Øvrige nyheder

Flere betaler juleindkøbene med mobilen

Når danskerne køber julegaver, er det ikke ligegyldigt, hvilken betalingsløsning de vælger. Betalinger med mobiltelefon vinder frem, men det er værd at overveje, hvilket betalingskort der er tilknyttet.

Denne pressemeddelelse er udsendt de 22. december 2022.


Julehandlen er en af årets største handelshøjtider. I år ventes flere at finde mobiltelefonens betalingsapp frem, når de står ved kassen eller skal trykke de sidste klik i netbutikken.

De mobile betalingsløsninger via apps udgør i dag et vigtigt alternativ til det traditionelle fysiske betalingskort. Det fremgik af "Betalingsrapport 2022", som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hvert andet år udarbejder for erhvervsministeren.

I de mobile betalingsløsninger har brugeren typisk ét betalingskort som det primære. Men det er ikke altid det primære kort i den mobile løsning, som er det bedste valg.

"Når man køber julegaver, er det en god idé at tænke over, hvordan man vælger at betale, og betaler man med sin mobiltelefon; så være bevidst om, hvilket kort man har tilknyttet appen. Betalingskort har forskellige vilkår, så valget af kort kan få betydning, hvis noget går galt," siger Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Valget af kortmærke kan især have betydning for forbrugerens rettigheder, hvis butikken går konkurs, hvis der leveres en kopivare, eller varen på anden vis er mangelfuld eller defekt, og hvis forbrugeren fortryder sit køb af varen.

"Det hænder, at forbrugerne står i en bedre situation, hvis de har betalt med et bestemt kortmærke. Vi kan ikke anbefale det ene kort frem for det andet, for det vil altid afhænge af situationen. Men jeg vil opfordre til, at man får styr på, om der følger særlige forsikringer eller andre fordele med ens kort og så huske, at det ikke altid er det primære kort, der er det bedste," siger Susanne Aamann.

Alene det at have betalt med et betalingskort, når der handles på nettet, kan være en fordel frem for at betale med en traditionel bankoverførsel. Det skyldes de såkaldte regler om "charge back". De indebærer, at banken kan trække de penge, som er hævet via et betalingskort, tilbage på kontoen - eksempelvis hvis varen aldrig kommer frem, eller hvis der trækkes flere penge end aftalt ved købet.

"Det er en forudsætning for charge back, at du har betalt med et betalingskort, hvor du også har indtastet kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre eller med en betalingsapp på mobilen, hvortil der er tilknyttet et kort. Derfor er du alt andet lige bedre stillet og mere sikker, hvis du bruger én af de to betalingsløsninger. Reglerne om charge back gælder nemlig ikke, hvis du eksempelvis har overført pengene via din netbank," forklarer Susanne Aamann.

Skulle der alligevel opstå problemer, så kontakt i første omgang butikken for at finde en løsning. Er det ikke muligt, så kontakt banken med henblik på at få den til at tilbageføre pengene. Og hvis du har mistanke om svindel, skal du straks kontakte banken eller din betalingsudbyder.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, er samlet en række uvildige råd om digitale betalinger, og hvad der er værd at overveje i forhold til de enkelte betalingsløsninger. Her finder du også information fra Nethandel #heltsikkert, som er et samarbejde mellem 13 myndigheder.

FAKTA: Værd at vide om digital betaling

  • Det er ikke altid, at dit primære betalingskort er det bedste valg af kort. Undersøg om andre kort kan give dig nogle fordele, og betal med dem, når det giver bedre mening.
  • Det er en fordel at betale med en betalingsapp på mobiltelefonen eller med et betalingskort, hvor du indtaster kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre. Gør du det, er du som udgangspunkt dækket af de såkaldte "charge back-regler", hvor banken i mange tilfælde kan tilbageføre pengene til din konto, hvis varen for eksempel ikke bliver leveret eller er mangelfuld.
  • Hvis du mener, du har ret til at få dine penge retur, skal du straks kontakte butikken, du har handlet med. Hjælper det ikke, skal du snarest muligt kontakte banken. Det er vigtigt, du kan bevise, at du aktivt har forsøgt at få dine penge retur eksempelvis ved afsendte mails.
  • Har du fortrudt et køb på nettet inden 14 dage, har du ret til at få dine penge retur. Sker det ikke, og du har kontaktet butikken, kan du som udgangspunkt benytte dig af retten til charge back og få pengene retur med bankens hjælp.
  • Sørg altid for at beskytte din pinkode, sms-engangskode, loginkoder med videre. Skulle dit betalingskort eller din betalingsapp blive misbrugt, er du bedre stillet i forhold til at få dækket dit tab, hvis du har overholdt sikkerhedsforanstaltningerne.
  • Opdager du, at dit betalingskort er blevet misbrugt, så luk det straks ved at henvende dig til banken, eller luk det via din net- eller mobilbank.
  • Opdager du, at din betalingsapp på mobiltelefonen er blevet misbrugt, så luk straks for de betalingsmuligheder, der er tilknyttet betalingsappen. Luk eller spær dine tilknyttede betalingskort via net- eller mobilbank eller kontakt banken.

Kilde: forbrug.dk – den offentlige forbrugerportal.

Læs mere:

Læs om regler for betaling med kort og kontanter

Læs om charge back-reglen

Gå til Betalingsrapport 2022

Yderligere information til journalister

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat kan kontaktes på 4171 5098.