellemhandler eller producenten af bukserne.

Læs mere om sælgers produktansvar

Hvis du opdager en fejl ved dine nyindkøbte sko, og det skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, så hører det under den toårige reklamationsret. Sådanne fejl er butikkens ansvar, og den kan fx tilbyde dig omlevering eller reparation.

Er der tale om almindeligt slid eller uhensigtsmæssig brug af skoene, vil fejlen som udgangspunkt ikke være dækket af reklamationsretten.

Læs mere om reklamationsretten

Se eksempler på skofejl

Læs mere om mangler ved varen

Når dine bukser bliver slidt meget hurtigt, kan det enten skyldes en mangel ved varen, eller at du har brugt bukserne på en måde, de ikke er beregnet til.

Hvor længe tøjet holder, kommer an på både kvalitet, og hvordan tøjet bruges.

Er der tale om almindeligt slid, vil fejlen som udgangspunkt ikke være dækket af reklamationsretten. Har du ellers brugt og behandlet bukserne efter anvisningerne fra butikken og efter det, der står i bukserne, så kan fejlen muligvis være dækket af reklamationsretten. 

Se eksempler på tøjfejl

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om mangler ved varen

Butikken har som udgangspunkt ét til to forsøg til at afhjælpe mangler på en vare. Det kan de gøre ved at omlevere eller reparere varen.

Hvis den samme fejl opstår igen på de omleverede eller reparerede sko, kan du have ret til at få pengene tilbage.

Er der derimod tale om en ny fejl, kan butikken godt have ret til at forsøge at omlevere eller reparere skoene igen. Hvis dette ikke løser problemet, har du oftest ret til at ophæve købet. Hvis der blot er tale om en mindre væsentlig mangel, kan du eventuelt få et afslag i prisen.

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om afhjælpningsforsøg

Er dine nye sko gået i stykker eller blevet slidt meget hurtigt, kan det enten skyldes fejl ved skoene, eller at du har brugt dem på en måde, de ikke er beregnet til.

De fejl, der opstår, fordi du ikke bruger skoene rigtigt, vil ikke være dækket af reklamationsretten.

Har skoene derimod en materiale- eller fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, så hører det under reklamationsretten. Sådanne fejl er butikkens ansvar, og den kan fx tilbyde dig omlevering eller reparation.

Se eksempler på skofejl

Læs mere om mangler ved varen

Læs mere om reklamationsretten

Hvis hælen går løs eller knækker af, og det skyldes en fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, har du ret til at få skoene repareret eller omleveret. Hvis de ikke kan repareres, og butikken ikke har et andet par magen til, har du ret til at få pengene tilbage.

Hvis der er tegn på, at hælen er knækket, fordi den har siddet fast mellem nogle fliser, eller hvis fx selskabssko bærer præg af at være brugt som hverdagssko, kan du ikke forvente at få ret i en klage.

Se eksempler på skofejl

Hvis fx en jakke kort tid efter købet går op i sømmene, eller foret skrider fra hinanden, kan det være, at tøjet er af dårligere kvalitet, end hvad det er rimeligt at forvente.

Hvis det skyldes en fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, giver købeloven dig ret til enten at få tøjet repareret eller omleveret til en ny vare magen til den, du købte. Kan dette ikke lade sig gøre, har du ret til at få pengene tilbage.

Se eksempler på tøjfejl

Læs mere om reklamationsretten

 

Lynlåse er omfattet af købelovens reklamationsret på to år. Så selvom der ikke er givet garanti på lynlåsen, må den ikke gå i stykker ved almindelig brug, og butikken kan derfor være forpligtet til at reparere den. Hvis ikke det kan lade sig gøre, kan du få en vare eller pengene tilbage.

Læs mere om reklamationsretten

Læs mere om forskellen på garanti og reklamationsret

Hvis tøjet er blevet fejlbehandlet på renseriet, kan du kræve at få tøjet erstattet. Du kan kun få erstatning for det tab, du har haft. Beløbets størrelse afhænger blandt andet af tøjets alder og stand.

Renseriet er dog kun ansvarligt, hvis det har lavet en fejl, fx hvis krympningen skyldes, at renseriet har vasket tøjet i stedet for at rense det. Hvis renseriet har fulgt anvisningerne, kan det ikke gøres ansvarligt.

Læs mere om rens og vask

Et renseri skal kun erstatte de varer, det har ødelagt. Renseriet skal som udgangspunkt kun erstatte jakkens værdi, hvis det kun er jakken, der er blevet renset. Du kan kun få erstatning for det tab, du har haft. Erstatningens størrelse afhænger blandt andet af jakkens alder og stand.

Hvis du ved indleveringen har gjort renseriet opmærksom på, at jakken hører til en habit, er renseriet ansvarlig for at erstatte hele sættets værdi, hvis der skulle gå noget galt.

Læs mere om rens og vask

Quiz om tøj og sko

Tag quizzen

Klager over tøj, sko og rens

Hvis du vil klage over fejl og skader på dit tøj og sko, skal du først kontakte den virksomhed, du har købt varen af, eller det renseri, du har brugt.

Hvis I ikke kan nå til enighed, kan du tage din sag videre til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

Læs mere om Mæglingsteamet for Forbrugerklager

Relevant lovgivning

Læs mere om reklamationsret, garanti og fortrydelsesret under menupunktet 'Regler'.

Gå til 'regler'

Måske du også kunne være interesseret i